Har en Yamaha XV 535 Virago hydrauliska ventillyftare?

Jag fortsätter i samma tråd med en ny fråga...

Yamaha rekommenderar SAE 80 API GL 4 hypoidolja till kardanen. Funkar det även med SAE 80/90 GL 5 hypoidolja från Castrol (tror jag det var). Hittade den på Mekonomen men vågade inte köpa p gr av osäkerhet. :(

I Biltemas katalog står det speciellt att deras SAE 80/90 GL 5 olja INTE får användas där GL 4 krävs!??

Vad är det för skillnad på GL 4 o GL 5?

Den var den första "tunga hoj" jag körde. Skitfrän! :) Riktigt tung blev den när jag fick gå med den 2km längs E4'an pga soppatorsk :huvet
Berodde det på brist på soppa i tanken eller på rostflaga eller annat skit som täppt till transporten av den ack så viktiga flytande vätskan?

Jag fortsätter i samma tråd med en ny fråga...

Yamaha rekommenderar SAE 80 API GL 4 hypoidolja till kardanen. Funkar det även med SAE 80/90 GL 5 hypoidolja från Castrol (tror jag det var). Hittade den på Mekonomen men vågade inte köpa p gr av osäkerhet. :(

I Biltemas katalog står det speciellt att deras SAE 80/90 GL 5 olja INTE får användas där GL 4 krävs!??

Vad är det för skillnad på GL 4 o GL 5?

Varför bara inte köpa den olja som det ska vara:confused: tex från okq8 http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden

Varför bara inte köpa den olja som det ska vara:confused: tex från okq8 http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden
Jag mailade faktiskt Produktteknik på OKQ8 o ställde frågan...

Jag söker en olja som är likvärdig med Yamaha SAE 80 API GL-4 Hypoidolja. Den ska vara till kardandrivningen (bakhjulet) till min motorcykel Yamaha XV 535 VJ01 årsmodell 2000 regnummer: xxxxxx (red).

...o fick svaret...

Det vi har är OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4. Den är något tunnare än rekommenderad men det är den produkt vi har i 1-L förpackning (Q8 T 35 80W finns i större emballage som 20-L)

Mvh Georgi
Teknisk Service och Utveckling
OK-Q8 AB

Så bevisligen är det inte det lättaste att få tag i denna olja. Inte ens Yamaha återförsäljaren har oljan. :(

Nu när vi ändå diskuterar sportiga fordon och oljor så undarararar jag hur det kommer sig att en avskydd Renault Megane -98 1.6 2V 5 vxl jag hade reagerade helt olika på två växellådsoljor med exakt samma spec?
Volvos egen noname: Fungerade kladerfritt i lådan
OKQ8 eller Castrol eller va de nu va med samma klassning: Synkningen fungerade bara hjälpligt.
Inte OT va?

Nu när vi ändå diskuterar sportiga fordon och oljor så undarararar jag hur det kommer sig att en avskydd Renault Megane -98 1.6 2V 5 vxl jag hade reagerade helt olika på två växellådsoljor med exakt samma spec?
Volvos egen noname: Fungerade kladerfritt i lådan
OKQ8 eller Castrol eller va de nu va med samma klassning: Synkningen fungerade bara hjälpligt.
Inte OT va?

Prova med Redline eller Omega så skall du få se på smooooooth funktion. Helt otroligt bra.

Den bilen är såld så in i h-vete kan jag lova.

Häll i nån skit bara, kardanen skär inte för det.
Nu tillhör jag dom som anser att bra olja o RÄTT olja är A o O för ett problemfritt MC- o bilägande. Dålig olja o FEL olja kan kosta en förmogenhet. :gnissla

Jag har hittat dessa två oljor till kardan på hojen...

Mekonomen för 140 kronor...

mekonomen_transmissionolja_red.jpg

...o lågprisalternativet för halva priset på Biltema

biltema_transmission_red.jpg

Vad tror ni om ovanstående två oljor?

Olja som är dyrare än bilen är värd:confused::D

Redline kostade 220:- sist jag köpte. Har gjort underverk med de manuella bilväxellådor jag provat i.

Till kardan och växelhus på hojen använder jag
ImageUploadedByTapatalk1401985517.551718.jpg

Även till fördelningslåda och framdiff på Landcruisern.

Last edited:
Hur bedömer du vad som är en bra respektive dålig olja?
Hur mycket eller snarare hur lite problem jag får med det aktuella fordonet som är direkt förknippat med oljan. Samt naturligtvis andra aspekter som hur motorn låter, effekt, oljeförbrukning, bensinförbrukning osv.

Last edited:
Vi pratar väl en kardan här, inga synkar, lameller eller lager i rödmetall?

Jag vet vad jag skulle gjort.

RedLine har ju sålt sina produkter under lång tid nu och om de nu varit dåliga så är jag tveksam till om de varit kvar på marknaden idag.Eller så är det istället ett bevis på hur dum mänskligheten är som köper dessa produkter.Deras RedLine SI-1 har jag i varje fall upplevt som en bra produkt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph