Har en Yamaha XV 535 Virago hydrauliska ventillyftare?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Vi satt i går kväll o diskuterade olika typer av motoroljor efter att ha läst...

MC POOLEN'S LÄR DIG MER OM OLJOR

...o eftersom jag själv just köpt en XV 535 o OMG måste göra byte av olja o filter så undrar jag - har en XV 535 hydrauliska ventillyftare eller ej?

Någon som vet?

Kika bara lite snabbt och texten verkar vara minst 10 år gammal, från en tid då pensionärer fortfarande var rädda för de häftiga "syntetoljorna" och massa rykten florerade. Finns idag ingen anledning att inte köra helsyntet annat än av ekonomiska skäl, är kalssningarna som är det viktiga.

Mineraloljor passar bra i äldre motorer och motorer som rullat långt med visst slitage.Syntetoljor passar bra i motorer som är anpassade till dessa syntetoljor.Halvsyntet brukar vara en mix av dessa rent funtionsmässigt.Tittar du i en instruktionsbok för din motor så står där oftast vilken olja du ska använda.Det kan vara en mineralolja, syntetolja eller en halvsyntetolja.Ibland passar även en syntetolja i äldre motorer men inte alltid beroende på åldern.Det finns ibland en anledning till varför tillverkaren rekommenderar en viss sorts olja och andra gånger beror det på att just oljan du tycker är lämplig idag inte fanns när din motor tillverkades.Är du osäker så hör efter med försäljaren vad de föreslår för just din motor.

För övrigt står dom första siffrorna i oljeviskositeten som t ex (10)W-40 för smörjegenskaperna med kall motor.De sista siffrorna, 10W-(40) står för smörjegenskaperna i oljan med varm motor.Ju högre siffra för kallstartsegenskaperna ger sämre smörjning med kall motor.5/10W-40 är ofta ett normalt standarvärde på våra breddgrader.

Därför häller man naturligtvis inte en helsyntetolja modell 0W-40 i t ex en Volvo 740 med 40 000 mil på mätaren lika lite som man häller en ren mineralolja 20W-50 i en CBR 1000RR som rullat knappt 1000 mil för att sedan rusa upp motorn direkt efter kallstart om man nu har alla hönsen hemma.

Och nej, du har inte hydrauliska lyftare i din Yamaha XV 535 Virago. :crash

Kika bara lite snabbt och texten verkar vara minst 10 år gammal, från en tid då pensionärer fortfarande var rädda för de häftiga "syntetoljorna" och massa rykten florerade. Finns idag ingen anledning att inte köra helsyntet annat än av ekonomiska skäl, är kalssningarna som är det viktiga.
Har precis köpt en hoj men inte hämtat den ännu som gått lite drygt 1.400 mil o som inte varit körd på några år o som behöver olje- o filterbyte omg. Står o väger mellan...

Q8 SBK Racing 10W-50
Castrol Power 1 4T 10W-40

eller lågprisalternativen...

Biltema halvsyntet 15W-40 eller
Biltema helsyntet 10W-40

Nu är ju hojen från år 2000 o har bara gått lite drygt 1.400 mil så där är väl inga större problem ur den synvinkeln. Fina dyra helsyntetoljor o lite äldre fordon som gått långt är jag däremot tveksam till. Fick en tysk Ford (bil) i inbyte för några år sedan som gått lite drygt 15K mil. Bilen drog ingen olja o gick som en klocka men oljan var kolsvart o förra ägaren visste inte när sista oljebytet hade gjorts. Så jag bytte olja o hällde i Mobil 1 New Life 0W-40 o efter bara några mil så började hela jävla motorn skramla o knacka. Så jag tappade ur en 1/2 liter olja o hällde i en burk STP o oljudet försvann nästan helt. Bevisligen hade det funnits avsevärda koksavlagringar i motorn som tätat motorn men den nya fina Mobil 1 New Life hade tvättat bort alla dessa koksavlagringar o det var därför som motorn började skramla. :)

Det är ALLTID kalsingarna som är viktiga!

Står o väger mellan...

Q8 SBK Racing 10W-50
Castrol Power 1 4T 10W-40

eller lågprisalternativen...

Biltema halvsyntet 15W-40 eller
Biltema helsyntet 10W-40
Q8 SBK racing e ju billigare än biltemas helsyntet om man köper på rätt ställe ;)

Fina dyra helsyntetoljor o lite äldre fordon som gått långt är jag däremot tveksam till. Fick en tysk Ford (bil) i inbyte för några år sedan som gått lite drygt 15K mil. Bilen drog ingen olja o gick som en klocka men oljan var kolsvart o förra ägaren visste inte när sista oljebytet hade gjorts. Så jag bytte olja o hällde i Mobil 1 New Life 0W-40 o efter bara några mil så började hela jävla motorn skramla o knacka.

Det var troligtvis snarare en fråga om NY olja än just ny syntetolja, en ny mineralolja tvättar koks ganska bra den med, lika löser lika du vet ;)

Mineraloljor passar bra i äldre motorer och motorer som rullat långt med visst slitage.Syntetoljor passar bra i motorer som är anpassade till dessa syntetoljor.Halvsyntet brukar vara en mix av dessa rent funtionsmässigt.Tittar du i en instruktionsbok för din motor så står där oftast vilken olja du ska använda.Det kan vara en mineralolja, syntetolja eller en halvsyntetolja.Ibland passar även en syntetolja i äldre motorer men inte alltid beroende på åldern.Det finns ibland en anledning till varför tillverkaren rekommenderar en viss sorts olja och andra gånger beror det på att just oljan du tycker är lämplig idag inte fanns när din motor tillverkades.Är du osäker så hör efter med försäljaren vad de föreslår för just din motor.

För övrigt står dom första siffrorna i oljeviskositeten som t ex (10)W-40 för smörjegenskaperna med kall motor.De sista siffrorna, 10W-(40) står för smörjegenskaperna i oljan med varm motor.Ju högre siffra för kallstartsegenskaperna ger sämre smörjning med kall motor.5/10W-40 är ofta ett normalt standarvärde på våra breddgrader.

Därför häller man naturligtvis inte en helsyntetolja modell 0W-40 i t ex en Volvo 740 med 40 000 mil på mätaren lika lite som man häller en ren mineralolja 20W-50 i en CBR 1000RR som rullat knappt 1000 mil för att sedan rusa upp motorn direkt efter kallstart om man nu har alla hönsen hemma.

Och nej, du har inte hydrauliska lyftare i din Yamaha XV 535 Virago. :crash
Tack för ditt utförliga svar.

Jag har nu varit på Swedol o köpt en 4 liters dunk Q8 SBK Racing 10W-50. 298 kronor + 74.50 i moms landade på 372.50. Hoppas att oljan kommer att funka. Det viktigaste är väl att inte kopplingen/lamellerna börjar slira.

Eftersom jag inte hämtat hojen än... det blir en resa med släp nästa tisdag för att hämta den då den står 25 mil söderut... så har jag ingen manual o gå efter men jag har tankat ner en på nätet o där anges följande...

yamaha-xv535-motorolja.png

...så jag hoppas att den här 10W-50 oljan kommer att funka. :)

Jag hoppas det var för hojen :hihi
Jag ska tolka det som att Svedol i Kalmar tog överpris för oljan? Jag hade faktiskt ingen nytta av en 20 liters dunk o ännu mindre av ett 180 liters oljefat även om bruden som stod i kassan gärna hade velat sälja ett helt fat till mig. :krama

Jag ska tolka det som att Svedol i Kalmar tog överpris för oljan? Jag hade faktiskt ingen nytta av en 20 liters dunk o ännu mindre av ett 180 liters oljefat även om bruden som stod i kassan gärna hade velat sälja ett helt fat till mig. :krama

Nejdå, inte absolut billigast men långt ifrån dyrast. MC affären tar säkert 200 spänn litern utan att skämmas ;)

Den var den första "tunga hoj" jag körde. Skitfrän! :) Riktigt tung blev den när jag fick gå med den 2km längs E4'an pga soppatorsk :huvet

Inte många användbara råd där. Och hur är det egentligen ställt med kunskap i ämnet? Hmm...

Nejdå, inte absolut billigast men långt ifrån dyrast. MC affären tar säkert 200 spänn litern utan att skämmas ;)
Läste i en annan tråd att dagspriset ligger på mellan 1.200 - 1.400 kronor för en 20 liters dunk i Sthlm men jag fick aldrig någon uppfattning om det var med eller utan moms?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph