Hoj pris

OrjanN

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Hoj
Yamaha XV Virago 1999
Jag tänkte köpa en Yamaha XV Virago 1999
som är begagnad.
Den är cirka 50 000km kört med.
Priset på denna är 12500 kronor, jag undrar om det är värt att skaffa den eller är 12 000 för billigt för en hoj? Måste jag börja skruva med den varje kväll?
Jag undrar också vad era försäkringar kostar, för min ekonomiska situation är inte på topp, om jag skaffar lätt-mc kort och denna hoj, så lämnar jag med ca 6000 kronor för försäkring och bensin :(
Är d värt?

Det låter som ett bra pris om hojen är jysst. De är inte så eftertraktade genom att det är en förhållandevis liten maskin. Men kan säkert erbjuda mycket körglädje för en lite peng. Ta med någon som är kunnig och hjälper dig att kolla hojen så går det säkert bra.

Som det låter på dig är du inte riktigt van med att skruva och då är du inte heller van att utvärdera en hoj vilket är a och o när du köper privat. Hojen i sig är ingen direkt busvänlig hoj så den bör inte tagit så mkt stryk av den orsaken dock är vanvård eller uteblivet underhåll minst lika illa.
Ta med dig någon som verkligen kan mc om du skall titta på den.
Skruva kommer du behöva göra oavsett men nästan vem som helst kan fylla på vätskor och byta slitdelar med hjälp av Youtube vilket ett bra exemplar kommer behöva medans ett dåligt kommer överstiga inköpspriset snabbt.

Försäkring går att göra mkt billigare genom att bara trafikförsäkra då vid en skada den endast kommer bli inlöst minus självrisk och ingen vill stjäla den....

Ett litet utropstecken är körkortet då det är en rörlig kostnad och en missad uppkörning ofta genererar extra kostnader på närmare 2000 minst. Om du inte väldigt talangfull så kan du inte använda hojen vid uppkörningen då den inte lämpar sig för det.

Är det en 535 Virago så ger den bara körglädje innan du lärt dig köra. Men ska man bara åka och inte har några större ambitioner som motorcyklist så är den ett billigt fordon.
Ett 20 år gammalt fordon kan naturligtvis kräva mer underhåll än ett nytt fordon men kan också mycket väl klara sig med normalt underhåll i flera år.
Det mesta du kan förlora är 12 500 och kan du det och gillar hojen så köp den...

Nej, det är inte värt. Möjligen om det är en 1100. Du kan få betydligt trevligare hojar för den slanten. I övrigt som Old Badger skriver.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Observera att du skriver Lätt-mc-kort, men mig veterligen är viragon minst 535cc?

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år