Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Får man hålla in kopplingen typ halvt och möta med gas när man svänger?
Jag brukar göra det för att då blir svängen mycket mjukare tycker jag.
Men jag vet att när man kör bil så SKA kopplingen vara upp innan svängen. Eller det är det jag gör iallfall.
Detta är säkert en riktigt nybörjar fråga och kanske man borde veta nu när man har körkortet.
Tack på förhand!
I svängar där du i bil kör utan att koppla så skall du inte koppla på hojen heller.
Se psxcare´s svar för lite mer utförligt.
Känner du dig fortfarande väldigt osäker så är en kurs hos SMC inte helt fel väg att gå.![]()
Om man skall anmäla sig till en kurs hos SMC för att lära sig känna hur ens koppling skall hanteras så är man nog ute och sneseglar lite. Grundläggande handhavande av sin MC borde man väl kunna innan man kommer dit, eller är jag ute och cyklar?
I 30km/h så skall man inte behöva använda koppling för att mjuka upp körningen. Om det inte är under lite annorlunda förhållanden så som
K-Man skrev om.
Tycker jag.
I så fall är det något annat än kopplingen som slirar![]()
Bromsa till apex sen gas ut.
Får man hålla in kopplingen typ halvt och möta med gas när man svänger?
Jag brukar göra det för att då blir svängen mycket mjukare tycker jag.
Men jag vet att när man kör bil så SKA kopplingen vara upp innan svängen. Eller det är det jag gör iallfall.
Detta är säkert en riktigt nybörjar fråga och kanske man borde veta nu när man har körkortet.
Tack på förhand!
Jag har inställningen att så länge det känns rätt så e det de, beror ju helt på situvation och vad för fordon.
Finns ju inget som säger att du inte kan rulla genom kurvor på friläge med bil, okej man fick lära sig det i körskolan att man inte skulle göra det för att bibehålla stabiliteten i bilen.
Gör som du tycker känns rätt, då e det rätt!
Det beror på vad du har för hoj ((dvs hur lågt den klarar utan att börja rycka), och hur skarpt hörnet är.
Men man ska eftersträva att inte slira på kopplingen. Dvs det är dåligt om man inte behöver det.
En hoj som din är väl silkeslen på tomgångsvarv på ettan![]()
Första associationen jag fick när jag läste det var denna:En hoj som din är väl silkeslen på tomgångsvarv på ettan![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |