Hålla in kopplingen när man svänger?

Kom igen nu grabbar, ni har ju missat själva frågan. Frågan var ju inte om det var bra att göra så utan om man får.

Svar: Ja, inget som enligt lag förbjuder det :D

Får man hålla in kopplingen typ halvt och möta med gas när man svänger?
Jag brukar göra det för att då blir svängen mycket mjukare tycker jag.

Men jag vet att när man kör bil så SKA kopplingen vara upp innan svängen. Eller det är det jag gör iallfall.

Detta är säkert en riktigt nybörjar fråga och kanske man borde veta nu när man har körkortet.

Tack på förhand!

I svängar där du i bil kör utan att koppla så skall du inte koppla på hojen heller.
Se psxcare´s svar för lite mer utförligt.

Känner du dig fortfarande väldigt osäker så är en kurs hos SMC inte helt fel väg att gå. :tummenupp

I svängar där du i bil kör utan att koppla så skall du inte koppla på hojen heller.
Se psxcare´s svar för lite mer utförligt.

Känner du dig fortfarande väldigt osäker så är en kurs hos SMC inte helt fel väg att gå. :tummenupp

Om man skall anmäla sig till en kurs hos SMC för att lära sig känna hur ens koppling skall hanteras så är man nog ute och sneseglar lite. Grundläggande handhavande av sin MC borde man väl kunna innan man kommer dit, eller är jag ute och cyklar?

I 30km/h så skall man inte behöva använda koppling för att mjuka upp körningen. Om det inte är under lite annorlunda förhållanden så som
K-Man skrev om.

Tycker jag.

Om man skall anmäla sig till en kurs hos SMC för att lära sig känna hur ens koppling skall hanteras så är man nog ute och sneseglar lite. Grundläggande handhavande av sin MC borde man väl kunna innan man kommer dit, eller är jag ute och cyklar?

I 30km/h så skall man inte behöva använda koppling för att mjuka upp körningen. Om det inte är under lite annorlunda förhållanden så som
K-Man skrev om.

Tycker jag.

Här handlar det inte om hur kopplingen skall hanteras, så som jag läser det i alla fall, utan det handlar om hur man svänger på bästa sätt.
För läser man TS första post så skriver han att han lärt sig att man inte kopplar med bilen när man svänger... det gör man i alla de krypkörningssituationer som folk nu vill dra in i det hela, jag misstänker således att det handlar om helt vanlig körning och inte några cirkuskonster på en parkering.

Men visst kan man även lära sig att även hantera kopplingen med SMC, det kallas avrostning och görs över i stort sett hela landet på vår/försommarkanten. :tummenupp

Nutidsproblem.
En helvetes massa växlar inom samma område och ingen som passar till normal körning.

Kasta ankar innan du går upp i vind, skota hem kranbalksvis och håll på pinn!

Får man hålla in kopplingen typ halvt och möta med gas när man svänger?
Jag brukar göra det för att då blir svängen mycket mjukare tycker jag.

Men jag vet att när man kör bil så SKA kopplingen vara upp innan svängen. Eller det är det jag gör iallfall.

Detta är säkert en riktigt nybörjar fråga och kanske man borde veta nu när man har körkortet.

Tack på förhand!

Jag har inställningen att så länge det känns rätt så e det de, beror ju helt på situvation och vad för fordon.

Finns ju inget som säger att du inte kan rulla genom kurvor på friläge med bil, okej man fick lära sig det i körskolan att man inte skulle göra det för att bibehålla stabiliteten i bilen.

Gör som du tycker känns rätt, då e det rätt!

Jag har inställningen att så länge det känns rätt så e det de, beror ju helt på situvation och vad för fordon.

Finns ju inget som säger att du inte kan rulla genom kurvor på friläge med bil, okej man fick lära sig det i körskolan att man inte skulle göra det för att bibehålla stabiliteten i bilen.

Gör som du tycker känns rätt, då e det rätt!

Nja.

Låt oss anta att de flesta gör saker för att det känns rätt, många felaktiga beteenden kommer ifrån att man lärt sig något på ett visst sätt, och det känns tryggt.
Ibland är det baserat på att vi luras av diverse inbyggda, genetiskt medärvda reaktioner...

Mer eller mindre, precis det SMC jobbar för att vi skall komma bort ifrån.

Och en inte alltför vetenskaplig studie i egna upplevelser som instruktör, är att många (precis som en annan) har en del underligheter för sig. :)

Vi kan bara dela ut lite teori och verktyg att prova sig fram med, men i de flesta fallen brukar det se betydligt bättre ut, och gå fortare, med mer finess efter en dag med nötande på gaskontrollen...

Att köra hoj är en evig utbildning, tills man dör. PunGt.

I stadstrafik så använder man kopplingen ganska mycket bl.a vid svängar.

Lätt att tippa om motorn tjuvstoppar med kopplingen helt ute.

Försiktig körning sliter inte på kopplingen.

koppla ihop rätt färger, fungerar tuta så är du hemma. Sen håller du stumt precis som tidigare nämnt. Säger moppen "hej petter" måste du bromsa mer med ögonmåttet och sikta på tallen.

Finns en rysk dressyrkurs för fittiga kopplingar och kopplingsgrepp. Заткнись дерьмо сцепления и делать то, что папа говорит! В противном случае это будет пердеть в borstjen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park