Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ständigt denna lövblås! Och muffinsformar. I love it.

Det här är faktiskt en oljebrännare från en spannmålstork, förmodligen på ett par megaWatt som det ser ut så frågan är om vi inte borde bestycka ner den lite till nästa gjutning.:)

Jag har lite jobb kvar att göra innan jag kan ta kort på den färdiggjutna biten, det inre röret från formen sitter så inni helvete att jag blir tvungen att såga det i bitar för att det ska gå ta loss från aluminiumbiten...
 
Det här är faktiskt en oljebrännare från en spannmålstork, förmodligen på ett par megaWatt som det ser ut så frågan är om vi inte borde bestycka ner den lite till nästa gjutning.:)

Jag har lite jobb kvar att göra innan jag kan ta kort på den färdiggjutna biten, det inre röret från formen sitter så inni helvete att jag blir tvungen att såga det i bitar för att det ska gå ta loss från aluminiumbiten...

Eller varför inte använda det som uppspänningsdon när du svarvar ren ytterdiametern

Sen är det bara vända biten och svarva ut röret
 
Eller varför inte använda det som uppspänningsdon när du svarvar ren ytterdiametern

Sen är det bara vända biten och svarva ut röret

Jag bugar och bockar för tipset, du har precis besparat mig två timmars nötande med ett bågfilsblad!:Bugar

Fan vad dum man är som inte tänkte på det...:gnissla
 
Fan vad jag hoppas på att din manick kommer att fungera !
Jag menar, om ett företag skulle tillverka något liknande så lär det prövas både det ena och det andra plus att maskinparken ser nog lite phetare ut.
Gjort för att det ska skita sig när en ny tekniskt outprövad mojäng ska fram.

Fin Laphroaig till dig när du kickar Murphy i röven !
 
Fan vad jag hoppas på att din manick kommer att fungera !
Jag menar, om ett företag skulle tillverka något liknande så lär det prövas både det ena och det andra plus att maskinparken ser nog lite phetare ut.
Gjort för att det ska skita sig när en ny tekniskt outprövad mojäng ska fram.

Fin Laphroaig till dig när du kickar Murphy i röven !

Hoppas det jag med, men jag räknar med en hel del testande och ombyggande innan gasturbinen lirar som den ska. För att hitta rätt med vinklar på styrskenor och brännkammare är det trial-and-error som gäller.

Men det är ju sånt man lär sig av, att hålla på testa olika idéer och se hur parametrarna ändrar sig vid körning.

Det blir en stoooooor segerwhisky den dagen JU-01:an startar första gången.:tummenupp
 
Hoppas det jag med, men jag räknar med en hel del testande och ombyggande innan gasturbinen lirar som den ska. För att hitta rätt med vinklar på styrskenor och brännkammare är det trial-and-error som gäller.

Men det är ju sånt man lär sig av, att hålla på testa olika idéer och se hur parametrarna ändrar sig vid körning.

Det blir en stoooooor segerwhisky den dagen JU-01:an startar första gången.:tummenupp

Kul tråd att läsa... Skoj att ni mälter ner gamla fälgar osv till komponenter :D Kan du stolt se tillbaka på att du/ni skapat något från grunden. :tummenupp

Det är fortfarande en hoj som gäller att montera den i?
Annars bärplansbåt/svävare/isjakt...
 
Imponerande

Blir glad över att det faktiskt finns sådana som Ni kvar ute i Sveriges avlånga land!! Mycket rolig och defintivt intressant läsning. En stor eloge! :Bugar

Måste också gratulera eran arbetsgivare, denne måste vara överlycklig.. Det skulle jag ha varit!
 
Kul tråd att läsa... Skoj att ni mälter ner gamla fälgar osv till komponenter :D Kan du stolt se tillbaka på att du/ni skapat något från grunden. :tummenupp

Det är fortfarande en hoj som gäller att montera den i?
Annars bärplansbåt/svävare/isjakt...

Jo, återvinning ligger ju i tiden.:)

Det blir med största säkerhet ett dragbike-bygge i slutändan med ett hemmabyggt eller köpt prostock-chassi, saknas effekt går det bygga en motor till och sätta parallellt i ramen och då hamnar jag på liknande effekt som chassit är byggt för.

Blir glad över att det faktiskt finns sådana som Ni kvar ute i Sveriges avlånga land!! Mycket rolig och defintivt intressant läsning. En stor eloge! :Bugar

Måste också gratulera eran arbetsgivare, denne måste vara överlycklig.. Det skulle jag ha varit!

Vilket beröm! Tack ska du ha.

Sen tror jag inte arbetsgivarna har speciellt mycket glädje av det vi gör på fritiden, snarare tvärtom. Förra veckan stapplade jag mig fram som en 120-åring tack vare depåsparks-vurpan, och under stora delar av arbetsdagarna tänker jag mer på kvällens skruvning än det jobb jag håller på med...:D
 
Det gick inte svarva ur stålröret av praktiska skäl men med hjälp av en tryckluftsslip kunde jag slipa ett spår i röret och knacka ut det.

JU-01-131.jpg


Biten blev fin utan porer, men det märks tydligt att den inte fått ligga till sig i en ugn efter gjutningen för den är ganska grovkornig att jobba i. Ytorna plansvarvades och mer än så gör jag inte åt den innan jag har ritningen färdig.

JU-01-133.jpg


Oljeröret till lagringen gjorde jag också idag.

JU-01-129.jpg


JU-01-130.jpg
 
Det gick inte svarva ur stålröret av praktiska skäl men med hjälp av en tryckluftsslip kunde jag slipa ett spår i röret och knacka ut det.

JU-01-131.jpg


Biten blev fin utan porer, men det märks tydligt att den inte fått ligga till sig i en ugn efter gjutningen för den är ganska grovkornig att jobba i. Ytorna plansvarvades och mer än så gör jag inte åt den innan jag har ritningen färdig.

JU-01-133.jpg


Oljeröret till lagringen gjorde jag också idag.

JU-01-129.jpg


JU-01-130.jpg

Har du funderat på att anlöpa/glödga det gjutna något? Kan vara värt att fundera på det ifall det kommer vara några krafter som verkar. Gör rätt mycket på hur mycket alut tål i belastning.
 
Har du funderat på att anlöpa/glödga det gjutna något? Kan vara värt att fundera på det ifall det kommer vara några krafter som verkar. Gör rätt mycket på hur mycket alut tål i belastning.

Hur är det, räcker det att hetta upp den med en gasolbrännare till ca 500°C och låta den svalna?

Jag har annars hört någon version där man håller den upphettad i flera timmar i en ugn och det har jag inte möjlighet att göra.
 
Hur är det, räcker det att hetta upp den med en gasolbrännare till ca 500°C och låta den svalna?

Jag har annars hört någon version där man håller den upphettad i flera timmar i en ugn och det har jag inte möjlighet att göra.

Nu är jag ju långt ifrån någon expert och har bara berört det som snabbast i skolan. Tror nog tyvärr man bör ha det liggandes i ugn ett tag, så att allt material får samma struktur, och sedan kyla det snabbt och hyffsat kontrollerat (som du glödgar en järnbit och kyler den i olja).
Dock borde du kunna köra på en vanlig ugn på maxvärme, dock tar det rätt mycket längre. Hade ett projekt med att trycksvarva förgasartrattar, då la jag grundämnet i ugnen hemma en timma eller så. Försökte sedan svarva i det, blev mest gröt, mot oglödgat material.

Jag har, som du märker, inte så mycket koll. Mer en heads-up så du inte lägger ner många timmar och sedan så håller allt i 3 mins gång innan sakerna säger upp sig.
 
Aluminium mjuknar när man värmer det.
Kanske skulle man elda på det (behövs inte så mycket) innan bearbetningen?
Mer seriös värmebehandling, för högre styrka, kan man väl göra på de färdiga bitarna?
 
För materialstyrkans skull behövs det ingen värmebehandling, det blir ingen påfrestning alls på den här biten. Däremot blir det inga fina ytor vid bearbetning och det är mindre bra eftersom innerradien ska följa kompressorhjulets form med någon tiondels mm frigång.

Får bläddra lite i några gamla böcker om gjutning jag har i bokhyllan och se vad jag hittar.
 
Kör med olja när du svarvar ( inte spriten som alla tjatar om) drick den i stället , Spriten bara dunstar när det blir varmt

Motuloljan är fin när man svarvar:yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top