Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grym kvalite´ på dina bilder måste jag säga.
kan du förklara för en oinvigd, vad det är för hemgjort verktyg?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grym kvalite´ på dina bilder måste jag säga.
kan du förklara för en oinvigd, vad det är för hemgjort verktyg?

Tack tack, inte ens en klåpare som jag lyckas misslyckas helt med en Nikon D3000.:)

Det är ett hempulat ursvarvningsverktyg som användes för att fräsa en oljesump inuti lagerhuset, jag ska på Biltema till helgen och köpa en sån där returpump som Lahi har på sin hoj och använda den till att suga ut oljan ur sumpen.

JU-01-1031.jpg


JU-01-108.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack tack, inte ens en klåpare som jag lyckas misslyckas helt med en Nikon D3000.:)

Det är ett hempulat ursvarvningsverktyg som användes för att fräsa en oljesump inuti lagerhuset, jag ska på Biltema till helgen och köpa en sån där returpump som Lahi har på sin hoj och använda den till att suga ut oljan ur sumpen.

JU-01-1031.jpg


JU-01-108.jpg

Hempulat, nehä du skojar?

Jag har ju ett paket som ska till ö-sund ska jag lägga i en sån pump när jag ändå gör mig till, för en femhunka?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ju ett paket som ska till ö-sund ska jag lägga i en sån pump när jag ändå gör mig till, för en femhunka?

En sån här menar du?

(serious mode ON: Jag tror jag hoppar det, måste lägga slantarna på gasturbinen nu och jag har ingen användning av en på ett bra tag ändå känns det som.)
 

Bifogat

  • Old_penis_pump_p.718.jpg
    Old_penis_pump_p.718.jpg
    230 KB · Visningar: 228

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Blev lite småplock idag, borrade oljereturen i lagerhuset och fräste ur en ficka i diffusorplattan så banjokopplingen till oljeanslutningen går fri.

JU-01-111.jpg


JU-01-112.jpg


JU-01-114.jpg


JU-01-117.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick ett paket från Elffors idag med NGV-skenorna och en returoljepump, jag lyfter på hatten och tackar!

JU-01-118.jpg


Sen hade vi lite skoj på kvällskvisten, garagegrannen hade bytt hjul på sina inlines så han passade på att montera dom gamla på depåsparken.

Jag åkte ut och provkörde lite och förutom en rejäl highsider med efterföljande krash i 50km/h så lyckades jag skrämma ett pizzabud och några promenerande par och det lär ha fuktat till rejält i brallorna på två bruttor som jag brakade förbi.:tuttar

[YOUTUBE-ID]8EmE6r_bSRk[/YOUTUBE-ID]
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nu MÅSTE det bli en ny Åsa-nisse serie. Men flyttad till nordliga breddgrader istället. Själva Nisse är ju självskriven:D Nån klabbis kan ju inte va svår att hitta i det gänget heller:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sen hade vi lite skoj på kvällskvisten, garagegrannen hade bytt hjul på sina inlines så han passade på att montera dom gamla på depåsparken.

Jag åkte ut och provkörde lite och förutom en rejäl highsider med efterföljande krash i 50km/h så lyckades jag skrämma ett pizzabud och några promenerande par och det lär ha fuktat till rejält i brallorna på två bruttor som jag brakade förbi.:tuttar

[YOUTUBE-ID]8EmE6r_bSRk[/YOUTUBE-ID]

:rofl :rofl
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu MÅSTE det bli en ny Åsa-nisse serie. Men flyttad till nordliga breddgrader istället. Själva Nisse är ju självskriven:D Nån klabbis kan ju inte va svår att hitta i det gänget heller:yoparty

Det kommer behövas lite ombyggnation av depåsparken i vinter för att få den lite mer lättsvängd, skulle jag ta en sväng ner på stan som den är nu måste jag åka rätt över rondellerna och det är väl inte riktigt bra alla gånger...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Går den inte bygga om med nån form av styre istället för den traditionella sparkstyrningen?

Nej nej nej, då är det ju ingen spark längre.:mattias

Jag tänkte mer på att bygga om så man lyfter drivhjulet med spaken istället för att släppa remspänningen som det är nu, det är drivhjulet som gör sparken så förbannat trögstyrd.

Med hjulet i luften går det lätt att kränga sig genom rondeller och tvära kurvor och sen när jag behöver en power-boost släpper jag ner hjulet och fuckyou-burnoutar 200m så snuTtarNa svimmar av röken!:yoparty:yoparty:yoparty

Grymt cool spark :tummenupp

Tack tack, du har precis smörat till dig en provkörning i Funäsdalen till vintern.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det planerat och klart vad som kommer hända till veckan, förutsatt att jag överlever bröllopet på lördag. :gnissla

Jag blir gräsänkling i dagarna tre och har tänkt passa på att få så mycket som möjligt gjort på motorn, så med lite flyt hinner jag bygga klart lagringen och oljetillförseln så jag kan provspinna rotorn med tryckluft.

Det är en av milstenarna i projektet så hittills håller jag god fart med bygget.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Garagegrannen provkörde i helgen och drog till med en ännu värre krasch än den jag fick till, det rann ut en del blod ur karln. Det är ingen smickrande statistik på depåsparken än så länge, omkullkörning varenda gång...:D

Idag gjorde jag oljeledningen till lagren, min nya tigsvets har kommit så nu är jag glad igen. Första bilden är på returoljekanalen till det bakre glidlagret.

JU-01-120.jpg


JU-01-124.jpg


JU-01-125.jpg


JU-01-126.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi byggde en ny och betydligt bättre smältugn i tisdags och gjöt ett råämne till kompressorhöljet för gasturbinen av losskapade delar från en lastbilsfälg, gick finfint så det ska bli spännande att spänna upp biten i svarven och se hur den ser ut under ytan.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]-EWH8PA4loo[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top