Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ständigt denna lövblås! Och muffinsformar. I love it.

Det här är faktiskt en oljebrännare från en spannmålstork, förmodligen på ett par megaWatt som det ser ut så frågan är om vi inte borde bestycka ner den lite till nästa gjutning.:)

Jag har lite jobb kvar att göra innan jag kan ta kort på den färdiggjutna biten, det inre röret från formen sitter så inni helvete att jag blir tvungen att såga det i bitar för att det ska gå ta loss från aluminiumbiten...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det här är faktiskt en oljebrännare från en spannmålstork, förmodligen på ett par megaWatt som det ser ut så frågan är om vi inte borde bestycka ner den lite till nästa gjutning.:)

Jag har lite jobb kvar att göra innan jag kan ta kort på den färdiggjutna biten, det inre röret från formen sitter så inni helvete att jag blir tvungen att såga det i bitar för att det ska gå ta loss från aluminiumbiten...

Eller varför inte använda det som uppspänningsdon när du svarvar ren ytterdiametern

Sen är det bara vända biten och svarva ut röret
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Eller varför inte använda det som uppspänningsdon när du svarvar ren ytterdiametern

Sen är det bara vända biten och svarva ut röret

Jag bugar och bockar för tipset, du har precis besparat mig två timmars nötande med ett bågfilsblad!:Bugar

Fan vad dum man är som inte tänkte på det...:gnissla
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan vad jag hoppas på att din manick kommer att fungera !
Jag menar, om ett företag skulle tillverka något liknande så lär det prövas både det ena och det andra plus att maskinparken ser nog lite phetare ut.
Gjort för att det ska skita sig när en ny tekniskt outprövad mojäng ska fram.

Fin Laphroaig till dig när du kickar Murphy i röven !
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad jag hoppas på att din manick kommer att fungera !
Jag menar, om ett företag skulle tillverka något liknande så lär det prövas både det ena och det andra plus att maskinparken ser nog lite phetare ut.
Gjort för att det ska skita sig när en ny tekniskt outprövad mojäng ska fram.

Fin Laphroaig till dig när du kickar Murphy i röven !

Hoppas det jag med, men jag räknar med en hel del testande och ombyggande innan gasturbinen lirar som den ska. För att hitta rätt med vinklar på styrskenor och brännkammare är det trial-and-error som gäller.

Men det är ju sånt man lär sig av, att hålla på testa olika idéer och se hur parametrarna ändrar sig vid körning.

Det blir en stoooooor segerwhisky den dagen JU-01:an startar första gången.:tummenupp
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Hoppas det jag med, men jag räknar med en hel del testande och ombyggande innan gasturbinen lirar som den ska. För att hitta rätt med vinklar på styrskenor och brännkammare är det trial-and-error som gäller.

Men det är ju sånt man lär sig av, att hålla på testa olika idéer och se hur parametrarna ändrar sig vid körning.

Det blir en stoooooor segerwhisky den dagen JU-01:an startar första gången.:tummenupp

Kul tråd att läsa... Skoj att ni mälter ner gamla fälgar osv till komponenter :D Kan du stolt se tillbaka på att du/ni skapat något från grunden. :tummenupp

Det är fortfarande en hoj som gäller att montera den i?
Annars bärplansbåt/svävare/isjakt...
 

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Södertälje/pershagen
Hoj
Obesiktigad...
Imponerande

Blir glad över att det faktiskt finns sådana som Ni kvar ute i Sveriges avlånga land!! Mycket rolig och defintivt intressant läsning. En stor eloge! :Bugar

Måste också gratulera eran arbetsgivare, denne måste vara överlycklig.. Det skulle jag ha varit!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul tråd att läsa... Skoj att ni mälter ner gamla fälgar osv till komponenter :D Kan du stolt se tillbaka på att du/ni skapat något från grunden. :tummenupp

Det är fortfarande en hoj som gäller att montera den i?
Annars bärplansbåt/svävare/isjakt...

Jo, återvinning ligger ju i tiden.:)

Det blir med största säkerhet ett dragbike-bygge i slutändan med ett hemmabyggt eller köpt prostock-chassi, saknas effekt går det bygga en motor till och sätta parallellt i ramen och då hamnar jag på liknande effekt som chassit är byggt för.

Blir glad över att det faktiskt finns sådana som Ni kvar ute i Sveriges avlånga land!! Mycket rolig och defintivt intressant läsning. En stor eloge! :Bugar

Måste också gratulera eran arbetsgivare, denne måste vara överlycklig.. Det skulle jag ha varit!

Vilket beröm! Tack ska du ha.

Sen tror jag inte arbetsgivarna har speciellt mycket glädje av det vi gör på fritiden, snarare tvärtom. Förra veckan stapplade jag mig fram som en 120-åring tack vare depåsparks-vurpan, och under stora delar av arbetsdagarna tänker jag mer på kvällens skruvning än det jobb jag håller på med...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det gick inte svarva ur stålröret av praktiska skäl men med hjälp av en tryckluftsslip kunde jag slipa ett spår i röret och knacka ut det.

JU-01-131.jpg


Biten blev fin utan porer, men det märks tydligt att den inte fått ligga till sig i en ugn efter gjutningen för den är ganska grovkornig att jobba i. Ytorna plansvarvades och mer än så gör jag inte åt den innan jag har ritningen färdig.

JU-01-133.jpg


Oljeröret till lagringen gjorde jag också idag.

JU-01-129.jpg


JU-01-130.jpg
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det gick inte svarva ur stålröret av praktiska skäl men med hjälp av en tryckluftsslip kunde jag slipa ett spår i röret och knacka ut det.

JU-01-131.jpg


Biten blev fin utan porer, men det märks tydligt att den inte fått ligga till sig i en ugn efter gjutningen för den är ganska grovkornig att jobba i. Ytorna plansvarvades och mer än så gör jag inte åt den innan jag har ritningen färdig.

JU-01-133.jpg


Oljeröret till lagringen gjorde jag också idag.

JU-01-129.jpg


JU-01-130.jpg

Har du funderat på att anlöpa/glödga det gjutna något? Kan vara värt att fundera på det ifall det kommer vara några krafter som verkar. Gör rätt mycket på hur mycket alut tål i belastning.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du funderat på att anlöpa/glödga det gjutna något? Kan vara värt att fundera på det ifall det kommer vara några krafter som verkar. Gör rätt mycket på hur mycket alut tål i belastning.

Hur är det, räcker det att hetta upp den med en gasolbrännare till ca 500°C och låta den svalna?

Jag har annars hört någon version där man håller den upphettad i flera timmar i en ugn och det har jag inte möjlighet att göra.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur är det, räcker det att hetta upp den med en gasolbrännare till ca 500°C och låta den svalna?

Jag har annars hört någon version där man håller den upphettad i flera timmar i en ugn och det har jag inte möjlighet att göra.

Nu är jag ju långt ifrån någon expert och har bara berört det som snabbast i skolan. Tror nog tyvärr man bör ha det liggandes i ugn ett tag, så att allt material får samma struktur, och sedan kyla det snabbt och hyffsat kontrollerat (som du glödgar en järnbit och kyler den i olja).
Dock borde du kunna köra på en vanlig ugn på maxvärme, dock tar det rätt mycket längre. Hade ett projekt med att trycksvarva förgasartrattar, då la jag grundämnet i ugnen hemma en timma eller så. Försökte sedan svarva i det, blev mest gröt, mot oglödgat material.

Jag har, som du märker, inte så mycket koll. Mer en heads-up så du inte lägger ner många timmar och sedan så håller allt i 3 mins gång innan sakerna säger upp sig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aluminium mjuknar när man värmer det.
Kanske skulle man elda på det (behövs inte så mycket) innan bearbetningen?
Mer seriös värmebehandling, för högre styrka, kan man väl göra på de färdiga bitarna?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För materialstyrkans skull behövs det ingen värmebehandling, det blir ingen påfrestning alls på den här biten. Däremot blir det inga fina ytor vid bearbetning och det är mindre bra eftersom innerradien ska följa kompressorhjulets form med någon tiondels mm frigång.

Får bläddra lite i några gamla böcker om gjutning jag har i bokhyllan och se vad jag hittar.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kör med olja när du svarvar ( inte spriten som alla tjatar om) drick den i stället , Spriten bara dunstar när det blir varmt

Motuloljan är fin när man svarvar:yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top