Gasturbinhoj = JETeskoj!

Att den suger luft ur lagren är ju knappast bra

Då GÅRE SÖNDER allafall på turboosarna

Man suger lagren torra med haveri som följd

Hur det blir i ditt fall har jag ingen aning om hehe
 
Att den suger luft ur lagren är ju knappast bra

Då GÅRE SÖNDER allafall på turboosarna

Man suger lagren torra med haveri som följd

Hur det blir i ditt fall har jag ingen aning om hehe

Fast den luften sugs in genom kolvringstätningarna och inte genom lagren, jag testade detta genom att ta loss tryckslangen och känna med tummen samtidigt som returpumpen gick. Knappt märkbart undertryck där vilket betyder att ingen luft sugs genom lagren. Det hörs dessutom att det visslar bakom turbinhjulet vilket tyder på luftgenomsläpp.

Det som kommer hända när gasturbinen går för fulla segel med +2bar laddtryck är att en massa luft kommer pressas genom tätningarna in i lagerhuset, då gäller det att returpumpen har en överkapacitet för att hinna suga ut denna luft samtidigt som den tar undan oljan.

Funkade kamouflaget så kan jag tala om vilken hårfärg hon har!

Ähh, det där var bara på skoj. Hon bryr sig inte alls om vad jag pysslar med och tycker mest det är kul att jag håller på. En toppenfjälla med andra ord.:tummenupp
 
Last edited:
Ähh, det där var bara på skoj. Hon bryr sig inte alls om vad jag pysslar med och tycker mest det är kul att jag håller på. En toppenfjälla med andra ord.:tummenupp

Det förstod väl jag med, håll hårt i henne!

Mitt ex tyckte det var den naturligaste sak i världen att det låg en koppling till en bil på köksbordet ett par dagar, dessutom fungerade den ju som grytunderlägg under tiden.

Nu var det ju IOFS kopplingen till hennes bil, och hon själv hade plockat ur den ur bilen.
 
Det förstod väl jag med, håll hårt i henne!

Mitt ex tyckte det var den naturligaste sak i världen att det låg en koppling till en bil på köksbordet ett par dagar, dessutom fungerade den ju som grytunderlägg under tiden.

Nu var det ju IOFS kopplingen till hennes bil, och hon själv hade plockat ur den ur bilen.

Det är inte lätt att hitta såna guldklimpar, speciellt inte om dom är som dom ska i andra sammanhang också. :)
 
Jag började på med frontplattan idag, den ska sitta som ett lock på diffusorplattan och oljerören ska gå igenom den. Förmodligen säger det er inte mycket men vänta och se så lär bilden klarna allt eftersom den tillverkas.

JU-01-154.jpg


JU-01-155.jpg


JU-01-157.jpg


Sen plockade jag isär lagringen och kollade lite hur det såg ut, en liten bit gängtejp hade letat sig in till trycklagret och satt igen ett av oljehålen så det var tur att det endast var ett test och inte ett startförsök. Då hade det blett skrooot...:D

JU-01-158.jpg
 
Jag började på med frontplattan idag, den ska sitta som ett lock på diffusorplattan och oljerören ska gå igenom den. Förmodligen säger det er inte mycket men vänta och se så lär bilden klarna allt eftersom den tillverkas.

JU-01-154.jpg


JU-01-155.jpg


JU-01-157.jpg


Sen plockade jag isär lagringen och kollade lite hur det såg ut, en liten bit gängtejp hade letat sig in till trycklagret och satt igen ett av oljehålen så det var tur att det endast var ett test och inte ett startförsök. Då hade det blett skrooot...:D

JU-01-158.jpg

Sockerkakan vart förjäkla sköj!

ser på rundmatningsbordet att du lärt dig skillnaden på med o mot fräsning:D
 
gott med metalspån i kaffet ? :hihi om du nu fick några :rolleyes:

talar nog för alla att vi väntar ivrigt på att du blir klar och en film kommer !
 
ser på rundmatningsbordet att du lärt dig skillnaden på med o mot fräsning:D

Ha ha, jodå. Det blev väldigt intressant några sekunder där när muttern som höll jiggplattan släppte och plattan började rotera mot fräsen med ca 500rpm...:näsblod

gott med metalspån i kaffet ? :hihi om du nu fick några :rolleyes:

talar nog för alla att vi väntar ivrigt på att du blir klar och en film kommer !

Garagekaffet silas helst mellan tänderna för att hålla spån och sliprester kvar i muggen.:)

Jag säger som jänkarna, don´t hold your breath. I bästa fall har jag grundmotorn startklar till nästa sommar, och efter det kommer det förmodligen krävas en hel del jobb med brännkammardesignen innan den går som den ska.

Efter att ha pratat med en bekant som är en av eldsjälarna i SHRA Östersund vet jag inte hur det kommer gå med dragbike-planerna, han har luskat runt lite om gasturbindrift och tydligen så finns det något gammalt förbud mot såna motorer sedan en jet-hoj skenade och tog livet av lite publik för en massa år sedan. :gnissla

Detta blir i och för sig en gasturbin med drift på bakhjulet och inte ren jetdrift, men frågan är om regelmakarna förstår/bryr sig om skillnaden. Det vore riktigt surt om det är tvärstopp pga säkerhetsreglerna för då kommer jag nog inte ens få köra Test&Tune eller uppvisningsrepor.

Jag får lugna mig lite med att skaffa grejor till chassit tills jag fått rätsida på vad som gäller och inte.
 
surt!
inte kul att va ovetande om du får ens köra den eller inte, finns ju alltid bonneville :hihi
 
surt!
inte kul att va ovetande om du får ens köra den eller inte, finns ju alltid bonneville :hihi

Just nu spelar det ingen större roll, jag bygger ju ändå motorn för byggandets skull så skulle det visa sig att jag inte skulle få komma i närheten på en dragracingbana med en gasturbinhoj får jag kanske tänka om och bygga en gathoj av den ändå.:tummenupp
 
om det blir en gathoj, undrar om den går att besiktiga? vad säger SFRO / SBP?
 
JAAAAAh!!! vi bokar Bonneville om 5år kommer du på jethojen så ska jag färdigställa mitt våta projekt X. Sen kan vi sitta på hemmet o gagga som true speed kings:yoparty
 
om det blir en gathoj, undrar om den går att besiktiga? vad säger SFRO / SBP?

Hade inte tänkt fråga dom, det skulle ju inte direkt bli någon pendlarhoj så jag skulle knappast bry mig om att regga den.

JAAAAAh!!! vi bokar Bonneville om 5år kommer du på jethojen så ska jag färdigställa mitt våta projekt X. Sen kan vi sitta på hemmet o gagga som true speed kings:yoparty

Ha ha, fan så ballt det vore! Undrar vad som skiljer ett dragbikechassi mot ett Bonnevillechassi?

"worlds fastest indian" swedish version! :yoparty

Det vore något det, då lockar vi med oss ett Discoveryteam och blir tjenndisar!:banana
 
Ha ha, fan så ballt det vore! Undrar vad som skiljer ett dragbikechassi mot ett Bonnevillechassi?



Det vore något det, då lockar vi med oss ett Discoveryteam och blir tjenndisar!:banana

på bonneville vill man väl ha ett så aerodynamiskt chassi som möjligt för o få minst luftmostånd,
på strippen vill man bara slippa stegra över :hihi

jafan! :yoparty
 
Hade inte tänkt fråga dom, det skulle ju inte direkt bli någon pendlarhoj så jag skulle knappast bry mig om att regga den.



Ha ha, fan så ballt det vore! Undrar vad som skiljer ett dragbikechassi mot ett Bonnevillechassi?



Det vore något det, då lockar vi med oss ett Discoveryteam och blir tjenndisar!:banana

Det räcker nog med ett par tv3 klibbor, du har ju redan Aschberg lindad runt ditt finger.
Jag kan själv bära den rosa träningsoverallen o jucka runt för att hålla ned kostnaderna:D
 
Jag håller på kolla upp hojreglementen för Land speed racing på Bonneville, det jag hittat hittills får Bill Gates deklaration att likna en Alfons Åberg blädderbok i jämförelse...

Hur som helst så krävs det nog rejäla resurser och kontakter för att ta sig över pölen och köra saltöken, men kanske Upphärads Mekaniska vill gå in som huvudsponsor för resan?:brynad
 
Jag håller på kolla upp hojreglementen för Land speed racing på Bonneville, det jag hittat hittills får Bill Gates deklaration att likna en Alfons Åberg blädderbok i jämförelse...

Hur som helst så krävs det nog rejäla resurser och kontakter för att ta sig över pölen och köra saltöken, men kanske Upphärads Mekaniska vill gå in som huvudsponsor för resan?:brynad

äh säg till chefen du behöver betald semester :rolleyes:
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top