Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kör med olja när du svarvar ( inte spriten som alla tjatar om) drick den i stället , Spriten bara dunstar när det blir varmt

Motuloljan är fin när man svarvar:yoparty

Bra tips, ska testa det!

Jag gjorde några timmar till i morse så nu är oljereturen klar, till veckan måste jag masa mig iväg till H2M Racing och skaffa AN-kopplingar till oljepumpen och returpumpen och ett par meter stålspunnen slang.

JU-01-136.jpg


JU-01-137.jpg


JU-01-138.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett annat bra tips kan vara att ändra textfärgen på mobacken sidan så den blir mera lättläst!

Ska kolla med webmastern om han kan göra något åt det, vi har inga problem med att läsa texten på sidan men det är väl värre för er i övre medelåldern.:hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska kolla med webmastern om han kan göra något åt det, vi har inga problem med att läsa texten på sidan men det är väl värre för er i övre medelåldern.:hihi

Det är det.
På en del skärmar är det omöjligt att läsa utan att markera texten.
På min vanliga lap-top går det bra.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag blev det lite småplock, bakre axiallagerbrickan stiftades för att inte kunna rotera i sätet.

JU-01-141.jpg


JU-01-142.jpg


Den mesta tiden ikväll gick åt till att tillverka en aluminiumadapter för att montera en hydraulpump på en liten fyrtaktsmotor, ska bli oljepumpen till vinterns sparkbygge.

Oljepump-3.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har fått mina efterlängtade shims nu så idag kunde jag montera ihop lagringen och börja ställa för ett test med oljetryck, det drog ut på tiden så jag får fortsätta rigga senare i veckan.

JU-01-143.jpg


JU-01-144.jpg


JU-01-147.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det börjar bli riktigt spännande :banana

Håller med, det blir mycket intressant att se hur oljereturen kommer funka. En sån här rotor flödar en hel del olja vid 5 kg oljetryck så det gäller att returoljepumpen hinner med att suga ut oljan i samma takt som den trycks in.

Är den för klen så kommer olja tryckas ut genom kolvringstätningarna vid avgasturbin och kompressorhjul, så ifall det inte läcker olja där fungerar oljereturen som jag har tänkt.:tummenupp
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag tror på ett litet uppsamlingskärl under snurran, sen låta pumpen suga ur botten på det, för att jämna ut det lite. Porsche har kört med liknande system på 911.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag tror på ett litet uppsamlingskärl under snurran, sen låta pumpen suga ur botten på det, för att jämna ut det lite. Porsche har kört med liknande system på 911.

Catchtank alltså

Väl beprövad metod så vitt jag vet, men det är väl en del extra jobb som behöver göras.

Tycker det vore en bra ide iaf :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror på ett litet uppsamlingskärl under snurran, sen låta pumpen suga ur botten på det, för att jämna ut det lite. Porsche har kört med liknande system på 911.

Det vore det absolut bästa, men det funkar inte i det här fallet eftersom brännkammaren skulle sitta i vägen. Att sätta en catchtank på undersidan av gasturbinen funkar heller inte eftersom det är för trånga oljekanaler i motorn för att det ska funka med självfall.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ok, då får du hoppas att pumpen suger ur oljan lagom fort då. Evt. bygga nån sorts styrning till den.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, då får du hoppas att pumpen suger ur oljan lagom fort då. Evt. bygga nån sorts styrning till den.

Tanken är att den ska PWM-styras när vi fått ordning på Arduino-motorstyrningen, till min stora glädje kommer det vara ett visst läckage i kolvringstätningarna så under drift kommer övertrycket i motorn pressa in luft i oljereturen.

Detta är bra eftersom det ger en viss "buffert" mot att returpumpen ska skapa ett för stort undertryck i lagerhuset, det skulle kunna skada lagren då oljefilmen i så fall kan sugas ur lagerbanorna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kopplade färdigt testriggen idag och provkörde med olja, allt verkar funka som det ska för returpumpen tar undan oljan och suger även med sig en del luft genom axeltätningarna på turbinen.

JU-01-149.jpg


JU-01-1481.jpg


Detta är ett bra tecken på att det kan funka när gasturbinen är i gång så jag nöjer mig här och fortsätter med byggandet. Aluminiumbiten vi gjöt sist ligger nu i ugnen och ska anlöpas i 150°C i 8 timmar, den kamouflerades ordentligt så inte fjällan skulle ana oråd.

JU-01-152.jpg


JU-01-153.jpg


Sist och också minst var att jag beställde en 3mm tjock slitsfräs för att fräsa upp skårorna för NGV-skenorna i turbinplattan med. Jag hade tydligen bara upp till 2mm hemma.

JU-01-1511.jpg
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top