Gasturbinhoj = JETeskoj!

Man får tacka för senast. Kommer ju bli alla tiders det där. Sen är det inte alla som kan locka med en tändkuleutställning :)

Tack själv, kul att träffas efter alla lagda byggtrådskommentarer de senaste åren.:)

Jerngängets tändkuledagar är svåra att slå, synd bara att vi inte hade tid att gå på det nyöppnade tekniklandet med bl.a. flygmuseum där man kan provköra en viggensimulator och glo på gasturbiner och stjärnmotorer.:banana
 
Nu är motorn ihopmonterad och lagerspelen uppmätta.

JU-01-84.jpg


JU-01-85.jpg


JU-01-86.jpg


JU-01-87.jpg


JU-01-88.jpg


JU-01-89.jpg


JU-01-90.jpg


Slutligen en sommarhälsning.

JU-01-91.jpg
 
Dum fråga kanske men skulle det inte vara nått kraftutag

Eller ska den framdrivas endast av eldkvasten??

Har för mig att Y2K har modell växellåda och bakhjulsdrift
 
Dum fråga kanske men skulle det inte vara nått kraftutag

Eller ska den framdrivas endast av eldkvasten??

Har för mig att Y2K har modell växellåda och bakhjulsdrift

När själva jetmotorn är färdig och injusterad ska en andra turbin tillverkas ur en platta SS2368 och sättas efter motorn så jetstrålen driver turbinen, jag måste även fräsa ut en växellåda för att få ner drivaxelvarvet till rimliga nivåer runt 10.000rpm.

Grejen är att en kraftturbin jobbar bäst vid ett relativt högt varvtal, därav växellådan. Det skulle gå köra med framdrevet monterat direkt på kraftturbinaxeln men då tappar jag mycket effekt.
 
Inte tar du väl semester från turbinbygget?

Jag kollar ju dagligen efter uppdateringar.
 
Inte tar du väl semester från turbinbygget?

Jag kollar ju dagligen efter uppdateringar.

Jag är så illa tvungen, Elffors har fixat NGV-styrningar i SS2368 som han ska komma upp med v31 (till tanten har han sagt att dom ska på norrlandssemester på hoj) och min TIG-svets är under upplivningsförsök sen den brann i Funäs så jag kan kosta på mig några veckors ledighet.

Jag ska ta hojen ner till Mantorp v30 så är det någon som ska dit kan ni skicka ett PM så vi kan ta en pilsner och snacka skit.

Bra med supporters förresten. Du är för övrigt inte sugen på att köpa en mördar-GSX billigt? Nya sulor och massa godis i framgaffeln m.m...

Om den inte skulle fungera har du iaf en jättefin prydnad att ha på köksbordet. :)

Den gör sig säkert fint i bokhyllan ifall det skiter sig rejält, men jag hoppas ändå att den lyckas leta sig ner i en hojram till slut.:)
 
Last edited:
Nu är semestern slut och säkringen till flitens lampa utbytt.

Gårdagens projekt blev att svarva segersäkringsspår till glidlagringen och borra oljekanalerna till dom, kvar att göra är att beställa shims för att få rätt frigång på lagren axiellt sett.

JU-01-93.jpg


JU-01-100.jpg


JU-01-95.jpg


JU-01-96.jpg


JU-01-97.jpg


JU-01-99.jpg
 
Apropå hojvalet, jag har mer eller mindre bestämt att det blir ett renodlat dragbike-bygge med gasturbinen. Betydligt roligare än gathoj och lättare att se resultat av modifieringarna när man får tidkort efter varje repa.:tummenupp

Låt säga att jag kan plocka 140hk ur motorn, med en vatten/metanolmix insprutad före kompressorsteget bygger motorn mer massflöde och därigenom mer effekt så gissningsvis 160-170hk på utgående axel.

Ungefär som busan min då, men jag slipper växlar och kan hålla motorn på fullt varv vid starten och stalla kraftturbinen genom att bromsa fast bakhjulet. Detta gör att hela drivlinan är uppspänd vid start så 60fötterna borde inte bli så tokiga. :tummenupp

Nu ska man väl inte planera för långt fram i tiden, men det är ju skoj att drömma lite.:)
 
Last edited:
Kan du inte satsa på dragbike som samtidigt är regad för gata?:)
 
Vad hände med ditt gsx chassi?

Det står och skäms nere i ett hörn i garaget, och så kommer det förbli. Då det är ungefär lika vridstyvt som en Monark damcykel är det inget att bygga en dragrace-hoj på.

Kan du inte satsa på dragbike som samtidigt är regad för gata?:)

Nån gatreggning har aldrig varit på tal, det blir en tockendäringa aoutlå-bajk då gubbarna på Svensk Bilprovning knappast skulle stå på rad och göra vågen ifall jag skulle komma förbi på regbesiktning...:gnissla

Lite gatåkning lär det väl bli ändå för att testa ut bitarna, men annars är det nog lugnast att hålla sig på strippen.
 
I går kväll fräste jag ut oljereturen i lagerhuset, tyvärr hade jag ingen M12x1.5 gängtapp så jag kunde inte dra gängorna för banjobulten men det får bli nästa gång jag är ner.

JU-01-102.jpg


JU-01-104.jpg


JU-01-106.jpg


JU-01-103.jpg


JU-01-108.jpg


JU-01-110.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top