Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men om men om blåsjobbsmaskinen även utför handjobb åker jag nog upp utan gumman o sover igaraget. Can't wait!:yoparty
 
Det här verkar sjukt ballt. Men vet du om någon "så funkar det" film på youtube. Jag är knappt normalbegåvad.
 
Det här verkar sjukt ballt. Men vet du om någon "så funkar det" film på youtube. Jag är knappt normalbegåvad.

Här är en ganska pedagogisk film, enda skillnaden är att min motor har en annan sorts kompressor och turbin än den i filmen men funktionen är densamma.

(Min motor har centrifugalkompressor och radialturbin istället för axialkompressor och axialturbin)

[YOUTUBE-ID]p1TqwAKwMuM[/YOUTUBE-ID]
 
Ha ha, jävla dåre:D
 
Exakt, raketforskning är ju på en helt annan nivå teknikmässigt...:D

[YOUTUBE-ID]OMSbEMWDNig[/YOUTUBE-ID]

"Nytt föschök, större flaska... Wohohoho!" :rofl

Ni gubbar är underbara, jag vill vara med och leka!:D
 
hm.. kommer du våga köra besten när den e klar?

vågar inte fråga hur många krafter de blir i en sådan sak :va
från en skala 1-10 där y2k hojen med helikopter motorn är en 5a,
vad tror du detta bygget kommer hamna på i kraftmässigt?
 
hm.. kommer du våga köra besten när den e klar?

vågar inte fråga hur många krafter de blir i en sådan sak :va
från en skala 1-10 där y2k hojen med helikopter motorn är en 5a,
vad tror du detta bygget kommer hamna på i kraftmässigt?

Alltså, jag vill inte ha för stora förväntningar på effekt i det här stadiet. Teoretiskt sett ska det gå pressa ut 150hk ur den men då måste allt vara optimerat och temperaturerna farligt höga inuti motorn.

En realistisk uppskattning är 100-130hk beroende på hur effektiv kraftturbin jag lyckas bygga, så om y2k-hojen är en femma på en tiogradig skala blir väl den här en svag etta ungefär.:gnissla

I en lätt hojram räcker den effekten ändå ganska långt, och hela grejen med det här bygget är ju att konstruera motorn själv så skulle det inte bli snabbaste knarren i kvarteret redan första året gör det inget. Bara att trimma vidare till nästa år.:tummenupp
 
Alltså, jag vill inte ha för stora förväntningar på effekt i det här stadiet. Teoretiskt sett ska det gå pressa ut 150hk ur den men då måste allt vara optimerat och temperaturerna farligt höga inuti motorn.

En realistisk uppskattning är 100-130hk beroende på hur effektiv kraftturbin jag lyckas bygga, så om y2k-hojen är en femma på en tiogradig skala blir väl den här en svag etta ungefär.:gnissla

I en lätt hojram räcker den effekten ändå ganska långt, och hela grejen med det här bygget är ju att konstruera motorn själv så skulle det inte bli snabbaste knarren i kvarteret redan första året gör det inget. Bara att trimma vidare till nästa år.:tummenupp

äh, jag tror att en gasturbin hoj kommer klassa ut även den snabbaste maskinen, inte effektmässigt men.. intressomässigt eller liknande,

Trodde faktiskt det var mer men där ser man :)

räcker ju gott endån
 
på en skala 1-10 i manlighet är ju detta lätt ett 10a! :yoparty
däremot fattar jag inte ett dugg, ungefär som att shoppa kläder :tummenupp
 
Ni gubbar är underbara, jag vill vara med och leka!:D

Gubbar?!:gnissla

på en skala 1-10 i manlighet är ju detta lätt ett 10a! :yoparty
däremot fattar jag inte ett dugg, ungefär som att shoppa kläder :tummenupp

Det är inte alls svårt att begripa hur en sån här motor fungerar, fast det blir ju lätt så att man intalar sig själv det.

Jag har själv länge hävdat att elektronik är ren magi och inte har ett dyft med vare sig logik eller förnuft att göra, men det är egentligen bara undanflykter för att jag ska slippa sätta mig in i det.
 
Last edited:
Gubbar?!:gnissla



Det är inte alls svårt att begripa hur en sån här motor fungerar, fast det blir ju lätt så att man intalar sig själv det.

Jag har själv länge hävdat att elektronik är ren magi och inte har ett dyft med vare sig logik och förnuft att göra, men det är egentligen bara undanflykter för att jag ska slippa sätta mig in i det.

Har aldrig byggt en gasturbin men arbetet gör att jag ofta deltar i utredningar på olika gasturbintyper. Om jag ska gissa vad som kommer att ge er mest huvudbry så är det att hitta en fungerande och hållbar brännkammardesign. Dels att få till en design som håller en stationär flamma vid olika belastningar, dels att flamman inte ger väggträff.

Just brännkammarproblem är enligt min erfarenhet ett av de vanligaste underhållsproblemen på gasturbiner och jetmotorer. På många gasturbiner och jetmotorer så är hela brännkammaren/brännkamrarna en slitdetalj som ofta måste bytas repareras. Trots att de ofta är tillverkade av inconel och liknande legeringar. På en del gasturbiner har nya brännkammare ofta sprickor redan efter några timmars drift, när sprickorna börjar nå kritisk längd så byts de eller repareras.
 
Last edited:
Har aldrig byggt en gasturbin men arbetet gör att jag ofta deltar i utredningar på olika gasturbintyper. Om jag ska gissa vad som kommer att ge er mest huvudbry så är det att hitta en fungerande och hållbar brännkammardesign. Dels att få till en design som håller en stationär flamma vid olika belastningar, dels att flamman inte ger väggträff.

Just brännkammarproblem är enligt min erfarenhet ett av de vanligaste underhållsproblemen på gasturbiner och jetmotorer. På många gasturbiner och jetmotorer så är hela brännkammaren/brännkamrarna en slitdetalj som ofta måste bytas repareras. Trots att de ofta är tillverkade av inconel och liknande legeringar. På en del gasturbiner har nya brännkammare ofta sprickor redan efter några timmars drift, när sprickorna börjar nå kritisk längd så byts de eller repareras.

Du har helt rätt, att bygga en fungerande fristående brännkammare till en lastbilsturbo-gasturbin är inga bekymmer eftersom det går överdimensionera den ordentligt. Att bygga en effektiv inline-brännkammare (annular combustor) kräver betydligt mer jobb då den måste processa väldigt mycket energi per cm3.

Väggkylning är ett bra sätt att förlänga livslängden på brännkammaren, men först och främst gäller det att få förbränningen så jämn som möjligt för att undvika hotspots och onödigt hög inloppstemperatur in i turbinen.

Till att börja med bygger jag brännkammaren av SS304, den kommer garanterat att modifieras ett antal gånger så det känns inte ekonomiskt försvarbart att bygga i inconel förrän jag har fått fram en väl fungerande version.
 
Du har helt rätt, att bygga en fungerande fristående brännkammare till en lastbilsturbo-gasturbin är inga bekymmer eftersom det går överdimensionera den ordentligt. Att bygga en effektiv inline-brännkammare (annular combustor) kräver betydligt mer jobb då den måste processa väldigt mycket energi per cm3.

Väggkylning är ett bra sätt att förlänga livslängden på brännkammaren, men först och främst gäller det att få förbränningen så jämn som möjligt för att undvika hotspots och onödigt hög inloppstemperatur in i turbinen.

Till att börja med bygger jag brännkammaren av SS304, den kommer garanterat att modifieras ett antal gånger så det känns inte ekonomiskt försvarbart att bygga i inconel förrän jag har fått fram en väl fungerande version.

Ja där har du nog det viktigaste, bara att lära sig hur flamman ställer sig i kammaren är ju sannolikt ett try and error för amatörer som oss. Metoden blir nog att testa: Där man har väggträff bränner det hål, så får man ändra och prova igen.

Ja mantling med kompressorluftspalt är nog ett måste även på din turbin. På moderna axialturbinerna har det ju som du säger ofta en enda extruderad brännkammare (annulär brännkammare). Men man skulle ju kunna tittat på hur en av kammrarna ser ut på en äldre turbin med flera kottar. Tex Proteus. Där är ju säkerligen inte ritningarna lika företagshemliga. Bristol Proteus har ju dessutom radialkompressor i sista steget och vändande gasström, lite som er maskin. De få ritningar jag har på moderna turbiner är ju company confidential-stämplade allihop.

Tekniken att få lågan stationär verkar ju (iaf från de konstruktioner jag sett) vara via stationära virvlar, och att skydda brännkammarplåten mha perforeringar/louvers så att kylluften från mantlingen trycker bort flamman från plåten.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Combustor_diagram_airflow.png
 
Last edited:
Ja där har du nog det viktigaste, bara att lära sig hur flamman ställer sig i kammaren är ju sannolikt ett try and error för amatörer som oss. Metoden blir nog att testa: Där man har väggträff bränner det hål, så får man ändra och prova igen.

Ja mantling med kompressorluftspalt är nog ett måste även på din turbin. På moderna axialturbinerna har det ju som du säger ofta en enda extruderad brännkammare (annulär brännkammare). Men man skulle ju kunna tittat på hur en av kammrarna ser ut på en äldre turbin med flera kottar. Tex Proteus. Där är ju säkerligen inte ritningarna lika företagshemliga. Bristol Proteus har ju dessutom radialkompressor i sista steget och vändande gasström, lite som er maskin. De få ritningar jag har på moderna turbiner är ju company confidential-stämplade allihop.

Tekniken att få lågan stationär verkar ju (iaf från de konstruktioner jag sett) vara via stationära virvlar, och att skydda brännkammarplåten mha perforeringar/louvers så att kylluften från mantlingen trycker bort flamman från plåten.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Combustor_diagram_airflow.png

Om det inte framgick så är det en annulär brännkammare som jag ska bygga, gamla can-annular brännare är bara onödigt krångligt och tar mycket mer plats för samma brännkammarvolym.

Fördelen jag har är att jag har plats med en relativt stor brännkammare i förhållande till "riktiga" axialgasturbiner där brännarna processar många gånger fler BTU per cm3, dessutom ger de relativt låga laddtrycken en enstegs radialkompressor lämnar ganska så kall lufttemperatur vilket kyler brännkammarväggarna mycket mer än i en militärjet t.ex.

Jag har byggt några brännkammare tidigare i 1mm RF utan väggkylning och under de få timmar dom gått har det inte blivit något synbart slitage eller att dom slagit sig märkvärt. Lär ju vara annat på flygplansmotorer som ska gå tusentals timmar på 100% mellan renoveringarna.

Bästa tekniken för amatörer vid brännkammardesign är återcirkulering, oavsett om det gäller burk- eller annulära brännkammare. Med hjälp av luftstyrningar nära toppen på brännkammaren kan man hålla förbränningen roterande i primärzonen och på så sätt få en mycket stabil flamzon.
 
Var lär man sig sånt här egentligen?:va Vad för slags ingenjör är du?:va
 
I livets hårda skola...:D

Allvarligt, jag har ingen skolning alls i sånt här, bara ett brinnande intresse och har man det brukar resten lösa sig med tiden.

Ok, förstår. Tänkte om du gått tekniskt i skolan eller så, men inte det heller alltså?

Visst, övning ger ju som bekant färdighet:) Finns ju gott om härliga gamla original som kan motorer och teknik perfekt men som knappt gått ut grundskolan, som bara lärt sig med åren helt enkelt:D
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top