Gasturbinhoj = JETeskoj!

Drar den 1.4 liter i minuten så lär du ju ha en stor tank??:)

Jo, fast det är ju på maxvarv så vid normal körning så hamnar man kanske runt litern per minut. Med en 20 liters tank så hinner man ju en bit innan det är dags att tanka.

Jag har inte riktigt bestämt mig vad för hoj jag ska bygga på, en 600 blir nog för liten för att alla prylar ska rymmas så det lär bli en 1000 av något slag. Något tips på en sporthoj med lång hjulbas och bred motor?
 
Jo, fast det är ju på maxvarv så vid normal körning så hamnar man kanske runt litern per minut. Med en 20 liters tank så hinner man ju en bit innan det är dags att tanka.

Jag har inte riktigt bestämt mig vad för hoj jag ska bygga på, en 600 blir nog för liten för att alla prylar ska rymmas så det lär bli en 1000 av något slag. Något tips på en sporthoj med lång hjulbas och bred motor?

Sporthoj och sporthoj...
Rent spontant skulle jag föreslå FJ 1100/1200 eller VF1000F.
Sporttouringhojjar med (om jag minns rätt) ram av fyrkantsprofil i stål.
Lättsvetsat, billigt och högfartsstabilt.
 
Ingen dum idé med stålram då den är betydligt enklare att bygga om än en aluram. Med ombyggda krashkåpor går det ju få skiten att likna något ändå. :tummenupp

Jag får se när motorn börjar vara klar hur stor den blir med kraftturbin och växelhus, då visar det sig hur mycket plats jag behöver.


Sporthoj och sporthoj...
Rent spontant skulle jag föreslå FJ 1100/1200 eller VF1000F.
Sporttouringhojjar med (om jag minns rätt) ram av fyrkantsprofil i stål.
Lättsvetsat, billigt och högfartsstabilt.
 
Jo, fast det är ju på maxvarv så vid normal körning så hamnar man kanske runt litern per minut. Med en 20 liters tank så hinner man ju en bit innan det är dags att tanka.

Jag har inte riktigt bestämt mig vad för hoj jag ska bygga på, en 600 blir nog för liten för att alla prylar ska rymmas så det lär bli en 1000 av något slag. Något tips på en sporthoj med lång hjulbas och bred motor?

.........GSX 750EF -84:Bugar:Bugar
 
.........GSX 750EF -84:Bugar:Bugar

Ähumm, den heter faktiskt ES. :Ö&BKalleröst

På ett sätt vore det gruvligt fränt att låta gammeln leva vidare i en nyare tappning, den står ju ändå bara och samlar damm som det är nu.

Frågan är bara när du har tid att fräsa styrkronor för en USD-gaffel åt mig, och hur stor smögåstårta du vill ha för besväret?:brynad

Det får också lov att bli ny sving med 180-däck och ett set krashkåpor till en gixxer 1000 så det liknar något, ett tiotal meter fyrkantsprofil till ramförstärkningar lär nog också behövas...

Fan också Elffors, jag hade ju pensionerat gammeln och så sätter du såna här griller i huvudet på mig...:gnissla
 
Nu har jag gjort två pass till i verkstaden, allt överflödigt material är bortfräst och nästa steg är att tillverka en jigg för att spänna upp biten i svarven med.

JU-01-29.jpg


JU-01-30.jpg


Så här långt har jag hunnit nu, en hel del kvar att göra.

JU-01-32.jpg


JU-01-33.jpg


Jag har även börjat svarva lagerhuset av en gjuten bit jag beställt från ett lokalt gjuteri.

JU-01-27.jpg


JU-01-28.jpg
 
Ser riktigt tjusigt ut. :tummenupp

Det går att lägga ribban riktigt högt med en ståfräs fast man inte är så välutrustad:banana
 
Snyggt!

Spännande som fan, hur ska detta sluta? :banana

Förmodligen i katastrof.

Ryktet gör gällande att Elffors med hjälp av hästkorv och belgisk jordgubbsöl lyckats lura in Mr Murphy i bagageutrymmet på fembussen mot Östersund efter att han bott hos Elffors under en längre tid och roat sig med att hälla blästersand i oljetråget på bläjden.

Om bussen inte snöar fast i Noppikoski är risken att jag får oönskad påhälsning snart m.a.o...:gnissla
 
Förmodligen i katastrof.

Ryktet gör gällande att Elffors med hjälp av hästkorv och belgisk jordgubbsöl lyckats lura in Mr Murphy i bagageutrymmet på fembussen mot Östersund efter att han bott hos Elffors under en längre tid och roat sig med att hälla blästersand i oljetråget på bläjden.

Om bussen inte snöar fast i Noppikoski är risken att jag får oönskad påhälsning snart m.a.o...:gnissla

:rofl:rofl:rofl
 
Låter som att du har ett jävla ståhej i garaget framför dig :D

Men ös på med bilder! De kan man aldrig få nog av! :)

Är du intresserad bör du hålla koll på hemsidan också, jag svamlar betydligt mer där och lite fler bilder läggs upp.
 
Last edited:
Läst bloggen nu :banana Mycket rolig läsning där! :D

Jävlar vad du pysslar med jetmotorer också :) Dom är förjävla balla, och skrämmande :yoparty

Ännu en fräsig update :)
 
Läst bloggen nu :banana Mycket rolig läsning där! :D

Jävlar vad du pysslar med jetmotorer också :) Dom är förjävla balla, och skrämmande :yoparty

Ännu en fräsig update :)

Du ska ha en eloge för det, rätt många inlägg att bena igenom.:)

Jo, reaktionsdrift är utan tvekan framtidens framdrivningssätt. Om hundra år kommer historikerna garanterat sitta och klia sig i sina huvuden över vår ogrundade övertro på cirkulärvulksdriften.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top