Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst kan man tycka det är lite lustigt men när jag i februari var sugen på att köpa en äldre hoj (suzuki fr 1982) som krävde en del reperationer så ringde jag en etablerad verkstad här i sthlm. Mek-killen jag pratade med var mycket skeptisk och sa att när man väl börjar meka med en gammal hoj vet man aldrig riktigt vad man kan förvänta sig och när man väl börjar i ena änden kan man stöta på många oväntade problem och det kan bli en utdragen process + att man kanske inte har just de delarna hemma så det kan bli en ganska låndragen historia.
Då förstår jag att man mitt i högsäsongen som firma inte kanske vill ta på sig ett sådant tidskrävande projekt utan sätter prio till andra mer lättfixade projekt mer nya hojar som dessutom genererar mer pengar i reperation vers. tid.
Finns säkert nån annan som vill ta sig an din hoj, så misströsta inte.![]()
Det är också så att många yngre mekar på märkesverkstäder har bara gått kurser och internutbildningar på de senaste modellerna. Så kommer man in med säg en Z1300 på en kawasaki-verkstad, så kan det vara så att tom verkmästaren (kallar sig iofs verkstadscheeeef idag) inte har varit inne i en sån. Än mindre har de verkstadsmanualer och nödiga specialverktyg. Detta gör att tex en ventilkoll/ventiljustering kan ta betydligt mer tid än de har mage att debitera. Men det vill de ju inte erkänna.
Last edited: