Gamla hojar = skabb?

Visst kan man tycka det är lite lustigt men när jag i februari var sugen på att köpa en äldre hoj (suzuki fr 1982) som krävde en del reperationer så ringde jag en etablerad verkstad här i sthlm. Mek-killen jag pratade med var mycket skeptisk och sa att när man väl börjar meka med en gammal hoj vet man aldrig riktigt vad man kan förvänta sig och när man väl börjar i ena änden kan man stöta på många oväntade problem och det kan bli en utdragen process + att man kanske inte har just de delarna hemma så det kan bli en ganska låndragen historia.

Då förstår jag att man mitt i högsäsongen som firma inte kanske vill ta på sig ett sådant tidskrävande projekt utan sätter prio till andra mer lättfixade projekt mer nya hojar som dessutom genererar mer pengar i reperation vers. tid.
Finns säkert nån annan som vill ta sig an din hoj, så misströsta inte. :)

Det är också så att många yngre mekar på märkesverkstäder har bara gått kurser och internutbildningar på de senaste modellerna. Så kommer man in med säg en Z1300 på en kawasaki-verkstad, så kan det vara så att tom verkmästaren (kallar sig iofs verkstadscheeeef idag) inte har varit inne i en sån. Än mindre har de verkstadsmanualer och nödiga specialverktyg. Detta gör att tex en ventilkoll/ventiljustering kan ta betydligt mer tid än de har mage att debitera. Men det vill de ju inte erkänna.

Last edited:
Det också så att många yngre mekar på märkesverkstäder har bara gått kursr och internutbildningar på de senaste modellerna. Så kommer man in med säg en Z1300 på en kawasaki-verkstad, så kan det vara så att tom verkmästaren inte har varit inne i en sån. Än mindre har de verkstadsmanualer och nödiga specialverktyg. Men det vill de ju inte erkänna.

Det börjar väl bli mindre och mindre hantverk som på alla andra ställen, säger inte datorn som man dockar knarren med att det är nått fel så är det inget fel. På dem gamla knarrarna så finns det ingen plint att koppla på så det går helt enkelt inte att felsöka.. Sorgligt!

Det börjar väl bli mindre och mindre hantverk som på alla andra ställen, säger inte datorn som man dockar knarren med att det är nått fel så är det inget fel. På dem gamla knarrarna så finns det ingen plint att koppla på så det går helt enkelt inte att felsöka.. Sorgligt!

:D Ja förr (80-talet) fanns tex här i Sthlm fortfarande firmor som tex MC-Motor på Dalagatan. Där jobbade farbröder i blekta verkmästarrockar med motorstetoskop runt halsen och skjutmått i bröstfickan. Det var oberoende firmor som gjorde alla märken. HD, Engelskt och japanskt. Det doftade av skärolja från svarvar och cylinderborrningsmaskiner blandat med den fotogenliknande doften från tri-tvätten

Bänkarna var klädda med oljehärdad masonit. Inte en enda flashig logga i hela lokalen. I bokhyllor stod verkstadsmanualer till all världens hojar från 40-talet och framåt samlade, på hyllan bredvid tronade Karlebo, Johanssons måttsats, SKF-kataloger samt tabellverk över lämpliga kolv- och lagerspel från en massa tillverkare. Bryggor med vacumklockor för förgasarsynkronisering mm :D

Last edited:
:D Ja förr (80-talet) fanns tex här i Sthlm fortfarande firmor som tex MC-Motor på Dalagatan. Där jobbade farbröder i blekta verkmästarrockar med motorstetoskop runt halsen och skjutmått i bröstfickan. Det var oberoende firmor som gjorde alla märken. HD, Engelskt och japanskt. Det doftade av skärolja från svarvar och cylinderborrningsmaskiner blandat med den fotogenliknande doften från tri-tvätten

Bänkarna var klädda med oljehärdad masonit. Inte en enda flashig logga i hela lokalen. I bokhyllor stod verkstadsmanualer till all världens hojar från 40-talet och framåt samlade, på hyllan bredvid tronade Karlebo, Johanssons måttsats, SKF-kataloger samt tabellverk över lämpliga kolv- och lagerspel från en massa tillverkare. Bryggor med vacumklockor för förgasarsynkronisering mm :D

Svunnen tid det där du,Jörgen,finns nog inga sådana kvar.
Fanns(finns fortfarande kvar?)en gubbe som hade en mek.verkstad i mina trakter,tog lite av varje jobb och saknade han specialverktyg som behövdes(innan datorintrånget i mekaniken)så började han med att tillverka det.

Idag går en mekanikers jobb ofta ut på att byta del för del tills det funkar igen(ungefär deras kunskap med)för att sedan skriva in allt på fakturan och förklara för kunden att allt det där var skrot så det är inte underligt att det inte funkade,kunden suckar djupt,betalar och åker hem,nästa gång så lämnar han in på samma ställe för trots att det blev dyrt så blev det ju lagat där.

Känner iaf. en bilmek som jobbar så och det är enligt honom standard att göra så på nyare bilar(på märkesverkstan han jobbar på iaf.) för det är ingen som reagerar på det.
Hemma svartmekar han äldre bilar men tycker det är mycket jobbigare för där måste han först ta reda på vad som är trasigt innan han byter annars har han inga kunder kvar...

Henrik

Svunnen tid det där du,Jörgen,finns nog inga sådana kvar.
Fanns(finns fortfarande kvar?)en gubbe som hade en mek.verkstad i mina trakter,tog lite av varje jobb och saknade han specialverktyg som behövdes(innan datorintrånget i mekaniken)så började han med att tillverka det.

Idag går en mekanikers jobb ofta ut på att byta del för del tills det funkar igen(ungefär deras kunskap med)för att sedan skriva in allt på fakturan och förklara för kunden att allt det där var skrot så det är inte underligt att det inte funkade,kunden suckar djupt,betalar och åker hem,nästa gång så lämnar han in på samma ställe för trots att det blev dyrt så blev det ju lagat där.

Känner iaf. en bilmek som jobbar så och det är enligt honom standard att göra så på nyare bilar(på märkesverkstan han jobbar på iaf.) för det är ingen som reagerar på det.
Hemma svartmekar han äldre bilar men tycker det är mycket jobbigare för där måste han först ta reda på vad som är trasigt innan han byter annars har han inga kunder kvar...

Henrik

Jo jag känner till den där felsökningsmetodiken från den kommersiella dieselmotorbranschen. Den började på 90-talet och på 80-talet i flyget. De stressade mekarna tog ut en ny/renoverad utbytesenhet på lagret för att prova om det var den det var fel på. Vart det inget skillnad i funktion på reparenten gick de tillbaks med den nya enheten i dess brutna kartong till lagret. Det var då eländet började.

Sedan kom de moderna ISO- och kvalitetssystemen. Vilka stipulerade att uthämtade enheter inte kunde återföras till lagret som nya. De skulle (med all rätt) ha oklar status. Men vid det laget hade ofta felsökningskonsten utarmats från mekanikerkåren. Mekanikerna hade blivit komponentbytare. Men om det är så illa i MC-branschen vet jag inte. Men det finns säkert många professionella MC-mekaniker här på SH som kan redogöra. :va

Last edited:
Hur gammal hoj snackar vi om? De kränger pengar på nyare hojar.. vurpad hoj med kåpor = fet-kosing.. Mvh

En hoj anses för gammal för att ta in om den är 10 eller 12 år gammal. Siffrorna kommer från två stora handlare i Stockholm. Jag har servat och lagat äldre hojar på uppdrag av en handlare i Stockholm då de inte vill jobba med äldre cyklar, detta kan jag förstå då det ofta kan vara lite av Pandoras ask då man börjar med en sjuttio eller åttiotalare. En enkel service kan sluta med 10-20 timmars arbete. Murkna elkomponenter, ofta hemkopplade elsystem, rostiga tankar, läckande förgasare mm är väldigt ovanligt på nya cyklar men inte alls ovanligt på en 25 år gammal cykel.

Så i realiteten så är vissa R1, Fireblade, SRAD, ZX9 mm en veteranhoj.

En hoj anses för gammal för att ta in om den är 10 eller 12 år gammal. Siffrorna kommer från två stora handlare i Stockholm. Jag har servat och lagat äldre hojar på uppdrag av en handlare i Stockholm då de inte vill jobba med äldre cyklar, detta kan jag förstå då det ofta kan vara lite av Pandoras ask då man börjar med en sjuttio eller åttiotalare. En enkel service kan sluta med 10-20 timmars arbete. Murkna elkomponenter, ofta hemkopplade elsystem, rostiga tankar, läckande förgasare mm är väldigt ovanligt på nya cyklar men inte alls ovanligt på en 25 år gammal cykel.

Så i realiteten så är vissa R1, Fireblade, SRAD, ZX9 mm en veteranhoj.

Håller med. När man felsöker på en äldre hoj som inte skötts korrekt så får man inte förutsätta någonting.

Jag tror att om man vill åka på äldre cykel i syfte att främst åtnjuta den lägre inköps- och försäkringskostnaden. Ja då bör man även rikta in sig på att handla mekhandbokoch allt eftersom skaffa nödiga verktyg och lära sig hojen. Så att man kan sköta de viktigaste reparationerna och serviceåtgärderna själv.

Råkar man sedan ut för tex klassikern med trasiga klor på 2:an och sexans drevpar och som novis känner att det är för komplext för den egna kompetensen. Ja då kan man ändå spara en hel del penger om man själv mha boken ser till att tappa motorn på vätskor och montera ur den ur ramen själv. Så att man lämnar in en lös och rengjord motor till den verkstad man har förtroende för. Då har man ju ofta sparat halva arbetskostnaden.

Garantirep och egensålda bågar kan väl få prio men sedan vore det väl fan om de inte tog ärendena efterhand de trillar in?
Drygt och illvilligt beteende IMHO!

Att sedan inte verkstäderna plockar in kreti o pleti som tillfälliganställda under högsäsong, det ska vi vara väldigt glada för. Det görs tillräckligt många taffliga (och fullbetalda) verkstadsjobb redan idag...

Det som är lite lustigt med oss motorcyklister, är att vi är så svaga som konsumenter. Visst finns det återförsäljare och verkstäder som borde ha gått i konken för länge sedan om vi inte varit så flata.

Hej hej FINNS det någon bra mek man från Gbg omr som har verkstad och vet vad han gör? Vi kan inte mek något vidare men om man håller jobbar som mc mekaniker ska man då inte kunna ställa in en Rs förgasare?? Eller är det bara speziall? Tycker det verkar konstigt.. Men finns det någon mek här inne från Gbg omr som kan Rs så hör av dig
Mvh Andreas/Carro

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back