Gamla enstånkor

Fuggarna? Fyra förgasare är ju att be om problem. Hundra munstycken, flottörer och membran som alla ska vara hela, rena och fräscha och samspelta.
Äsch då. Se till att hojen har full tank innan längre förvaring och att besinkranen är av. Då strular förgasare aldrig. Vart femte-tionde år kan man plocka ur dem, rengöra och montera tillbaka igen.

Fuggarna? Fyra förgasare är ju att be om problem. Hundra munstycken, flottörer och membran som alla ska vara hela, rena och fräscha och samspelta.
Det har varit allt möjligt och var mer ett skämt baserat på undermålig statistik.
Det är väl ändå så att allt det finns mer än en av kan krångla minst dubbelt så mycket.

Delar som inte är monterade går inte sönder.

Äsch då. Se till att hojen har full tank innan längre förvaring och att besinkranen är av. Då strular förgasare aldrig. Vart femte-tionde år kan man plocka ur dem, rengöra och montera tillbaka igen.
Njae, osäker.
Har aldrig riktigt hjälpt på min kawa.

Men å andra sidan så tar en mustyckesrengöring på den 30 min, all in. Så det kan jag leva med som en del av vårservicen.

Njae, osäker.
Har aldrig riktigt hjälpt på min kawa.

Men å andra sidan så tar en mustyckesrengöring på den 30 min, all in. Så det kan jag leva med som en del av vårservicen.
Jo många tycks ju ha problem med förgasare på vårkanten. Själv har jag aldrig märkt av något strul. Ganska märkligt. Kanske skiljer sig soppakvaliten mycket beroende på var man bor? Eller så har jag haft extrem flax.

Jo många tycks ju ha problem med förgasare på vårkanten. Själv har jag aldrig märkt av något strul. Ganska märkligt. Kanske skiljer sig soppakvaliten mycket beroende på var man bor? Eller så har jag haft extrem flax.
Kanske du äger ett varmgarage?

Kör man förgasarna så tomma det går och eventuellt dränerar flottörhusen borde förgasarna klara sig.

Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.

Kör man förgasarna så tomma det går och eventuellt dränerar flottörhusen borde förgasarna klara sig.

Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.

Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.

Jag kör Alkylat i gräsklippare/snöslunga eftersom dom ställs bort med soppa kvar.

Tidigare bytte jag membran varje vår i gräsklipparen, med alkylat bytte jag aldrig.

Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.

Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.

Ren gissning är att det blir kvar en del, men nivån blir så låg att med lite avdunstning så kleggar resten inte igen något viktigt

Jag tycker att oavsett om man har kört tomt eller tömt med skruven så är det alltid kvar tillräckligt mycker för att man ska få en fläck på kläderna när man tar loss förgasaren sen.

Lägger man sedan den dränerade och losstagna förgasaren i bilen så materialiseras en halvliter bensin till ur tomma intet och sugs in i golvmattan...
slår aldrig fel

Hade den varit till salu i Stockholm hade den varit såld efter ett par timmar, men nu är det Åtvidaberg... Ytterst eftertraktad modell, brukar kosta det tredubbla annars. Visserligen ett "projekt", men ändå.
Eftertraktad???

Då hade den varit borta redan... Åtvidaberg ligger bara 2 timmar från Stockholm å den som ser de som ett fynd hade åkt dit vid de här laget..

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...