Gamla enstånkor

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har en gammal 80-talshoj i garaget, men det är för att det inte gick att sälja den. Nån tanke finns om att få den besiktad... Sen...

Fast den har sjukt många cylindrar...
Men vad är det för hoj då? Bild!! :hoppa
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sjukt många cylindrar är ju minst 6, för fyra cylindrar är ju fullt normalt, och tre är bara konstigt, två är få och en är sjukt få cylindrar?

Och hade jag en 6 cylindrig hoj i garaget så skulle den inte säljas...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Många verkar tycka tvärtom. Encylindriga hojar från tidigt 80-tal säljs snabbt och till höga priser. Yamaha SR400/500, Kawa Z200, offroad som XT250/500, Honda XL250/500, alla lika eftertraktade.
Är nog inte så att dom flesta tycker tvärt om.. Mer att 80-90-tals hojar är billigare än äldre typ 60-70-tals som kostar flera gånger mer å är klart mer sällan till salu..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Är nog inte så att dom flesta tycker tvärt om.. Mer att 80-90-tals hojar är billigare än äldre typ 60-70-tals som kostar flera gånger mer å är klart mer sällan till salu..
Det verkar som att hojåkandet tog ordentlig fart på 80-talet, finns betydligt fler hojar från den perioden än tidigare. Dessa duger gott att åka med, äldre hojar är nog mer för samlare. Det rullar nog inte många 60- och 70-talshojar på våra våra vägar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Sjukt många cylindrar är ju minst 6, för fyra cylindrar är ju fullt normalt, och tre är bara konstigt, två är få och en är sjukt få cylindrar?

Och hade jag en 6 cylindrig hoj i garaget så skulle den inte säljas...
Alla fyrcylindriga cyklar jag har haft har krånglat. Det händer inte med de med färre burkar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sjukt många cylindrar är ju minst 6, för fyra cylindrar är ju fullt normalt, och tre är bara konstigt, två är få och en är sjukt få cylindrar?

Och hade jag en 6 cylindrig hoj i garaget så skulle den inte säljas...

Inte ens en Goldwing?:hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla fyrcylindriga cyklar jag har haft har krånglat. Det händer inte med de med färre burkar.

Haha... hahahahaha.

Skriv in KTM i sökrutan i forumet.
En hoj som väldigt många vill ha.

Det är kanske så att fyrcylindriga cyklar körs 10 000 mil, gammel-stånkorna som säljs har gått nax 2000.

Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha... hahahahaha.

Skriv in KTM i sökrutan i forumet.
En hoj som väldigt många vill ha.

Det är kanske så att fyrcylindriga cyklar körs 10 000 mil, gammel-stånkorna som säljs har gått nax 2000.

Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.
Du har ju fler komponenter som kan gå sönder.

Men jag tror som du. Radfyra is da shit. En japansk sådan håller för evigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har ju fler komponenter som kan gå sönder.

Men jag tror som du. Radfyra is da shit. En japansk sådan håller för evigt.

Ja, några av komponenterna är fyra gånger så många, men dom har fortfarande en kamkedjesträckare, en oljepump, en vattenpump osv.

Dom flesta haverier beror på att en komponent går sönder (kamkedjesträckare, oljepump, vattenpump osv) och sedan tar med sig resten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, några av komponenterna är fyra gånger så många, men dom har fortfarande en kamkedjesträckare, en oljepump, en vattenpump osv.

Dom flesta haverier beror på att en komponent går sönder (kamkedjesträckare, oljepump, vattenpump osv) och sedan tar med sig resten.
Tycker det är sällan man hör om motorhaverier på japanska hojar, bmw, aprilia eller ducati. KTM stånkor verkar det däremot vara en hel del problem med. Baserat på noll fakta, bara min känsla.

Det brukar ju vara tusen andra saker som går sönder innan man behöver riva en motor.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.

Egentligen är det ju svar JA på alla dina påståenden, att du inte fattar det själv?

Det är väl inte speciellt svårt att begripa att det är svårare att få en 500mm kamaxel att hålla än en som är typ 100mm. Samma sak med kamkedjan, klart den har ett tyngre jobb.

Och att en Yamaha rad-fyra med 5 ventiler per cylinder är mer serviceintensivt än 2 st, skojar du?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Egentligen är det ju svar JA på alla dina påståenden, att du inte fattar det själv?

Det är väl inte speciellt svårt att begripa att det är svårare att få en 500mm kamaxel att hålla än en som är typ 100mm. Samma sak med kamkedjan, klart den har ett tyngre jobb.

Och att en Yamaha rad-fyra med 5 ventiler per cylinder är mer serviceintensivt än 2 st, skojar du?

Nu pratade vi förvisso inte 2t vs 4t här, men nog har jag hört talas om kolvbyten, rasade avgasventiler och annat på 2t, har inte du?
Dom räknar ju TIMMAR på kolven.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu pratade vi förvisso inte 2t vs 4t här, men nog har jag hört talas om kolvbyten, rasade avgasventiler och annat på 2t, har inte du?
Dom räknar ju TIMMAR på kolven.
Men min Suzuki GP125 har gått 2000 mil utan kolvbyte. Några avgasventiler har den inte vad jag vet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inte pratat om 2-takt överhuvudet taget?

Jag läste fel, jag läste 2st som 2t, men skitsamma, en längre kamaxel gör man givetvis grövre.
Och det är väldigt sällan dom går av, det är snarare nernötning som är problemet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top