Gamla enstånkor

Kör man förgasarna så tomma det går och eventuellt dränerar flottörhusen borde förgasarna klara sig.

Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.
 
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.

Jag kör Alkylat i gräsklippare/snöslunga eftersom dom ställs bort med soppa kvar.

Tidigare bytte jag membran varje vår i gräsklipparen, med alkylat bytte jag aldrig.
 
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.
Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.
 
Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.

Ren gissning är att det blir kvar en del, men nivån blir så låg att med lite avdunstning så kleggar resten inte igen något viktigt

Jag tycker att oavsett om man har kört tomt eller tömt med skruven så är det alltid kvar tillräckligt mycker för att man ska få en fläck på kläderna när man tar loss förgasaren sen.

Lägger man sedan den dränerade och losstagna förgasaren i bilen så materialiseras en halvliter bensin till ur tomma intet och sugs in i golvmattan...
slår aldrig fel
 
Hade den varit till salu i Stockholm hade den varit såld efter ett par timmar, men nu är det Åtvidaberg... Ytterst eftertraktad modell, brukar kosta det tredubbla annars. Visserligen ett "projekt", men ändå.
Eftertraktad???

Då hade den varit borta redan... Åtvidaberg ligger bara 2 timmar från Stockholm å den som ser de som ett fynd hade åkt dit vid de här laget..
 
Eftertraktad???

Då hade den varit borta redan... Åtvidaberg ligger bara 2 timmar från Stockholm å den som ser de som ett fynd hade åkt dit vid de här laget..
2 timmar..men sen ska man ju hem också, om du inte tänkt bosätta dig i Åtvidaberg. Så det var ju lite feltänkt där också, eller hur? Sen var det ju egentligen 2 1/2 timme, och med släp säkert 3.
 
Ren gissning är att det blir kvar en del, men nivån blir så låg att med lite avdunstning så kleggar resten inte igen något viktigt

Jag tycker att oavsett om man har kört tomt eller tömt med skruven så är det alltid kvar tillräckligt mycker för att man ska få en fläck på kläderna när man tar loss förgasaren sen.

Lägger man sedan den dränerade och losstagna förgasaren i bilen så materialiseras en halvliter bensin till ur tomma intet och sugs in i golvmattan...
slår aldrig fel
Haha, helt sant.
Eller så håller man till på arbetsbänken där man också lagt servicemanualen på 200 sidor - vilken effektivt suger i sig. :huvet
 
2 timmar..men sen ska man ju hem också, om du inte tänkt bosätta dig i Åtvidaberg. Så det var ju lite feltänkt där också, eller hur? Sen var det ju egentligen 2 1/2 timme, och med släp säkert 3.
Är man intresserad så kör man dit å köper den, om de tar 2 timmar eller 4 timmar dit å minst lika mycke tillbaks så spelar de ingen roll om man vill köpa den..
Sen går de ju gasa på lite å köra ner på 1,5 timmar... Totalt typ 3 timmars tripp. Gäller å va först ju...
 
Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.
Jag gjorde då en gång på en förgasarhoj, och djevlar vad det läckte soppa när jag skulle starta på våren. Oturligt sammanträffande eller är alkylat aggressivt på packningar/o-ringar?
 
Är man intresserad så kör man dit å köper den, om de tar 2 timmar eller 4 timmar dit å minst lika mycke tillbaks så spelar de ingen roll om man vill köpa den..
Sen går de ju gasa på lite å köra ner på 1,5 timmar... Totalt typ 3 timmars tripp. Gäller å va först ju...
Hade det varit under tio mil och jag hade haft garage hade jag köpt den. Ställt den in ett hörn och låtit den stå inför en kommande renovering. Samla lite delar, planera och förbereda. Det kommer inga nya av dessa hojar, de är ganska sällsynta, enkla renoveringsobjekt, tuffa och macho att ha på landet eller i garaget. Och 6000kr, det får man inte ens en moppe för.
 
Hade det varit under tio mil och jag hade haft garage hade jag köpt den. Ställt den in ett hörn och låtit den stå inför en kommande renovering. Samla lite delar, planera och förbereda. Det kommer inga nya av dessa hojar, de är ganska sällsynta, enkla renoveringsobjekt, tuffa och macho att ha på landet eller i garaget. Och 6000kr, det får man inte ens en moppe för.
Jag själv är inte ett dugg intresserad av de objektet... Skulle någon köra över den till mig å erbjuda 6.000 så skulle jag inte ta imot den..

Är de någe jag är intresserad av så är de inga problem å köra en sträcka för att få tag i någe man vill verkligen vill ha..
 
Jag själv är inte ett dugg intresserad av de objektet... Skulle någon köra över den till mig å erbjuda 6.000 så skulle jag inte ta imot den..

Är de någe jag är intresserad av så är de inga problem å köra en sträcka för att få tag i någe man vill verkligen vill ha..
Absolut, och det är inget jag kan argumentera mot. För min del är jag väldigt förtjust i gamla enstånkor, som tyvärr är både sällsynta och därmed ganska dyra. Utan garage finns inte riktigt möjligheten att ta hand om dem så som de förtjänar, så därför får jag avstå även från dessa "klipp".
 
Absolut, och det är inget jag kan argumentera mot. För min del är jag väldigt förtjust i gamla enstånkor, som tyvärr är både sällsynta och därmed ganska dyra. Utan garage finns inte riktigt möjligheten att ta hand om dem så som de förtjänar, så därför får jag avstå även från dessa "klipp".
Ett tips...Saffa garage...?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top