Gamla enstånkor

Ja, några av komponenterna är fyra gånger så många, men dom har fortfarande en kamkedjesträckare, en oljepump, en vattenpump osv.

Dom flesta haverier beror på att en komponent går sönder (kamkedjesträckare, oljepump, vattenpump osv) och sedan tar med sig resten.
Tycker det är sällan man hör om motorhaverier på japanska hojar, bmw, aprilia eller ducati. KTM stånkor verkar det däremot vara en hel del problem med. Baserat på noll fakta, bara min känsla.

Det brukar ju vara tusen andra saker som går sönder innan man behöver riva en motor.

Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.

Egentligen är det ju svar JA på alla dina påståenden, att du inte fattar det själv?

Det är väl inte speciellt svårt att begripa att det är svårare att få en 500mm kamaxel att hålla än en som är typ 100mm. Samma sak med kamkedjan, klart den har ett tyngre jobb.

Och att en Yamaha rad-fyra med 5 ventiler per cylinder är mer serviceintensivt än 2 st, skojar du?

Egentligen är det ju svar JA på alla dina påståenden, att du inte fattar det själv?

Det är väl inte speciellt svårt att begripa att det är svårare att få en 500mm kamaxel att hålla än en som är typ 100mm. Samma sak med kamkedjan, klart den har ett tyngre jobb.

Och att en Yamaha rad-fyra med 5 ventiler per cylinder är mer serviceintensivt än 2 st, skojar du?

Nu pratade vi förvisso inte 2t vs 4t här, men nog har jag hört talas om kolvbyten, rasade avgasventiler och annat på 2t, har inte du?
Dom räknar ju TIMMAR på kolven.

Nu pratade vi förvisso inte 2t vs 4t här, men nog har jag hört talas om kolvbyten, rasade avgasventiler och annat på 2t, har inte du?
Dom räknar ju TIMMAR på kolven.
Men min Suzuki GP125 har gått 2000 mil utan kolvbyte. Några avgasventiler har den inte vad jag vet.

Jag har inte pratat om 2-takt överhuvudet taget?

Jag läste fel, jag läste 2st som 2t, men skitsamma, en längre kamaxel gör man givetvis grövre.
Och det är väldigt sällan dom går av, det är snarare nernötning som är problemet

Tycker det är sällan man hör om motorhaverier på japanska hojar, bmw, aprilia eller ducati. KTM stånkor verkar det däremot vara en hel del problem med. Baserat på noll fakta, bara min känsla.

Det brukar ju vara tusen andra saker som går sönder innan man behöver riva en motor.
Ångrar redan det jag sa om bmw. Öppnade youtube och denna dök upp direkt.

Haha, jag var ju tvungen att kolla upp vad fan det där var för något.

En (öst)Tysk motorcykel med Yamaha motor och Brombo bromsar och fjädring?

På något sätt lagom udda för att ingen jäkel ska veta vad det är

Kolla, med kort röv och sänkt kåpa är den lite coolare

Bifogat

• 233410FE-1AA6-46C1-BAD3-24BD35726B23.jpeg
    233410FE-1AA6-46C1-BAD3-24BD35726B23.jpeg
    250.2 KB · Visningar: 46
Det var ju mz, s dödsryckningar innan dom lade ned. Så dom byggde nog den bästa hoj dom någonsin byggt men den blev ingen hitt. Vill minnas dom byggde en typ mz tuareg på samma chassie o motor men med typ 240mm fjädring o annan plast.. Men oavsett lätt värd pengarna.

Men än så länge finns det billiga enstånkor kvar.
Den här fick jag tag i här om dagen. 3000 kr för att den inte startade efter vintern, men med nya tändstift och en ny säkring så gick den fint igen.
Nu ska den bara få nya däck och en besiktning. Sen ska det åkas grusväg ?

184324.jpg

Den här fick jag tag i här om dagen. 3000 kr för att den inte startade efter vintern, men med nya tändstift och en ny säkring så gick den fint igen.

View attachment 473819
Det måste ju vara ett superfynd, kul?

En kompis köpte en XR500 för 1500 kr vilket väl också kan anses som bra pris. Men han har garantetat betydligt mer jobb att göra på den än att byta stift och en säkring för att få den körbar.

Alltså, jag kan ke dig 4000:_ för den så har du fått betalt för stift, säkring och besiktning, och dessutom gjort vinst?

Grattis till en sån affär vi alla hoppas göra.

Alltså, jag kan ke dig 4000:_ för den så har du fått betalt för stift, säkring och besiktning, och dessutom gjort vinst?

Grattis till en sån affär vi alla hoppas göra.
Tack! Men jag vill nog ha kvar den ett tag ?

Tack! Men jag vill nog ha kvar den ett tag ?
Jag förstår dig till fullo, för det är precis en sån hoj jag skulle vilja fynda.

Jag vet inte om jag skulle tycka om att köra gubbenduro, men jag är jäkligt sugen på att prova, och till det priset går du ju plus på att prova och sedan sälja

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D