Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Fast vad spelar det för roll, ni köper dom ju inte och håller dom på vägarna hursomhelst.
Varför ska dom då ut på marknaden igen?

Då är det väl skitsamma om någon köper 15st och ställer dom i ett garage, eller om dom körs i en metallpress och omvandlas till konservburkar.

NI HAR JU INGET SERIÖST INTRESSE AV DOM FÖR DÅ SKULLE NI HA KÖPT EN!
Den här XT250 försvann på ett par timmar, jag hann inte ens se annonsen. Sen har jag redan två hojar och inget garage, kan helt enkelt inte förvara fler. För 8000kr hade jag köpt den i alla fall...
Problemet med att just samlare köper hojarna är att de försvinner från marknaden för gott, det ligger i samlandets natur.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Den här XT250 försvann på ett par timmar, jag hann inte ens se annonsen. Sen har jag redan två hojar och inget garage, kan helt enkelt inte förvara fler. För 8000kr hade jag köpt den i alla fall...
Problemet med att just samlare köper hojarna är att de försvinner från marknaden för gott, det ligger i samlandets natur.
:) Den där låg väl mer än en tammer bort , du hade aldrig i helvete åkt till älvsborg när du tycker fel del av Stockholm är långt bort:hihi
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den här XT250 försvann på ett par timmar, jag hann inte ens se annonsen. Sen har jag redan två hojar och inget garage, kan helt enkelt inte förvara fler. För 8000kr hade jag köpt den i alla fall...
Problemet med att just samlare köper hojarna är att de försvinner från marknaden för gott, det ligger i samlandets natur.
De är väl bra att någon samlare tar hand om den å vårdar den istället för någon annan har den som billig stugmoppe å låter den förfalla utomhus mot någon vägg..
En samlare uppskattar den säkert mer... Vårdar om den å kör kanske några gånger om året... Den får då stå inomhus i värmen istället..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fast vad spelar det för roll, ni köper dom ju inte och håller dom på vägarna hursomhelst.
Varför ska dom då ut på marknaden igen?

Då är det väl skitsamma om någon köper 15st och ställer dom i ett garage, eller om dom körs i en metallpress och omvandlas till konservburkar.

NI HAR JU INGET SERIÖST INTRESSE AV DOM FÖR DÅ SKULLE NI HA KÖPT EN!
Nja, intresset kan ju vara fullt men plånboken tom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, intresset kan ju vara fullt men plånboken tom.
Det spelar ingen roll, resultatet är detsamma, att du köper inga som är till salu på blocket, och då är det ju lika bra att någon som samlar köper dom.

Om inte du, tammer eller någon annan "lämplig" köper dom, och samlare inte får köpa dom, och folk inte får använda dom som stugmoppe, då återstår ju bara att pressa dom och göra konservburkar av metallen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
:) Den där låg väl mer än en tammer bort , du hade aldrig i helvete åkt till älvsborg när du tycker fel del av Stockholm är långt bort:hihi
Det är sant. Den hojen var utom räckhåll för min del. Men det har hänt att jag åkt över 10 mil för att köpa hoj, där nånstans går gränsen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
De är väl bra att någon samlare tar hand om den å vårdar den istället för någon annan har den som billig stugmoppe å låter den förfalla utomhus mot någon vägg..
En samlare uppskattar den säkert mer... Vårdar om den å kör kanske några gånger om året... Den får då stå inomhus i värmen istället..
Beror på vilket skick den var i. Jag köper inga hojar i samlarskick just för att jag inte har någon vettig förvaring. Synd att låta såna stå ute och förfalla. Men en lagom sliten XT250 eller liknande vore inte fel.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det spelar ingen roll, resultatet är detsamma, att du köper inga som är till salu på blocket, och då är det ju lika bra att någon som samlar köper dom.

Om inte du, tammer eller någon annan "lämplig" köper dom, och samlare inte får köpa dom, och folk inte får använda dom som stugmoppe, då återstår ju bara att pressa dom och göra konservburkar av metallen.
Det uttryckar jag mig inte om.
Det jag säger är att ust intresse kanske inte är det som tryter.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Beror på vilket skick den var i. Jag köper inga hojar i samlarskick just för att jag inte har någon vettig förvaring. Synd att låta såna stå ute och förfalla. Men en lagom sliten XT250 eller liknande vore inte fel.
Finns ju samlare som köper hojar oberoende av skicket å renoverar dom...

Själv skulle jag inte ta imot en sån om jag fick den... Inte ett dugg intresserad av typ 80-90-tals hojar... Äldre hojar ja.. Även nyare då..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Finns ju samlare som köper hojar oberoende av skicket å renoverar dom...

Själv skulle jag inte ta imot en sån om jag fick den... Inte ett dugg intresserad av typ 80-90-tals hojar... Äldre hojar ja.. Även nyare då..
Många verkar tycka tvärtom. Encylindriga hojar från tidigt 80-tal säljs snabbt och till höga priser. Yamaha SR400/500, Kawa Z200, offroad som XT250/500, Honda XL250/500, alla lika eftertraktade.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det vore nästan ännu värre om den hamnade hos en samlare, det finns tydligen sådana som samlat på sig 5-10 st av dessa hojar. Då är risken stor att dessa hojar aldrig mer kommer ut på marknaden.
Haha, känner mig skyldig att förklara... :hihi
Så här är det: En samlare tar ett fint exemplar av en modell han gillar, återställer till orginalskick och ställer på finhyllan för att kunna se och minnas. Kanske finns det planer att visa andra sin samling på utställningar eller mässor. Som Toyman t.ex.

Misstänker också att du tänker på killen i ClassicBike, Azem i Köping, som köpt på sig ett gäng XT250? Han hade visst ett hus i Serbien där han har "flera stycken och ett tiotal i Sverige", som det står i artikeln. I Serbien används de för expeditioner med sin son och brukas då som en XT "ska" brukas. Så just Azem är nog inget typexempel på den vanlige samlaren, även om också han hade något extrafint exemplar.


Självklart börjar 80-talsstånkorna, som alla äldre hojar, bli mer sällsynta vartefter åren går, det är ju oundvilkligt. Men jag skulle ju inte påstå att de blivit sällsynta pga att samlare köpt upp alla. Kanske om det gällt nån gammal tävlings-Norton från 60-talet.

De är väl bra att någon samlare tar hand om den å vårdar den istället för någon annan har den som billig stugmoppe å låter den förfalla utomhus mot någon vägg..
En samlare uppskattar den säkert mer... Vårdar om den å kör kanske några gånger om året... Den får då stå inomhus i värmen istället..
Ah, det är precis så jag resonerar, det är vård det handlar om!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Haha, känner mig skyldig att förklara... :hihi
Så här är det: En samlare tar ett fint exemplar av en modell han gillar, återställer till orginalskick och ställer på finhyllan för att kunna se och minnas. Kanske finns det planer att visa andra sin samling på utställningar eller mässor. Som Toyman t.ex.



Självklart börjar 80-talsstånkorna, som alla äldre hojar, bli mer sällsynta vartefter åren går, det är ju oundvilkligt. Men jag skulle ju inte påstå att de blivit sällsynta pga att samlare köpt upp alla. Kanske om det gällt nån gammal tävlings-Norton från 60-talet.
Jag utgår från att samlande innebär att man har flera hojar, om jag samlar på Yamaha SR500 köper jag flera stycken. Gärna i olika utföranden och årsmodeller. Som jag har i mitt garage och tittar på ibland. Vilket innebär att ingen annan kan köpa eller köra dem. Medan en vanlig hojåkare köper en, kör den ett par år, och sedan säljer den vidare när han tröttnat. Så tänker jag om samlare.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag utgår från att samlande innebär att man har flera hojar, om jag samlar på Yamaha SR500 köper jag flera stycken. Gärna i olika utföranden och årsmodeller. Som jag har i mitt garage och tittar på ibland. Vilket innebär att ingen annan kan köpa eller köra dem. Medan en vanlig hojåkare köper en, kör den ett par år, och sedan säljer den vidare när han tröttnat. Så tänker jag om samlare.
Sedan finns ju vi som har en gammal 80-talare i garaget, som egentligen mest står i vägen och inte används särskilt mycket, men ändå aldrig kommer säljas.
Vilken kategori tillhör vi?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Sedan finns ju vi som har en gammal 80-talare i garaget, som egentligen mest står i vägen och inte används särskilt mycket, men ändå aldrig kommer säljas.
Vilken kategori tillhör vi?
En egen kategori, som har god smak,ett genuint intresse och inte minst ett stort garage. Gamla 80-talare är både snygga och funktionsdugliga.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sedan finns ju vi som har en gammal 80-talare i garaget, som egentligen mest står i vägen och inte används särskilt mycket, men ändå aldrig kommer säljas.
Vilken kategori tillhör vi?
Det är min kategori.
Jag har sålt färdigt nu, om ingen plötsligt betalar överpris för något.
Är så trött på köpare så det får vara nu.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag utgår från att samlande innebär att man har flera hojar, om jag samlar på Yamaha SR500 köper jag flera stycken. Gärna i olika utföranden och årsmodeller. Som jag har i mitt garage och tittar på ibland. Vilket innebär att ingen annan kan köpa eller köra dem. Medan en vanlig hojåkare köper en, kör den ett par år, och sedan säljer den vidare när han tröttnat. Så tänker jag om samlare.
Ja ja, du har ju redan bestämt dig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har en gammal 80-talshoj i garaget, men det är för att det inte gick att sälja den. Nån tanke finns om att få den besiktad... Sen...

Fast den har sjukt många cylindrar...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top