Gamla enstånkor

Finns ju samlare som köper hojar oberoende av skicket å renoverar dom...

Själv skulle jag inte ta imot en sån om jag fick den... Inte ett dugg intresserad av typ 80-90-tals hojar... Äldre hojar ja.. Även nyare då..
Många verkar tycka tvärtom. Encylindriga hojar från tidigt 80-tal säljs snabbt och till höga priser. Yamaha SR400/500, Kawa Z200, offroad som XT250/500, Honda XL250/500, alla lika eftertraktade.

Det vore nästan ännu värre om den hamnade hos en samlare, det finns tydligen sådana som samlat på sig 5-10 st av dessa hojar. Då är risken stor att dessa hojar aldrig mer kommer ut på marknaden.
Haha, känner mig skyldig att förklara... :hihi
Så här är det: En samlare tar ett fint exemplar av en modell han gillar, återställer till orginalskick och ställer på finhyllan för att kunna se och minnas. Kanske finns det planer att visa andra sin samling på utställningar eller mässor. Som Toyman t.ex.

Misstänker också att du tänker på killen i ClassicBike, Azem i Köping, som köpt på sig ett gäng XT250? Han hade visst ett hus i Serbien där han har "flera stycken och ett tiotal i Sverige", som det står i artikeln. I Serbien används de för expeditioner med sin son och brukas då som en XT "ska" brukas. Så just Azem är nog inget typexempel på den vanlige samlaren, även om också han hade något extrafint exemplar.

Självklart börjar 80-talsstånkorna, som alla äldre hojar, bli mer sällsynta vartefter åren går, det är ju oundvilkligt. Men jag skulle ju inte påstå att de blivit sällsynta pga att samlare köpt upp alla. Kanske om det gällt nån gammal tävlings-Norton från 60-talet.

De är väl bra att någon samlare tar hand om den å vårdar den istället för någon annan har den som billig stugmoppe å låter den förfalla utomhus mot någon vägg..
En samlare uppskattar den säkert mer... Vårdar om den å kör kanske några gånger om året... Den får då stå inomhus i värmen istället..
Ah, det är precis så jag resonerar, det är vård det handlar om!

Haha, känner mig skyldig att förklara... :hihi
Så här är det: En samlare tar ett fint exemplar av en modell han gillar, återställer till orginalskick och ställer på finhyllan för att kunna se och minnas. Kanske finns det planer att visa andra sin samling på utställningar eller mässor. Som Toyman t.ex.

Självklart börjar 80-talsstånkorna, som alla äldre hojar, bli mer sällsynta vartefter åren går, det är ju oundvilkligt. Men jag skulle ju inte påstå att de blivit sällsynta pga att samlare köpt upp alla. Kanske om det gällt nån gammal tävlings-Norton från 60-talet.
Jag utgår från att samlande innebär att man har flera hojar, om jag samlar på Yamaha SR500 köper jag flera stycken. Gärna i olika utföranden och årsmodeller. Som jag har i mitt garage och tittar på ibland. Vilket innebär att ingen annan kan köpa eller köra dem. Medan en vanlig hojåkare köper en, kör den ett par år, och sedan säljer den vidare när han tröttnat. Så tänker jag om samlare.

Jag utgår från att samlande innebär att man har flera hojar, om jag samlar på Yamaha SR500 köper jag flera stycken. Gärna i olika utföranden och årsmodeller. Som jag har i mitt garage och tittar på ibland. Vilket innebär att ingen annan kan köpa eller köra dem. Medan en vanlig hojåkare köper en, kör den ett par år, och sedan säljer den vidare när han tröttnat. Så tänker jag om samlare.
Sedan finns ju vi som har en gammal 80-talare i garaget, som egentligen mest står i vägen och inte används särskilt mycket, men ändå aldrig kommer säljas.
Vilken kategori tillhör vi?

Sedan finns ju vi som har en gammal 80-talare i garaget, som egentligen mest står i vägen och inte används särskilt mycket, men ändå aldrig kommer säljas.
En egen kategori, som har god smak,ett genuint intresse och inte minst ett stort garage. Gamla 80-talare är både snygga och funktionsdugliga.

Det är min kategori.
Jag har sålt färdigt nu, om ingen plötsligt betalar överpris för något.
Är så trött på köpare så det får vara nu.

Ja ja, du har ju redan bestämt dig.

Jag har en gammal 80-talshoj i garaget, men det är för att det inte gick att sälja den. Nån tanke finns om att få den besiktad... Sen...

Fast den har sjukt många cylindrar...

Jag har en gammal 80-talshoj i garaget, men det är för att det inte gick att sälja den. Nån tanke finns om att få den besiktad... Sen...

Fast den har sjukt många cylindrar...
Men vad är det för hoj då? Bild!! :hoppa

Sjukt många cylindrar är ju minst 6, för fyra cylindrar är ju fullt normalt, och tre är bara konstigt, två är få och en är sjukt få cylindrar?

Och hade jag en 6 cylindrig hoj i garaget så skulle den inte säljas...

Många verkar tycka tvärtom. Encylindriga hojar från tidigt 80-tal säljs snabbt och till höga priser. Yamaha SR400/500, Kawa Z200, offroad som XT250/500, Honda XL250/500, alla lika eftertraktade.
Är nog inte så att dom flesta tycker tvärt om.. Mer att 80-90-tals hojar är billigare än äldre typ 60-70-tals som kostar flera gånger mer å är klart mer sällan till salu..

Är nog inte så att dom flesta tycker tvärt om.. Mer att 80-90-tals hojar är billigare än äldre typ 60-70-tals som kostar flera gånger mer å är klart mer sällan till salu..
Det verkar som att hojåkandet tog ordentlig fart på 80-talet, finns betydligt fler hojar från den perioden än tidigare. Dessa duger gott att åka med, äldre hojar är nog mer för samlare. Det rullar nog inte många 60- och 70-talshojar på våra våra vägar.

Sjukt många cylindrar är ju minst 6, för fyra cylindrar är ju fullt normalt, och tre är bara konstigt, två är få och en är sjukt få cylindrar?

Alla fyrcylindriga cyklar jag har haft har krånglat. Det händer inte med de med färre burkar.

Inte ens en Goldwing?:hihi

Alla fyrcylindriga cyklar jag har haft har krånglat. Det händer inte med de med färre burkar.

Haha... hahahahaha.

Skriv in KTM i sökrutan i forumet.
En hoj som väldigt många vill ha.

Det är kanske så att fyrcylindriga cyklar körs 10 000 mil, gammel-stånkorna som säljs har gått nax 2000.

Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.

Haha... hahahahaha.

Skriv in KTM i sökrutan i forumet.
En hoj som väldigt många vill ha.

Det är kanske så att fyrcylindriga cyklar körs 10 000 mil, gammel-stånkorna som säljs har gått nax 2000.

Vad i faktumet att en cylinderrad blir längre skulle göra att den går sönder?
Vad skulle göra att en längre kamaxel slits mera?
Vad skulle göra att en kamkedja/sträckare krånglar mera för att en motor har fler cylindrar?
Skär ventilerna lättare om dom samlas i stora grupper?
Dom har alla samma ingående delar, men för olika många cylindrar.
Du har ju fler komponenter som kan gå sönder.

Men jag tror som du. Radfyra is da shit. En japansk sådan håller för evigt.

Du har ju fler komponenter som kan gå sönder.

Men jag tror som du. Radfyra is da shit. En japansk sådan håller för evigt.

Ja, några av komponenterna är fyra gånger så många, men dom har fortfarande en kamkedjesträckare, en oljepump, en vattenpump osv.

Dom flesta haverier beror på att en komponent går sönder (kamkedjesträckare, oljepump, vattenpump osv) och sedan tar med sig resten.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...