Gamla enstånkor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om den funkar och inte ser ut att nyligen varit öppnad (och ihopfuskad. TwoStroke man vet mer om sådant) så kan man köpa.
Men man bör lägga extra fokus på oljekvalitet, -mängd och bytesintervall.

Jag har aldrig haft isär någon KLR, mest bara crosshojar. Inte för att det är någon större skillnad när det väl är skrot. En KLR tål väl förstås betydligt fler timmar mellan service och det är väl uteslutande just bristfällig service som gör att det blir skrot.

Hur man sen vet om hojen servats väl vette sjutton för det finns väl knappast någon 86a med välfylld servicebok.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om den funkar och inte ser ut att nyligen varit öppnad (och ihopfuskad. TwoStroke man vet mer om sådant) så kan man köpa.
Men man bör lägga extra fokus på oljekvalitet, -mängd och bytesintervall.
Det finns inte gods att fräsa för lagerbanor i riktig metall?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns inte gods att fräsa för lagerbanor i riktig metall?

Jag aavvsskkyyrr att länka bort från ett bra forum, men kolla här och läs lite om de generella problemen med modellen:


 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns inte gods att fräsa för lagerbanor i riktig metall?
Man kan även fräsa av toppen och överfallen och arborra/hena upp till specs om kamaxeln inte gjort allt för stor skada. Material i toppen finns det för att bussa, däremot överfallen kan man kanske lär skrota och fräsa nya extra-super-duper-heavy-duty överfall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns inte gods att fräsa för lagerbanor i riktig metall?

Det går säkert att få dit lagerbanor men värdet på en KLR gör det ju inte direkt till en lönsam affär.
Jag har en jäkla massa rasade crosstoppar på hyllan så jag kommer nog förr eller senare ta tag i dessa och renovera just så. Det blir ju lite mer effektivitet när om man gör 20 toppar än om man bara ska fixa en topp.
 

anders 99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2021
Hoj
Yamaha R1 2009
När skiten träffar fläkten skulle man väl klara sig bättre med en Hummer ed. Mer plåt som skyddar när skiten stänker runt.:hihi

I dagens läge har man knappast en Ténérè 34L bara för att..
Man har den för att man vill ha den.

Brukar skoja och säga att precis som Rambo har sin överlevnadskniv med sutur, kompass och sånt så har jag min 34L.
"Överlevnadshojen", när skiten träffar fläkten kommer den rädda mej :)
Hej Ozzian såg att du skrivit ett inlägg om Yamaha R1, du får gärna ringa 0739 757297 Mvh Anders
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom jag inte tog mig i kragen och slog till på den blå ovanför har jag bestämt mig för att köpa något liknande. Är det exemplaret som avgör eller är någon modell bättre att satsa på? 350, 500, 600, 650 eller 800?
Kanske en 250?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom jag inte tog mig i kragen och slog till på den blå ovanför har jag bestämt mig för att köpa något liknande. Är det exemplaret som avgör eller är någon modell bättre att satsa på? 350, 500, 600, 650 eller 800?
Kanske en 250?

600 av de där årsmodellerna är slött nog, desto större desto bättre tycker jag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eftersom jag inte tog mig i kragen och slog till på den blå ovanför har jag bestämt mig för att köpa något liknande. Är det exemplaret som avgör eller är någon modell bättre att satsa på? 350, 500, 600, 650 eller 800?
Kanske en 250?
Jag har en SLR650. Slö som fan. Man ska ha minst 50hk, enligt mig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det jag tänker mig är något att köra på vintern med dubbdäck och då vet jag inte om motoreffekt är så avgörande.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har en SLR650. Slö som fan. Man ska ha minst 50hk, enligt mig.

Det är ungefär vid 50 häst ur en single på 500 - 650cc som problemen dyker upp.

Problem som kortare serviceintervaller, skörare motorer, vibrationer och ociviliserat uppträdande.
Suzuki sprängde 50 hp-vallen genom att gå ner i litereffekt och upp i kubik med sin DrBig.

Vill man ha bekymmerfritt ägande gäller det att hålla sig på skuggsidan av 50 hästar så länge vi pratar klassiska förgasarstånkor.

Däremot kan man med fördel jaga vikt.
Det är billigt i steg 1 och 2, och alltid roligt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det jag tänker mig är något att köra på vintern med dubbdäck och då vet jag inte om motoreffekt är så avgörande.
På grus/skog eller i stadstrafik ?ska du bara cruisa så spelar det ingen roll men som tegel1432 skrev så vill du ha lite mos i motorn om du ska leka på tvären så då hade jag gått på 600-650 själv
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top