Gamla enstånkor

På grus/skog eller i stadstrafik ?ska du bara cruisa så spelar det ingen roll men som tegel1432 skrev så vill du ha lite mos i motorn om du ska leka på tvären så då hade jag gått på 600-650 själv
På småvägar i närheten av hemmet var tanken. Lätthanterlig utan att bli larvig är kanske en beskrivning.
Jag är ingen sladd-virtuous, men kan förstås njuta av att sprätta grus och snö till husbehov.
IMG_20220102_105444.jpg
 
En sån xt du missade hade nog funkat prima hade en sån för länge sen och dom duger gott .har för mig att det satt 17” bak så kolla så du får 18/21 oavsett vad du köper börjar bli objekt med vettiga pris på blocket iallafall
 
Är en Freewind ett godtagbart alternativ till en DR650? Lite extra tillkrånglad?
 
Är en Freewind ett godtagbart alternativ till en DR650? Lite extra tillkrånglad?
Jag har haft en Freewind. La väl ung. 1500 mil på den. Helt ok alltiallo-hoj . Var min första "större" hoj som jag köpte 2007 när jag tagit hojkortet. Körde en 200cc kina-offroad 700 mil som förstahoj innan jag bytte till Freewinden. Helt ok bakdämpare med ställbar retur, omständliga kåpor och onödigt designad digital hastighetsmätare . Gick i pendling, lite touring samt ganska mycket av mina första stapplande grusbusaktiviteter.

Om du söker en renodlad grushoj skulle jag inte rekommendera den, främst pga att den har 19" hjul fram. Ska man väl slå till på gammal enstånka för offroad är det lika bra att se till att få 21". Annars är den ok, om skicket är ok och priset är rätt (dvs lågt).
 
Det finns väl en anledning till att de Freewind som dyker upp till salu finns kvar längre än DR***.
 
Kåpor och grejer som är dyrt att dra i backen.

Freewind har ett eftertraktat topplock bland dom som trimmar DR 650 - större ventiler och bättre flöde i insugskanalerns.
Och dubbla förgasare (2xmikuni bsr32) så möjligen lite bättre gassvar på låga varv också. å andra sidan knepigare att sätta dit mer prestanda-orienterade förgasare då man ska ha plats för två i alla ledder.
 
Det var freewind-motorn som satt i den uberballa CCM644. Här i väskryckarversionen. Den såldes även med 18/21"
Länge sedan man såg en sådan till salu.

View attachment 467358
Ja, den var lite som DR650SE borde ha varit. 10-12 hk högre effekt, 15 kg lägre vikt samt kompetent och fullt justerbar fjädring från WP. Tyvärr vissa detaljer som inte var topnotch, bland annat elsystem känsligt för fukt och svinglagring som rostade ihop efter mycket grusåka.
 
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki dr 650 scrambler https://www.blocket.se/annons/kalmar/suzuki_dr_650_scrambler/99173703

Inte direkt något jag skulle köpa ?
Jag såg den. Såg rätt ok ut. Något man kan åstadkomma själv för ett par tusen. Styre, lampa, lampfästen, K&N-filter. Då kan man också ha en normal placering av nummerplåt. Att hänga på mer ofjädrad vikt är dumt. Det kanske är en kombinerad wheeliebar och fäste för dragkrok? Suzuki-klibban på tanken såg inge vidare ut. 50 000 kronor! Tjena.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top