Gamla enstånkor

Jag ska ta min behörighet nu till våren och funderar på en dual sport som första hoj :) tex KLR 650 eller motsvarande.

jag har inte jättebra koll på vad en KLR brukar gå för? Jag har hittat en lågmilare för 30k (Gen1) som jag funderat att kolla på, men vet inte vad som är ett skäligt pris :)

Också, är där någon som kan tipsa om en svensk eller EU sida där man kan få tag på crash-bars, skidplates etc till dessa?

// Väl mött
Dual sport är definitivt en bra första hoj, generellt förlåtande och lättkörda.

Tycker däremot priset är för högt för en gammal KLR, kanske mest för att det inte är en så spännande hoj, trött och tung jämfört med andra i klassen. gissar att det är den 2004an som ligger på blocket? En del extra delar förvisso och tidigare ägare som verkar ha tagit hand om den men 30 papp, nja.

Jag ska ta min behörighet nu till våren och funderar på en dual sport som första hoj :) tex KLR 650 eller motsvarande.

jag har inte jättebra koll på vad en KLR brukar gå för? Jag har hittat en lågmilare för 30k (Gen1) som jag funderat att kolla på, men vet inte vad som är ett skäligt pris :)

Också, är där någon som kan tipsa om en svensk eller EU sida där man kan få tag på crash-bars, skidplates etc till dessa?

// Väl mött
Bra hoj att lära sig på. Kan sen hänga med länge om du har som plan att åka långt på alla typer underlag, men inte speciellt fort. Har du bara asfalt I tankarna så köp något annat.

Viktigt är att doohickey mod:en är gjord. Ger lite trygghet. Googla för mer info på det. Sen undrar man såklart vad som föranledde behov av renovering av topp redan vid 2100 mil. Den där motorn anses annars vara skottsäker (ja, förutom doohickeyn då). Men i min värld skulle den vara värd max 20-23000. Ny tank och andra moddar är förvisso dyrt, men det kan man inte räkna med att räkna hem när man säljer en 18 år gammal hoj.

Edit: blev lite sugen på att lägga ett bud själv :). Har haft en KLR tidigare. Men det ska jag inte göra, då jag köpte en KLX 93a i höstas, för alldeles för mycket pengar...

Dual sport är definitivt en bra första hoj, generellt förlåtande och lättkörda.

Tycker däremot priset är för högt för en gammal KLR, kanske mest för att det inte är en så spännande hoj, trött och tung jämfört med andra i klassen. gissar att det är den 2004an som ligger på blocket? En del extra delar förvisso och tidigare ägare som verkar ha tagit hand om den men 30 papp, nja.

Bra hoj att lära sig på. Kan sen hänga med länge om du har som plan att åka långt på alla typer underlag, men inte speciellt fort. Har du bara asfalt I tankarna så köp något annat.

Viktigt är att doohickey mod:en är gjord. Ger lite trygghet. Googla för mer info på det. Sen undrar man såklart vad som föranledde behov av renovering av topp redan vid 2100 mil. Den där motorn anses annars vara skottsäker (ja, förutom doohickeyn då). Men i min värld skulle den vara värd max 20-23000. Ny tank och andra moddar är förvisso dyrt, men det kan man inte räkna med att räkna hem när man säljer en 18 år gammal hoj.

Edit: blev lite sugen på att lägga ett bud själv :). Har haft en KLR tidigare. Men det ska jag inte göra, då jag köpte en KLX 93a i höstas, för alldeles för mycket pengar...

Ja men precis den. Jag har försökt förhandla med honom, men han är fast besluten att få ut satt pris.
Jag ska ev dit och kolla på den på måndag så får vi se, men jag hade ju gärna fått ner den någon tusing i alla fall :p

Jag har läst på en hel del om KLR och är införstådd med en del av deras brister så som doohickeyn, att bultarna till fotpinnarna brukar gå osv.

min tanke är väll att öva lite på hojen och sen ha den till 50/50 asfalt/skog

Ja men precis den. Jag har försökt förhandla med honom, men han är fast besluten att få ut satt pris.
Jag ska ev dit och kolla på den på måndag så får vi se, men jag hade ju gärna fått ner den någon tusing i alla fall :p

Jag har läst på en hel del om KLR och är införstådd med en del av deras brister så som doohickeyn, att bultarna till fotpinnarna brukar gå osv.

Absolut tak för mig skulle vara 25. Men vill man ha så vill man. Och då är huvudsaken att man själv är nöjd efteråt ;)

Absolut tak för mig skulle vara 25. Men vill man ha så vill man. Och då är huvudsaken att man själv är nöjd efteråt ;)
nä men jag känner väll ungefär detsamma

säljaren vägrar somsagt göra något på priset, han pratar istället om att installera originalplasten och lägga ut den för 34k istället

så för min del kan han nog behålla den :)

nä men jag känner väll ungefär detsamma

säljaren vägrar somsagt göra något på priset, han pratar istället om att installera originalplasten och lägga ut den för 34k istället

så för min del kan han nog behålla den :)
Då får man väl önska honom lycka till med det :lol.
Men det finns fler fiskar i sjön. Hav tålamod.

Det är ingen här som har något till övers? ;)
Om du tänker på mig så nej.
Jag har en gammal XTZ660 Tenere, inte den nyare XT660Z Tenere. (placeringen av bokstaven Z ändrades mellan generationerna)
Jag skulle sikta på den med nyare motorn som finns i XT660X, XT660R eller XT660Z. Insprut och det finns gott om delar att modda vidare den med.

Om min är till salu. Inte just nu, men mina hojar brukar åka ut på annons till våren för rena överpriser. Ibland nappar någon och ibland behåller jag dem.

Last edited:

Över 30000 kr för en KLR låter ju ut galet mycket men inte mig emot då jag redan äger en ?

Tror jag behåller min även om jag är lite sugen att sälja för dom pengarna, min har relativt nyligen justerade ventiler, doohickley, en massa annat smått och gott och två uppsättningar kompletta hjul och extra uppsättning dubbdäck. Frågan är ju vad man då ska byta till, göra sig av med KLR:en och Trajan och köpa en T700? Men jag har svårt att sälja, har säkert nån diagnos då jag har svårt att sälja saker?

Kom ihåg att den i annonsen (och min med) är en KLR650C vilket skiljer lite mot den vanliga KLR 650 (vad den nu heter, tror det är A) så man får se upp lite med delar då det skiljer lite bla gaffel och bromsar, i USA är inte C modellen lika vanlig så det begränsar utvalet på tillbehör till C modellen.

Jag har ett liknande däck fram och pilen visar faktiskt den riktningen. Jag lämnade till och med in hjulet för att vända däcket men däckkillen visade pilen. NotRightRider är av en annan åsikt dock, hoppas han inte skriver och avslöjar däcktillverkaren nu bara??

Jag har ett liknande däck fram och pilen visar faktiskt den riktningen. Jag lämnade till och med in hjulet för att vända däcket men däckkillen visade pilen. NotRightRider är av en annan åsikt dock, hoppas han inte skriver och avslöjar däcktillverkaren nu bara??
Kan det vara ett "smalt" bakdäck som du använder fram? för då blir pilen åt fel håll.....

Om du tänker på mig så nej.
Jag har en gammal XTZ660 Tenere, inte den nyare XT660Z Tenere. (placeringen av bokstaven Z ändrades mellan generationerna)
Jag skulle sikta på den med nyare motorn som finns i XT660X, XT660R eller XT660Z. Insprut och det finns gott om delar att modda vidare den med.

Om min är till salu. Inte just nu, men mina hojar brukar åka ut på annons till våren för rena överpriser. Ibland nappar någon och ibland behåller jag dem.
Är insprut en bra grej på en gammal stånka?
Eller är det som tidiga insprutade Gsx-r att gaskänslan åker åt fanders och på/av-slag blir okontrollerbart ryckigt?
(genuin fråga då jag inte kört stånka sedan uppkörningen (tror jag?) för ett halvt liv sedan)

Japp, här är jag - och jag har en annan uppfattning. By default.

Men här har jag rätt.
Däcket är Heidenau K60 och det skall INTE rotera åt det hållet. Det har en rotationspil ingjuten på däckssidan, men till och med en sådan sak kan missförstås, tydligen.

En ledning får man från tillverkarens egen presentation:

heidenau_k60fra__500.jpg

Fram och bakdäck i samma set är uppställda åt olika håll. Alltså är det så dom skall monteras.

Det hela är enkelt om man har förståelsen för vilka villkor de olika hjulen arbetar under och vilka jobb dom är tänkta att utföra - basik förståelse för motorcykelns dynamik helt enkelt.

Ytterligare problem uppstår när folk skall bygga "scrambler" av landsvägshojar och tar ett K60 avsett att monteras bak och sätter däcket fram.

Man "lyder pilen" utan att förstå vad man gör. Nyare K60 har fått två olika rotationspilar och förklarade text dessutom - men puckona som sågar sönder hojar fattar ändå inte.

Jag har sett flera K60 med dubbla rotationspilar som ändå är felmonterade.
Två av dem har jag frågat hur det kunde bli så. Den ena tyckte "det såg bättre ut" och den andra "hade gjort som kompisarna i garaget".

Monkey see, monkey do-do.

Här är ett 90 bredd däck, som bör vara avsett som framdäck, med "felvänt" mönster och rättvänd pil

Bifogat

• IMG_4005.jpg
    IMG_4005.jpg
    2.2 MB · Visningar: 25
Hur är det egentligen med det här bakdäcket? Det finns ju en tydlig rotationspil och det står dessutom "Rear use only", men om man ska följa all logik så borde det ju monteras åt andra hållet?

Edit: Det är ett Bridgestone TW40 om det spelar roll.

1.jpg
2.jpg

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...