Gamla enstånkor

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ingen här som har något till övers? ;)
Om du tänker på mig så nej.
Jag har en gammal XTZ660 Tenere, inte den nyare XT660Z Tenere. (placeringen av bokstaven Z ändrades mellan generationerna)
Jag skulle sikta på den med nyare motorn som finns i XT660X, XT660R eller XT660Z. Insprut och det finns gott om delar att modda vidare den med.

Om min är till salu. Inte just nu, men mina hojar brukar åka ut på annons till våren för rena överpriser. Ibland nappar någon och ibland behåller jag dem.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja men precis den. Jag har försökt förhandla med honom, men han är fast besluten att få ut satt pris.
Jag ska ev dit och kolla på den på måndag så får vi se, men jag hade ju gärna fått ner den någon tusing i alla fall :p

Jag har läst på en hel del om KLR och är införstådd med en del av deras brister så som doohickeyn, att bultarna till fotpinnarna brukar gå osv.

min tanke är väll att öva lite på hojen och sen ha den till 50/50 asfalt/skog


Över 30000 kr för en KLR låter ju ut galet mycket men inte mig emot då jag redan äger en ?

Tror jag behåller min även om jag är lite sugen att sälja för dom pengarna, min har relativt nyligen justerade ventiler, doohickley, en massa annat smått och gott och två uppsättningar kompletta hjul och extra uppsättning dubbdäck. Frågan är ju vad man då ska byta till, göra sig av med KLR:en och Trajan och köpa en T700? Men jag har svårt att sälja, har säkert nån diagnos då jag har svårt att sälja saker?

Kom ihåg att den i annonsen (och min med) är en KLR650C vilket skiljer lite mot den vanliga KLR 650 (vad den nu heter, tror det är A) så man får se upp lite med delar då det skiljer lite bla gaffel och bromsar, i USA är inte C modellen lika vanlig så det begränsar utvalet på tillbehör till C modellen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har ett liknande däck fram och pilen visar faktiskt den riktningen. Jag lämnade till och med in hjulet för att vända däcket men däckkillen visade pilen. NotRightRider är av en annan åsikt dock, hoppas han inte skriver och avslöjar däcktillverkaren nu bara??
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har ett liknande däck fram och pilen visar faktiskt den riktningen. Jag lämnade till och med in hjulet för att vända däcket men däckkillen visade pilen. NotRightRider är av en annan åsikt dock, hoppas han inte skriver och avslöjar däcktillverkaren nu bara??
Kan det vara ett "smalt" bakdäck som du använder fram? för då blir pilen åt fel håll.....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om du tänker på mig så nej.
Jag har en gammal XTZ660 Tenere, inte den nyare XT660Z Tenere. (placeringen av bokstaven Z ändrades mellan generationerna)
Jag skulle sikta på den med nyare motorn som finns i XT660X, XT660R eller XT660Z. Insprut och det finns gott om delar att modda vidare den med.

Om min är till salu. Inte just nu, men mina hojar brukar åka ut på annons till våren för rena överpriser. Ibland nappar någon och ibland behåller jag dem.
Är insprut en bra grej på en gammal stånka?
Eller är det som tidiga insprutade Gsx-r att gaskänslan åker åt fanders och på/av-slag blir okontrollerbart ryckigt?
(genuin fråga då jag inte kört stånka sedan uppkörningen (tror jag?) för ett halvt liv sedan)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ett liknande däck fram och pilen visar faktiskt den riktningen. Jag lämnade till och med in hjulet för att vända däcket men däckkillen visade pilen. NotRightRider är av en annan åsikt dock, hoppas han inte skriver och avslöjar däcktillverkaren nu bara??

Japp, här är jag - och jag har en annan uppfattning. By default.

Men här har jag rätt.
Däcket är Heidenau K60 och det skall INTE rotera åt det hållet. Det har en rotationspil ingjuten på däckssidan, men till och med en sådan sak kan missförstås, tydligen.

En ledning får man från tillverkarens egen presentation:

heidenau_k60fra__500.jpg

Fram och bakdäck i samma set är uppställda åt olika håll. Alltså är det så dom skall monteras.

Det hela är enkelt om man har förståelsen för vilka villkor de olika hjulen arbetar under och vilka jobb dom är tänkta att utföra - basik förståelse för motorcykelns dynamik helt enkelt.

Ytterligare problem uppstår när folk skall bygga "scrambler" av landsvägshojar och tar ett K60 avsett att monteras bak och sätter däcket fram.

Man "lyder pilen" utan att förstå vad man gör. Nyare K60 har fått två olika rotationspilar och förklarade text dessutom - men puckona som sågar sönder hojar fattar ändå inte.

Jag har sett flera K60 med dubbla rotationspilar som ändå är felmonterade.
Två av dem har jag frågat hur det kunde bli så. Den ena tyckte "det såg bättre ut" och den andra "hade gjort som kompisarna i garaget".

Monkey see, monkey do-do.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Här är ett 90 bredd däck, som bör vara avsett som framdäck, med "felvänt" mönster och rättvänd pil
 

Bifogat

  • IMG_4005.jpg
    IMG_4005.jpg
    2.2 MB · Visningar: 25

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur är det egentligen med det här bakdäcket? Det finns ju en tydlig rotationspil och det står dessutom "Rear use only", men om man ska följa all logik så borde det ju monteras åt andra hållet?

Edit: Det är ett Bridgestone TW40 om det spelar roll.

1.jpg
2.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här är ett 90 bredd däck, som bör vara avsett som framdäck, med "felvänt" mönster och rättvänd pil


Det finns KalleAnka-tillverkare som Full Bore (re-branded Shinko) som inte vet vad som är bäst för dem. Eller deras kunder.

412dee_3f8dbb9fa8ac4738ad58b5d22f5b1a34_mv2_d_1948_1940_s_2.gif


Såhär presenterar dom själva sina M-41 RT Sport.

17", 18" och 21" skall monteras likadant, oavsett fram eller bak.

Fullgod anledning att aldrig köpa Full Bore.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur är det egentligen med det här bakdäcket? Det finns ju en tydlig rotationspil och det står dessutom "Rear use only", men om man ska följa all logik så borde det ju monteras åt andra hållet?

Edit: Det är ett Bridgestone TW40 om det spelar roll.

View attachment 467868
View attachment 467869


Japp, det spelar roll.
Man monterar inte ett Death Wing på en grushoj. Man gör bara inte det.

Det satt (några andra) Death Wing originalmonterade på min CRF 1000.
180 mil stod jag ut, sedan åkte dom av.

Varför dom tror att det aktuella däcket gör bäst ifrån sig monterat på det viset övergår mitt förstånd.

Min erfarenhet säger däremot att drivdäck med pilformat- / traktormönster driver dåligt där det är löst och blir opålitliga, lynniga och obehagliga på grus.

Så, vet verkligen en tomte ute vid kartans rand mer om däck än en av världens största tillverkare...?

Tja...? Tydligen är det så.
För mig är det enkelt. Jag köper inte Bridgestone. Har aldrig gjort.

Det skulle kännas helt bakfram.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är insprut en bra grej på en gammal stånka?
Eller är det som tidiga insprutade Gsx-r att gaskänslan åker åt fanders och på/av-slag blir okontrollerbart ryckigt?
(genuin fråga då jag inte kört stånka sedan uppkörningen (tror jag?) för ett halvt liv sedan)
XT660R/X/Z kom väl 2004..... Fast nu när du säger det så är det ju ganska länge sen och måste väl räknas till gammal stånka
Fan vad tiden går...
e7CTKvC.gif


Aldrig ägt en 04- XT660R/X/Z, men dock kört ganska många. Tyckte aldrig det var ett problem med dem när det gäller det. Visst den är ju inte silkeslen som vissa moderna 2020 hojar, men de funkade bra enligt mig.
En mappning och öppnare filter gjorde ändock ganska mycket för körbarheten på dem.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Japp, det spelar roll.
Man monterar inte ett Death Wing på en grushoj. Man gör bara inte det.

Det satt (några andra) Death Wing originalmonterade på min CRF 1000.
180 mil stod jag ut, sedan åkte dom av.

Varför dom tror att det aktuella däcket gör bäst ifrån sig monterat på det viset övergår mitt förstånd.

Min erfarenhet säger däremot att drivdäck med pilformat- / traktormönster driver dåligt där det är löst och blir opålitliga, lynniga och obehagliga på grus.

Så, vet verkligen en tomte ute vid kartans rand mer om däck än en av världens största tillverkare...?

Tja...? Tydligen är det så.
För mig är det enkelt. Jag köper inte Bridgestone. Har aldrig gjort.

Det skulle kännas helt bakfram.
Då är det kanske tur att däcket i fråga sitter på min bratscramblerbobbercafébobber, och precis som på alla andra fulbyggen sitter det monterat för att det ser tufft ut. Hojen har givetvis aldrig gått på något annat än asfalt och då endast i torrt och soligt väder. :fakta

Jag har faktiskt tänkt byta till andra svålar då jag insett att utseende inte är det viktigaste. ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Asså denna och en massa nitar och läder!

87AFFFE4-9EC1-4682-B67C-AC8021539834.jpeg





Udo Dirkschneider, född 6 april 1952 i Wuppertal, Tyskland, är en tysk hårdrockssångare. Han var sångare i bandet Accept från 1976 till 1987 samt en andra period mellan 1992 och 1996.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top