Gamla enstånkor

Funderade själv oxå på vem som köper dessa gamla hojar... Kom på när jag tänkte tillbaks för typ 20 år sen när jag hade en XT 600 från 1990..
Hur va den då, så där småmysigt trist.. Inge spännande typ få hjärtat i halsgropen, men rolig å säker.. Inte säker för den underbara väghållningen eller dom fantastiska bromsarna då, utan att man kan gasa fullt utan att den far upp i luften me framhjulet... De är någe helt annat me dagens 600/700cc då... Dom gamla hojarna har typ ca 40 hk medans dagens har de dubbla...

Så en variant kan vara att den högre effekten skrämmer vissa köpare att köpa äldre å framför allt billigare hojar att börja me...
Kanske har det blivit lite inne att ha en gammal mc i garaget. "En sådan här hade jag när jag var ung", liksom. Även folk som kanske inte har något genuint intresse, men ändå har resurser till detta. Nästa år blir det något annat man lägger pengarna på.
 
Finns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.
 
BD5BB89B-E2B3-4D0B-B608-46F029F3D685.jpegFinns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.
:) Du anar inte hur rätt du träffar på många där , har en Xr650r ståendes då mest för att då finns möjligheten att åka när tid finns och det blir ju alltid mer nästa år :3freak kostar en dosa snus i månaden i helförsäkring och förgyller garaget :)
 
Du anar inte hur rätt du träffar på många där
Jodå, det gör jag :). Själv kör jag mååånga mil på mina billiga enstånkor.

Och XTn har dessutom gått ett antal Norge-turer med sonen i sadeln. Ca 300 mil per trip där. Man måste inte ha ny, dyr och exklusiv hoj för att köra mycket.
 
Jag funderar på att skaffa en grushoj att åka med när vädret är grisigare än jag vill utsätta Ducatin för. Visst går den att tvätta, men...
Frågan är bara vad man ska köpa. Brorsan var inne på G310GS, men han står ju ut med NC750XD som "huvudhoj". Lite för mycket pengar för att grisa sönder också.
 
Kanske har det blivit lite inne att ha en gammal mc i garaget. "En sådan här hade jag när jag var ung", liksom. Även folk som kanske inte har något genuint intresse, men ändå har resurser till detta. Nästa år blir det något annat man lägger pengarna på.
De finns säkert många olika anledningar varför man vill ha en äldre mc... Alla är bra för just var å en, bara man är nöjd..
 
Jag kanske fick en knuff i rätt riktning av vissa här inne....
Och så tog jag en jätteliten whiskey, vilket fullbordade beslutsprocessen :tummenupp
Någon som ska norrut inom kort med utrymme över, och vill finansiera resan?

Finns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.

Tror också att du ligger väldigt nära sanningen, även om man idag får betalar hyfsat mycket så är det ju relativt lite pengar och överlag väl enkla hojar att serva och hålla vid liv.
 
Tror också att du ligger väldigt nära sanningen, även om man idag får betalar hyfsat mycket så är det ju relativt lite pengar och överlag väl enkla hojar att serva och hålla vid liv.
Ja, och det finns ju många sätt att för egen del rättfärdiga sina hojköp.
Jag anser att jag egentligen har råd med en ny bil.
Men eftersom jag inte köper någon ny bil så försöker jag att hålla samma kassaflöde som värdeminskningen skullet ha varit om jag gjort det valet.
Det är svårt att hålla samma takt har jag märkt :)
Men det låter väl sunt?
 
Last edited:
Jag tycker att dom är balla. Tredje bäst i test något år tror jag. Av fyra. Bakram i aluminium, bara en sån sak. ?
Jepp! Fast jag får för tillfället nöja mig med KLX650n jag köpte i höstas. Och så måste jag ju få ordning på XTn också...
 
Jag har en massa prov- och testkörningar av offroadhojar från 80-talet inskannat. Pm:a så mailar jag.
 
KLR 600 (inte 650), från 1986, är det något att fundera på? Har span på en som börjar bli billig. Till grus / vinter / allmänt prutta runt.
 
KLR 600 (inte 650), från 1986, är det något att fundera på? Har span på en som börjar bli billig. Till grus / vinter / allmänt prutta runt.


Bara kick, och lite avigt placerad dessutom. Kicken är lång, vilket ger ett besvärligt slag.
Jag kickar gärna fyrtakt, men inte KLR 600. Vidare är den mycket känslig för smörjoljebrist upp till toppen.
Kamaxlarna är direktlagrade i godset, och att hitta begagnade toppar är inte lätt - eftersom det är ett vanligt fel.

Med detta sagt är det en kul modell, mer effekt än sina samtida konkurrenter. Fjädringskomponenterna var bara sådär när hojen var ny, och såhärdags lär det vara dags för byte ändå - men själva fjädringsvägen var lång, så vill man pyssla lite så finns det potential.

Alltså - hojen skall vara billig, så billig att man kan acceptera ett ras och att man kanske inte får igång den igen på år och dag.

Edit:

-86 skriver du. Då har den nog elstart, vill jag minnas. Första modellen 1984 var i vart fall utan.
 
Bara kick, och lite avigt placerad dessutom. Kicken är lång, vilket ger ett besvärligt slag.
Jag kickar gärna fyrtakt, men inte KLR 600. Vidare är den mycket känslig för smörjoljebrist upp till toppen.
Kamaxlarna är direktlagrade i godset, och att hitta begagnade toppar är inte lätt - eftersom det är ett vanligt fel.

Med detta sagt är det en kul modell, mer effekt än sina samtida konkurrenter. Fjädringskomponenterna var bara sådär när hojen var ny, och såhärdags lär det vara dags för byte ändå - men själva fjädringsvägen var lång, så vill man pyssla lite så finns det potential.

Alltså - hojen skall vara billig, så billig att man kan acceptera ett ras och att man kanske inte får igång den igen på år och dag.

Edit:

-86 skriver du. Då har den nog elstart, vill jag minnas. Första modellen 1984 var i vart fall utan.
Japp, elstart enligt säljaren. (finns båda)
I sig har jag ingenting emot att kicka, manligt, och man känner sig som en bättre människa än alla elkickbikesmänniskor som swirrar förbi.
Kass smörjning och rasande topplock låter tråkigare. :/
 
Japp, elstart enligt säljaren. (finns båda)
I sig har jag ingenting emot att kicka, manligt, och man känner sig som en bättre människa än alla elkickbikesmänniskor som swirrar förbi.
Kass smörjning och rasande topplock låter tråkigare. :/


Om den funkar och inte ser ut att nyligen varit öppnad (och ihopfuskad. TwoStroke man vet mer om sådant) så kan man köpa.
Men man bör lägga extra fokus på oljekvalitet, -mängd och bytesintervall.
 
Back
Top