Gamla enstånkor

Vem köpte den då? Eller blev den osåld även på tradera
Jag kanske fick en knuff i rätt riktning av vissa här inne....
Och så tog jag en jätteliten whiskey, vilket fullbordade beslutsprocessen :tummenupp
Någon som ska norrut inom kort med utrymme över, och vill finansiera resan?

Och så tog jag en jätteliten whiskey, vilket fullbordade beslutsprocessen :tummenupp
Tar bara 12,5h enkel väg. Håller du lite tempo hinner du fram och tillbaka på 1 dag ?

Stämmer bra. För ett år sen gav jag 32 för min Tenere -83:a. Men merparten av mina XT köpte jag för fem, tio år sen och då betalade jag tio-arton tusen, en jäkla skillnad! Så det är som du säger sista året det dragit iväg. Och förresten... Det är väl inte förbjudet att ha fler än en Tenere? ;)

Det här är min högst egna teori:
Det som talar för prisstegringen är att de som köper dem är de som förhoppningsvis förstår att ta hand om en gammal stånka. Man köper dem inte längre för att ha som pendlarhoj eller stugmoppe tills bara likdelar återstår, till det är de numera för dyra. Min förhoppning är att offroadstånkorna gått till att bli värderade entusiasthojar.
Nej.

Visst är några fina objekt av lite speciellare modeller värda att spara, men jag ser nog ingenting positivt i att priserna rusar.
Nog fasen ser jag mer positivt i om det går att få tag i billiga, mekaniskt simpla hojar att bryta i skiten med.
Men det är jag det. En enkel man.

Nej.

Visst är några fina objekt av lite speciellare modeller värda att spara, men jag ser nog ingenting positivt i att priserna rusar.
Nog fasen ser jag mer positivt i om det går att få tag i billiga, mekaniskt simpla hojar att bryta i skiten med.
Men det är jag det. En enkel man.
Det verkar bli mer och mer vanligt att gamla sura burkar från tidigt 80-tal ligger ute för närmare 20000kr, för något år sen var de värda hälften. Vem köper dessa, kan man undra.

Det verkar bli mer och mer vanligt att gamla sura burkar från tidigt 80-tal ligger ute för närmare 20000kr, för något år sen var de värda hälften. Vem köper dessa, kan man undra.
För att sitlla din undran så... Bland annat jag :)
En del köper tavlor, kastar ut fullt fungerande köksinredningar, åker på all-inclusive till Grekland och det finns till och med dom som lägger ansenliga summor på värdeminskande detaljer som till exempel nya bilar.
Så från min sida sett är det helt klart en fråga om vad man värdesätter.
Vad vi sedan tycker att en sak är värd i form av rena pengar, det säger ju bara vad vi kan tänka oss att betala för den, det har ingenting med marknadsvärdet att göra.

OBS! - ovanstående text var väl endast mitt enkla sätt att rättfärdiga min diagnos på.
Om mina barn sedan kommer att tycka att det var roligare att ärva en gammal Tenere eller några tusenlappar får jag aldrig veta...
...eller så sitter vi där uppe bland molnen, jag och Torakusu, och småskrattar :)

Är väl inte bara ett fenomen med motorcyklar. Förstärkt av covid-hemmasittande har priserna på alla former av gamla projekt gått upp något enormt. En gammal trasig entusiastbil som ingen förr hade tyckt var värd tiden har plötsligt gått upp till det mångdubbla pre-covid. Gamla sportbilar säljs för fantasibelopp, ofta överstigande moderna dito, folk ska återuppleva sin barndoms drömmar. Vore konstigt om det inte spillde över på motorcyklar.

Funderade själv oxå på vem som köper dessa gamla hojar... Kom på när jag tänkte tillbaks för typ 20 år sen när jag hade en XT 600 från 1990..
Hur va den då, så där småmysigt trist.. Inge spännande typ få hjärtat i halsgropen, men rolig å säker.. Inte säker för den underbara väghållningen eller dom fantastiska bromsarna då, utan att man kan gasa fullt utan att den far upp i luften me framhjulet... De är någe helt annat me dagens 600/700cc då... Dom gamla hojarna har typ ca 40 hk medans dagens har de dubbla...

Så en variant kan vara att den högre effekten skrämmer vissa köpare att köpa äldre å framför allt billigare hojar att börja me...

Funderade själv oxå på vem som köper dessa gamla hojar... Kom på när jag tänkte tillbaks för typ 20 år sen när jag hade en XT 600 från 1990..
Hur va den då, så där småmysigt trist.. Inge spännande typ få hjärtat i halsgropen, men rolig å säker.. Inte säker för den underbara väghållningen eller dom fantastiska bromsarna då, utan att man kan gasa fullt utan att den far upp i luften me framhjulet... De är någe helt annat me dagens 600/700cc då... Dom gamla hojarna har typ ca 40 hk medans dagens har de dubbla...

Så en variant kan vara att den högre effekten skrämmer vissa köpare att köpa äldre å framför allt billigare hojar att börja me...
Kanske har det blivit lite inne att ha en gammal mc i garaget. "En sådan här hade jag när jag var ung", liksom. Även folk som kanske inte har något genuint intresse, men ändå har resurser till detta. Nästa år blir det något annat man lägger pengarna på.

Finns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.

BD5BB89B-E2B3-4D0B-B608-46F029F3D685.jpegFinns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.
:) Du anar inte hur rätt du träffar på många där , har en Xr650r ståendes då mest för att då finns möjligheten att åka när tid finns och det blir ju alltid mer nästa år :3freak kostar en dosa snus i månaden i helförsäkring och förgyller garaget :)

Du anar inte hur rätt du träffar på många där
Jodå, det gör jag :). Själv kör jag mååånga mil på mina billiga enstånkor.

Och XTn har dessutom gått ett antal Norge-turer med sonen i sadeln. Ca 300 mil per trip där. Man måste inte ha ny, dyr och exklusiv hoj för att köra mycket.

Jag funderar på att skaffa en grushoj att åka med när vädret är grisigare än jag vill utsätta Ducatin för. Visst går den att tvätta, men...
Frågan är bara vad man ska köpa. Brorsan var inne på G310GS, men han står ju ut med NC750XD som "huvudhoj". Lite för mycket pengar för att grisa sönder också.

Kanske har det blivit lite inne att ha en gammal mc i garaget. "En sådan här hade jag när jag var ung", liksom. Även folk som kanske inte har något genuint intresse, men ändå har resurser till detta. Nästa år blir det något annat man lägger pengarna på.
De finns säkert många olika anledningar varför man vill ha en äldre mc... Alla är bra för just var å en, bara man är nöjd..

Finns ju ett ytterligare enkelt svar: ekonomi. Har man inte 90-100 000 att lägga på en 701:a för att grusbusa med så har man ff kul med en XT600 för 20 000. Som man utan problem lägger 70-80 mil på per grushelg. Och har himla kul med.

Tror också att du ligger väldigt nära sanningen, även om man idag får betalar hyfsat mycket så är det ju relativt lite pengar och överlag väl enkla hojar att serva och hålla vid liv.

Tror också att du ligger väldigt nära sanningen, även om man idag får betalar hyfsat mycket så är det ju relativt lite pengar och överlag väl enkla hojar att serva och hålla vid liv.
Ja, och det finns ju många sätt att för egen del rättfärdiga sina hojköp.
Jag anser att jag egentligen har råd med en ny bil.
Men eftersom jag inte köper någon ny bil så försöker jag att hålla samma kassaflöde som värdeminskningen skullet ha varit om jag gjort det valet.
Det är svårt att hålla samma takt har jag märkt :)
Men det låter väl sunt?

Last edited:
Jag tycker att dom är balla. Tredje bäst i test något år tror jag. Av fyra. Bakram i aluminium, bara en sån sak. ?
Jepp! Fast jag får för tillfället nöja mig med KLX650n jag köpte i höstas. Och så måste jag ju få ordning på XTn också...

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...