Gamla enstånkor

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man ska väl ha en egen ranch att köra på för att det ska vara intressant.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förmodligen att den inte går att registrera och därmed köra lagligt. Det gör den klart mindre intressant.


Har den varit inne i registret en gång så är det inga stora problem att få in den på nytt.


Ännu så länge. Jag skulle inte dra på det för länge...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har den varit inne i registret en gång så är det inga stora problem att få in den på nytt.


Ännu så länge. Jag skulle inte dra på det för länge...
Ja nej precis? Det lär kunna gå. Och jag ger mig fan på att texten i annonsen är ändrad sen jag läste den första gången
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har haft fel förr.
Är det stiljte hos honom så kan du till och med pröva att pruta lite. :banana
Hmmm, du får väl säga som min pappa brukar uttrycka sig (med lite dryg stämma):
"- Jag har bara haft fel en gång i livet, men det visade sig i efterhand att jag hade rätt även då"


XT600_Tradera.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhmm.. den var alltså svårsåld.
Hade det varit för ett år sen så hade han fått 35 ganska kvickt.
Hade jag inte redan haft en Tenere så hade jag nog åkt upp och tagit den nu.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har den varit inne i registret en gång så är det inga stora problem att få in den på nytt.


Ännu så länge. Jag skulle inte dra på det för länge...
Det verkar dock krävas att man har registreringsbevis och kompletta köpehandlingar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det verkar dock krävas att man har registreringsbevis och kompletta köpehandlingar.

Kvitto krävs, och så mycket övrig info som möjligt. Regbevis är inget krav men underlättar givetvis.

Jag har pratat med en person på den enheten i ett sånt här ärende. Petigt som fan med vissa detaljer som borde kvitta enligt mig, typisk byråkrati
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kvitto krävs, och så mycket övrig info som möjligt. Regbevis är inget krav men underlättar givetvis.

Jag har pratat med en person på den enheten i ett sånt här ärende. Petigt som fan med vissa detaljer som borde kvitta enligt mig, typisk byråkrati


Viktigt med kvittot:

Det skall inte bara stå vem som säljer, utan även uppgifter om vem som köper - och vad transaktionen avser, så klart.

Jäkla avigt sätt formulera ett kvitto.
För mig med ett ben i shipping sedan tonåren så är det liksom "holder of" dokumentet som har rätten till det.
Men, det är bara att anpassa sig.

Alltså: fullständiga uppgifter på både säljare och köpare, samt så mycket data om objektet som möjligt i kvittot.
Gammalt regnummer och/eller ramnummer, och krydda gärna på med att säljaren skriver ned på kvittot om han vet något mer och historiken:
"Köpt av min far hos Halmstad-Gustav i mitten av 70-talet. Besiktigad senast under 80-talet och avställd sedan dess.
Ingick i pappas kvarlåtenskap efter att han dog 2030."

Typ.

Det kan helt enkelt inte bli för mycket information i Transportstyrelsens ögon, och ingen sådan här bakgrundsfärg lär försvåra ursprungskontrollen, om man säger.

Jag har en hoj som hänger i limbo pga ett kvitto som jag själv är helt nöjd med.
Transportstyrelsen not so much...

Säljaren flyttade utomlands, men kommer tillbaks med jämna mellanrum.
En vacker dag så...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hhmm.. den var alltså svårsåld.
Hade det varit för ett år sen så hade han fått 35 ganska kvickt.
Hade jag inte redan haft en Tenere så hade jag nog åkt upp och tagit den nu.
Stämmer bra. För ett år sen gav jag 32 för min Tenere -83:a. Men merparten av mina XT köpte jag för fem, tio år sen och då betalade jag tio-arton tusen, en jäkla skillnad! Så det är som du säger sista året det dragit iväg. Och förresten... Det är väl inte förbjudet att ha fler än en Tenere? ;)


Det här är min högst egna teori:
Det som talar för prisstegringen är att de som köper dem är de som förhoppningsvis förstår att ta hand om en gammal stånka. Man köper dem inte längre för att ha som pendlarhoj eller stugmoppe tills bara likdelar återstår, till det är de numera för dyra. Min förhoppning är att offroadstånkorna gått till att bli värderade entusiasthojar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
0 bud på den...
Va fan...


Visst är det märkligt?

Människor har betalat guld för bajs under snart två år, men när det dyker upp ett verkligt intressant objekt så är folk redan igång med julbak och stånkar korv, utan att inse livets verkligt viktiga värden.

Nå, min hartasskompasspendel säger att någon snart kommer att förbarma sig...:nurse
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Visst är det märkligt?

Människor har betalat guld för bajs under snart två år, men när det dyker upp ett verkligt intressant objekt så är folk redan igång med julbak och stånkar korv, utan att inse livets verkligt viktiga värden.

Nå, min hartasskompasspendel säger att någon snart kommer att förbarma sig...:nurse
Vem köpte den då? Eller blev den osåld även på tradera
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kanske fick en knuff i rätt riktning av vissa här inne....
Och så tog jag en jätteliten whiskey, vilket fullbordade beslutsprocessen :tummenupp
Någon som ska norrut inom kort med utrymme över, och vill finansiera resan?
Tar bara 12,5h enkel väg. Håller du lite tempo hinner du fram och tillbaka på 1 dag ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stämmer bra. För ett år sen gav jag 32 för min Tenere -83:a. Men merparten av mina XT köpte jag för fem, tio år sen och då betalade jag tio-arton tusen, en jäkla skillnad! Så det är som du säger sista året det dragit iväg. Och förresten... Det är väl inte förbjudet att ha fler än en Tenere? ;)


Det här är min högst egna teori:
Det som talar för prisstegringen är att de som köper dem är de som förhoppningsvis förstår att ta hand om en gammal stånka. Man köper dem inte längre för att ha som pendlarhoj eller stugmoppe tills bara likdelar återstår, till det är de numera för dyra. Min förhoppning är att offroadstånkorna gått till att bli värderade entusiasthojar.
Nej.

Visst är några fina objekt av lite speciellare modeller värda att spara, men jag ser nog ingenting positivt i att priserna rusar.
Nog fasen ser jag mer positivt i om det går att få tag i billiga, mekaniskt simpla hojar att bryta i skiten med.
Men det är jag det. En enkel man.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nej.

Visst är några fina objekt av lite speciellare modeller värda att spara, men jag ser nog ingenting positivt i att priserna rusar.
Nog fasen ser jag mer positivt i om det går att få tag i billiga, mekaniskt simpla hojar att bryta i skiten med.
Men det är jag det. En enkel man.
Det verkar bli mer och mer vanligt att gamla sura burkar från tidigt 80-tal ligger ute för närmare 20000kr, för något år sen var de värda hälften. Vem köper dessa, kan man undra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det verkar bli mer och mer vanligt att gamla sura burkar från tidigt 80-tal ligger ute för närmare 20000kr, för något år sen var de värda hälften. Vem köper dessa, kan man undra.
För att sitlla din undran så... Bland annat jag :)
En del köper tavlor, kastar ut fullt fungerande köksinredningar, åker på all-inclusive till Grekland och det finns till och med dom som lägger ansenliga summor på värdeminskande detaljer som till exempel nya bilar.
Så från min sida sett är det helt klart en fråga om vad man värdesätter.
Vad vi sedan tycker att en sak är värd i form av rena pengar, det säger ju bara vad vi kan tänka oss att betala för den, det har ingenting med marknadsvärdet att göra.

OBS! - ovanstående text var väl endast mitt enkla sätt att rättfärdiga min diagnos på.
Om mina barn sedan kommer att tycka att det var roligare att ärva en gammal Tenere eller några tusenlappar får jag aldrig veta...
...eller så sitter vi där uppe bland molnen, jag och Torakusu, och småskrattar :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är väl inte bara ett fenomen med motorcyklar. Förstärkt av covid-hemmasittande har priserna på alla former av gamla projekt gått upp något enormt. En gammal trasig entusiastbil som ingen förr hade tyckt var värd tiden har plötsligt gått upp till det mångdubbla pre-covid. Gamla sportbilar säljs för fantasibelopp, ofta överstigande moderna dito, folk ska återuppleva sin barndoms drömmar. Vore konstigt om det inte spillde över på motorcyklar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funderade själv oxå på vem som köper dessa gamla hojar... Kom på när jag tänkte tillbaks för typ 20 år sen när jag hade en XT 600 från 1990..
Hur va den då, så där småmysigt trist.. Inge spännande typ få hjärtat i halsgropen, men rolig å säker.. Inte säker för den underbara väghållningen eller dom fantastiska bromsarna då, utan att man kan gasa fullt utan att den far upp i luften me framhjulet... De är någe helt annat me dagens 600/700cc då... Dom gamla hojarna har typ ca 40 hk medans dagens har de dubbla...

Så en variant kan vara att den högre effekten skrämmer vissa köpare att köpa äldre å framför allt billigare hojar att börja me...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top