Gamla enstånkor

Jag står fast vid att jag tycker att den är löjligt överprisad. Fast den som hostar upp stålarna tycker så klart inte så. Men det kanske säger mer om min ekonomi än om hojen värde :).
 
Överrenoverad och tillpiffad.
Jag saknar bland annat bälgarna på framgaffeln.


Men, XR 600 är fruktansvärt kompetent hoj, som står sig utmärkt än idag.
Jag är snabbare på en XR 600 än på en XR 650, trots att det på pappret skiljer typ 10 häst.
Snabbare, har bättre kontroll, och har roligare.
XR 650 är sketakul, visst - speciellt om det skall sladdas på höga växlar.

Men, all in all så här jag roligare på XR 600.
Jag klev in i cykeln 1986 första gången och har kört olika exemplar i omgångar sedan dess.
Det är alltid samma omedelbara uppkoppling mot cykelns centrala nervsystem.
"Schwopp" så är man kompis med hojen.
Den är kort för att ha Prolink och den går att få med sig där det är trångt på ett helt annat sätt än XR 650, eller TT 600 också för den delen.

Hojen i annonsen är inte överprisad.
En bra XR 600 har kostat 30 papp i minst 10 år.
Det är närmast märkligt att dom inte skenat iväg mer.

Härlig hoj! Bring it back!

https://dirtbikemagazine.com/amp/honda-xr600r-bring-it-back/

Om den är så förbannat bra, varför är den då så ovanlig?
Det är ju inte så att det inte fanns en förbannad massa precis överallt på nittiotalet? :va
 
Om den är så förbannat bra, varför är den då så ovanlig?
Det är ju inte så att det inte fanns en förbannad massa precis överallt på nittiotalet? :va


Ett problem är att den inte importerades till Sverige som landsvägsreggad maskin.
Honda Sverige gjorde det enkelt för sig och lät dem bli E-reggade.

...och säga vad man vill om XR600R, men den är inte den optimala hojen för svensk bökenduro. :D

Jodå, det fanns entusiaster som körde XR600 i skogen, men då låg hypen mer på Husqvarna och sedermera Husabergs lätta tävlingshojar.

Som om XR 600 inte var lätt nog!

Screenshot_20210110-130454_Samsung Internet.jpg

Bilder ljuger inte.

Sedan bör det sägas att nöjesåkningen på grus inte hade kommit igång i Sverige på 80-talet
Nada roadbookkörningar, inga GPS-turer.

Antingen tävlade man på grus, genom Enduro, eller också var man ute och sniffade på blommor med sin XL.
Att köra dyngfort på en XR i goda vänners lag, men utan tidtagning var inget utbrett nöje.

Nej, XR600ans egenhet var de sammanvägda egenskaperna - tillräckligt lätt, tillräckligt vass med en bussig effektkurva, bra ergonomi och en oslagbar pålitlighet.
Att piska hojen precis allt vad det går, varva tills det bluddrar på växlarna och hålla kvar på högsta tills det slutar dra och allt bara flimrar omkring dig - för att sedan bromsa ner till noll och höra den helt obekymrade tomgången lägga sig på typ 1100 varv och inte missa ett slag. En härlig kamrat!

Här är introt på Terra Firma 3:

Fjädringen går att ställa in mycket bättre än så.
Kanske är den ställd för att klara potthål i full fart, och att han håller ner farten för att helikoptern skall hinna med... :kär

Han, Johnny Campbell, har trots allt vunnit Baja 1000 typ ett dussintal gånger.


XR 600R är på en och samma gången klassiker, en ikon och ändå ett fullt dugligt nöjespiller som absolut inte gör bort sig på något grusarrangemang idag.

De första XR 600 är idag 35 år gamla, men det går fortfarande att hänga av sprillans nya KTMer med ett sådant antikt föremål.
Egentligen är det underligt hur utvecklingen stannat upp sedan dess och rent av delvis gått åt fel håll - med "förarunderstödjande elektronik", olika "körprogram" och annan skit.

Räkna istället baklänges 35 år från 1985.
1950. Vad fanns det då att åka på, som fortfarande kunde hävda sig 1985?


Fundera på det, nästa gång ni gränslar en ny hoj. Hur mycket har hänt egentligen?
 
Räkna istället baklänges 35 år från 1985.
1950. Vad fanns det då att åka på, som fortfarande kunde hävda sig 1985?

Fundera på det, nästa gång ni gränslar en ny hoj. Hur mycket har hänt egentligen?

1950 var diskussionen bland förarna om det var bättre med bakfjädring än stelt på sixdayshojarna.
 
Ett problem är att den inte importerades till Sverige som landsvägsreggad maskin.
Honda Sverige gjorde det enkelt för sig och lät dem bli E-reggade.

...och säga vad man vill om XR600R, men den är inte den optimala hojen för svensk bökenduro. :D

Jodå, det fanns entusiaster som körde XR600 i skogen, men då låg hypen mer på Husqvarna och sedermera Husabergs lätta tävlingshojar.

Som om XR 600 inte var lätt nog!

View attachment 458105

Bilder ljuger inte.

Sedan bör det sägas att nöjesåkningen på grus inte hade kommit igång i Sverige på 80-talet
Nada roadbookkörningar, inga GPS-turer.

Antingen tävlade man på grus, genom Enduro, eller också var man ute och sniffade på blommor med sin XL.
Att köra dyngfort på en XR i goda vänners lag, men utan tidtagning var inget utbrett nöje.

Nej, XR600ans egenhet var de sammanvägda egenskaperna - tillräckligt lätt, tillräckligt vass med en bussig effektkurva, bra ergonomi och en oslagbar pålitlighet.
Att piska hojen precis allt vad det går, varva tills det bluddrar på växlarna och hålla kvar på högsta tills det slutar dra och allt bara flimrar omkring dig - för att sedan bromsa ner till noll och höra den helt obekymrade tomgången lägga sig på typ 1100 varv och inte missa ett slag. En härlig kamrat!

Här är introt på Terra Firma 3:

Fjädringen går att ställa in mycket bättre än så.
Kanske är den ställd för att klara potthål i full fart, och att han håller ner farten för att helikoptern skall hinna med... :kär

Han, Johnny Campbell, har trots allt vunnit Baja 1000 typ ett dussintal gånger.


XR 600R är på en och samma gången klassiker, en ikon och ändå ett fullt dugligt nöjespiller som absolut inte gör bort sig på något grusarrangemang idag.

De första XR 600 är idag 35 år gamla, men det går fortfarande att hänga av sprillans nya KTMer med ett sådant antikt föremål.
Egentligen är det underligt hur utvecklingen stannat upp sedan dess och rent av delvis gått åt fel håll - med "förarunderstödjande elektronik", olika "körprogram" och annan skit.

Räkna istället baklänges 35 år från 1985.
1950. Vad fanns det då att åka på, som fortfarande kunde hävda sig 1985?


Fundera på det, nästa gång ni gränslar en ny hoj. Hur mycket har hänt egentligen?

Jag lärde mig köra på 80-talet. Med 250 kg blysläde och nybörjare i sadeln gillade jag inte grus, men det gjorde mina äldre kamrater. Nu slutade de inte köra grus bara för att jag var med så snart gick det med tvåhjulssladd även för mig.
Att köra dyngfort på grus i goda vänners lag blev ett nöje... :)
Nu var jag inte jättesnabb och ägde aldrig själv en lämplig grushoj men eftersom det var mer grusväg förr så blev det besvärligt att välja bort vägar om man inte körde grus.

Inte lika uppdelat i olika motorcykeltyper då. Vi körde tillsammans oavsett vad vi körde med. :)
Nu måste det finnas en etikett på motorcykeltypen... :(
 
XR600 har en jävla usel framgaffel, jag har inte kört någon som inte understyrt obehagligt mycket. Möjligtvis beror det på att ingen av de jag känt som ägt hojarna har lyckats ställa in gafflarna.
Bra framgafflar finns det ju gott om idag och byter man den så är det ju en ok skottsäker hoj om den är i bra skick.

De var ju förvånansvärt populära ändå i enduroskogarna och några hittade ju rent av ut på crossbanan. Däribland en av mina crosskompisar, jag hängde inte med honom på min 88 KX125a vad som sen berodde på förare och hoj är jag inte säker på, men jag tror han skulle ha varit snabbare än mig om vi suttit på samma hoj.
 
Annars kanske det finns någon billig 125a ?

Går att köra ganska hårt på en liten Honda XL125 också ;)

Han kör inte bara hopp och lek med den utan han har plågat den ordentligt på ökenrallyn också.
 
Såna priser vill man se till säsongen som kommer. Men här i Stockholm är nog prisbilden en annan, allt är dyrare här.
 
18 år gammal, 30 000 och "intressekoll" - herrejösses...
Men ska bli spännande att se om den blir såld.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha xt600e intressekoll https://www.blocket.se/vi/95261791.htm

Edit:
Ännu mer herrejösses på samma tema:
Jag tror den försvinner rätt fort. Eller, kanske lite långsammare pga att det ännu är vinter.

Men Teneren... Även om den har använts som en Tenere ska användas, så vilket vrak!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top