Gamla enstånkor

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, alltså allt är till salu bara folk kommer med rätt pris :tummenupp
Jag kan tänka mig släppa min XTZ660 för 45-50' eller eventuellt byta jämt mot en etta innaför tullarna i Sthlm. Skulle det sistnämnda vara aktuellt kan jag slänga med Blackbirden om det är en tvåa som är ovanför markplan.
Annars får det vara.:hihi

Ha ha, vi har olika preferenser.
Ska någon få mig in i stan så bör jag sitta i förhör, och inse att jag har gjort någonting grovt kriminellt.
Byta en hoj mot ett fängelse?....Nä :fyllisar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ha ha, vi har olika preferenser.
Ska någon få mig in i stan så bör jag sitta i förhör, och inse att jag har gjort någonting grovt kriminellt.
Byta en hoj mot ett fängelse?....Nä :fyllisar

Detta får mig att tänka på Ronny Eriksson som väl så nåt i stilen med att byggen en mur runt Stockholm så får vi se på vilken sida klösmärkena är på efter ett tag, knappast på utsidan :D

Men i rent spekulativt syfte skulle jag nog kunna tänka mig att byta en hoj mot en etta i Stockholm för att sen sälja den fortast möjligt och köpa fler hojar, bygga ut garaget och köpa lite andra roliga bra och ha grejer ;)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ha ha, vi har olika preferenser.
Ska någon få mig in i stan så bör jag sitta i förhör, och inse att jag har gjort någonting grovt kriminellt.
Byta en hoj mot ett fängelse?....Nä :fyllisar
Du får nog snarare se det som en nivå över hur intresserad jag är att sälja någon av hojarna just nu :)
Men alltså dyker det upp någon med en innerstadslya som vill byta jämnt så är jag öppen för det. En övernattningslgh är aldrig fel :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ha ha, vi har olika preferenser.
Ska någon få mig in i stan så bör jag sitta i förhör, och inse att jag har gjort någonting grovt kriminellt.
Byta en hoj mot ett fängelse?....Nä :fyllisar

Samma, dock så finns det ju dårar som vill bo där, så en lägenhet i centrala Stockholm här hyfsad att ha som investering. Man kan bo gått på landet och handla mycket hojar på avkastningen efter några år.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då har vi ju egentligen svaret på trådstarten där:
"Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall . Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?"

Oavsett vad många tycker så sätter köparen priset.
Och 25-30kkr är alltså rätt pris i detta fall.
Vi får väl se hur den trenden håller i sig, men just pengar verkar inte vara problemet hos oss idag, det är mer var man ska rikta sitt nöje.
En del slänger ut ett fullt fungerande kök, andra kanske köper en fin enstånka :)
 

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Ja, så är det ju. Jag var nära på att slå till faktiskt, är så otroligt uttråkad och behöver komma ut och åka lite. Sitter helt utan hoj, och behöver NÅGOT. Men 30 tusen kändes lite väl mycket, så jag gav mig i budandet.

Om någon sitter på en hoj som passar i detta väder för runt 25k, hojta!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Då har vi ju egentligen svaret på trådstarten där:
"Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall . Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?"

Oavsett vad många tycker så sätter köparen priset.
Och 25-30kkr är alltså rätt pris i detta fall.
Vi får väl se hur den trenden håller i sig, men just pengar verkar inte vara problemet hos oss idag, det är mer var man ska rikta sitt nöje.
En del slänger ut ett fullt fungerande kök, andra kanske köper en fin enstånka :)

Nya tider, verkar det som. Jag gav runt 14 för KRLen jag hade för några år sedan. Och 14500 för XT600an som jag har nu. Kan bara konstatera att priserna skenat, och att dom nu i mitt tycke är att betrakta som fantasipriser. Jag gav t.ex. 34000 för en FZ6N för några år sedan, som var en 2008 i skick som att den just kommit av fabrikationsbandet, olika stil på olika båtar...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Då har vi ju egentligen svaret på trådstarten där:
"Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall . Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?"

Oavsett vad många tycker så sätter köparen priset.
Och 25-30kkr är alltså rätt pris i detta fall.
Vi får väl se hur den trenden håller i sig, men just pengar verkar inte vara problemet hos oss idag, det är mer var man ska rikta sitt nöje.
En del slänger ut ett fullt fungerande kök, andra kanske köper en fin enstånka :)
Många verkar ha helt andra referensramar när det gäller tvåhjulingar, eller helt annan plånbok...
När man letar moppe till sommarstugan på Tradera blir man ständigt förvånad över priserna. Man vet ju sen gammalt att Zündapp är extremt övervärderade med priser ibland på uppåt hundratusen, men det gäller även andra mopeder. Idag:
Suzuki K50 från 1972. bra bruksskick. Bud 25.500kr
Puch Dakota, bättre begagnad. Bud 21.500kr
Puch Florida 1968. Bud 39.500kr
En sån hade jag som grabb, de skulle inte kosta så mycket nya idag ens.

https://www.tradera.com/item/302482/438891780/puch-florida-1968-toppskick
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många verkar ha helt andra referensramar när det gäller tvåhjulingar, eller helt annan plånbok...
När man letar moppe till sommarstugan på Tradera blir man ständigt förvånad över priserna. Man vet ju sen gammalt att Zündapp är extremt övervärderade med priser ibland på uppåt hundratusen, men det gäller även andra mopeder. Idag:
Suzuki K50 från 1972. bra bruksskick. Bud 25.500kr
Puch Dakota, bättre begagnad. Bud 21.500kr
Puch Florida 1968. Bud 39.500kr
En sån hade jag som grabb, de skulle inte kosta så mycket nya idag ens.

https://www.tradera.com/item/302482/438891780/puch-florida-1968-toppskick

Då köper man en sönderskruvad 125'a eller 250 som stugmoppe istället, det är lika olagligt det som att köra olaglig moppe i stugan...

När jag var 15 var det en kille som istället för en moppe att trimma sönder fick en sprillans 125'a när han fyllde 15, pappan såg till att den var besiktad och hade trafikförsäkring.

Han åkte dit mindre än dom som körde trimmad moppe när det var razzia på skolgården.
Dessutom tog inte polisen några grejor i beslag från honom, när andra blev av med cylinder förgasare och pipa.
(jag blev förvarnad och lämmnade moppen vid ett hyreshus en bit ifrån skolan)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Då köper man en sönderskruvad 125'a eller 250 som stugmoppe istället, det är lika olagligt det som att köra olaglig moppe i stugan...

När jag var 15 var det en kille som istället för en moppe att trimma sönder fick en sprillans 125'a när han fyllde 15, pappan såg till att den var besiktad och hade trafikförsäkring.

Han åkte dit mindre än dom som körde trimmad moppe när det var razzia på skolgården.
Dessutom tog inte polisen några grejor i beslag från honom, när andra blev av med cylinder förgasare och pipa.
(jag blev förvarnad och lämmnade moppen vid ett hyreshus en bit ifrån skolan)
Precis, och tror även att försäkring gäller

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, och tror även att försäkring gäller

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja, trafikförsäkringen gäller även om föraren inte har körkort.

Det gäller till och med om fordonet blivit stulet och tjuven krockar... Fiffigt va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Många verkar ha helt andra referensramar när det gäller tvåhjulingar, eller helt annan plånbok...
När man letar moppe till sommarstugan på Tradera blir man ständigt förvånad över priserna. Man vet ju sen gammalt att Zündapp är extremt övervärderade med priser ibland på uppåt hundratusen, men det gäller även andra mopeder. Idag:
Suzuki K50 från 1972. bra bruksskick. Bud 25.500kr
Puch Dakota, bättre begagnad. Bud 21.500kr
Puch Florida 1968. Bud 39.500kr
En sån hade jag som grabb, de skulle inte kosta så mycket nya idag ens.

https://www.tradera.com/item/302482/438891780/puch-florida-1968-toppskick

Ja, men om priserna fortsätter att ligga på dessa nivåer, så är dom ju egentligen inte "övervärderade", det är mer deras rätta marknadsvärde som presenteras.
Men att många av oss inte vill betala de pengarna är ju vårat problem, då får vi stå utan den prylen i så fall.
Köpare och säljare finner varanadra, utväxlar pengar och varor, och på så sätt blir det ju marknadspriset.
Men vi får väl se, om priset störtdyker, då var dom "överhettade", så vi som följer priskurvan får ju det svaret vad tiden lider.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, trafikförsäkringen gäller även om föraren inte har körkort.

Det gäller till och med om fordonet blivit stulet och tjuven krockar... Fiffigt va

Ja, i och för sig är det så, och det är ju för att den som blir drabbad/påkörd av någon ska få ersättning.
Men det skulle förvåna mig om försäkringsbolaget inte skulle nyttja sin möjlighet att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan, om det är någon som kört i fyllan eller saknar körkort.
Så här säger Svedea till mig:
"När vi betalat ut ersättning för skada, övertar vi rätten att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, i och för sig är det så, och det är ju för att den som blir drabbad/påkörd av någon ska få ersättning.
Men det skulle förvåna mig om försäkringsbolaget inte skulle nyttja sin möjlighet att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan, om det är någon som kört i fyllan eller saknar körkort.
Så här säger Svedea till mig:
"När vi betalat ut ersättning för skada, övertar vi rätten att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan"

Det skulle förvåna mig om deras jurister lägger någon större tid på det...

Dom som snor hojar/bilar och kör påverkade brukar sällan äga några större aktieportföljer...

Det är liksom ingen ide att kräva Bosse Bryt Eller Adnan med 8 mille i skulder hos fogden på pengar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det skulle förvåna mig om deras jurister lägger någon större tid på det...

Dom som snor hojar/bilar och kör påverkade brukar sällan äga några större aktieportföljer...

Det är liksom ingen ide att kräva Bosse Bryt Eller Adnan med 8 mille i skulder hos fogden på pengar

Sant i det fallet, men om det är ditt egna, minderåriga barn, så blir det nog trist.
Jag tänkte att det är väl bättre att köra en laglig moppe i stugan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sant i det fallet, men om det är ditt egna, minderåriga barn, så blir det nog trist.
Jag tänkte att det är väl bättre att köra en laglig moppe i stugan.

Absolut en LAGLIG moppe är bättre, om det minderåriga barnet har moppe kort.

Så fort moppen går 50 är den ett sämre alternativ.

Har inte det minderåriga barnet något moppekort så är en MC lika olaglig som en Moppe, en trimmad moppe är därmed olagligare än en MC
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut en LAGLIG moppe är bättre, om det minderåriga barnet har moppe kort.

Så fort moppen går 50 är den ett sämre alternativ.

Har inte det minderåriga barnet något moppekort så är en MC lika olaglig som en Moppe, en trimmad moppe är därmed olagligare än en MC

Jag ser nog ändå hellre min 15-åring på en trimmad moppe i 60 km/h än på en 125a i 120 km/h även om det sker till priset av några förlorade trimcylindrar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Snabbaste moppen i min klass stod det "Benelli 125 2C" på. Såg ut som en Puch Magnum, typ...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top