Frågor man vågar ställa

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Står i begrepp att välja batterisystem för sladdlösa verktyg.
Vad ska man välja?

Kommer bara användas hemma för hobbybruk. Alltså inget tungt/industriellt.

Hört gott om Parkside när det gäller budgetverktyg. Hört illa om Meec. Inte hört något om Biltema.

Åsikter?
Jag är supernöjd med mina Bosch-blå.
Svärsonen är nöjd med sina Ryobi One+ (finns ett jäkla stort sortiment).
Haft några Meec och diverse annat budget men det är klasskillnad.
Millwaukee vet jag det pratas om i snickar-tråden.
Jag köpte ett paket med det vanligaste borr/skruv, sticksåg, tigersåg, cirkelsåg osv till bra pris och har kompletterat det med annat jag behövt varefter.
Också hobby-/hemma-snickare men även där är det skönt om snitten blir fina och 90 grader är 90 grader. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Står i begrepp att välja batterisystem för sladdlösa verktyg.
Vad ska man välja?

Kommer bara användas hemma för hobbybruk. Alltså inget tungt/industriellt.

Hört gott om Parkside när det gäller budgetverktyg. Hört illa om Meec. Inte hört något om Biltema.

Åsikter?
Många verkar väldigt nöjda med BOSCH's blåa maskiner. Själv kör jag Makita 18V sedan flera år tillbaka och är nöjd med det.

Mer budget än så har jag dessvärre (?) ingen erfarenhet av. Fördelen med att köpa något av de mer etablerade märkena är ju att utbudet på olika maskiner är betydligt större och har man väl börjat så finns det ingen hejd på hur många maskiner man villhöver.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Står i begrepp att välja batterisystem för sladdlösa verktyg.
Vad ska man välja?

Kommer bara användas hemma för hobbybruk. Alltså inget tungt/industriellt.

Hört gott om Parkside när det gäller budgetverktyg. Hört illa om Meec. Inte hört något om Biltema.

Åsikter?
Instämmer med de andra.

Blå Bosch passa på på exempelvis Krauta nu när de konkat. Glöm inte att registrera maskiner och batterier inom en månad för längre garanti.
De byter inte batteriplattformar i tid och otid. De har haft samma sen 2007 tror jag det är.

Milwaukees 18 voltare gillar jag inte de känns obalanserade när man håller i de.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fick en Ryobi när det var väldigt nya på marknaden. Rynkade lite på näsan och undrade vad det var. Men är jäkligt nöjd många år senare! Har nu utökat maskinparken betydligt!
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Millwaukee / Makita 18V om budgeten håller för det.
Blå Bosch skulle jag vilja rekommendera, men tyvärr så verkar kvaliteten inte vara vad den var för 10 år sedan.
Akta dig för vissa blå Bosch, och 18V Makitor med VITA batterier har det smugit in sig en hel del "gråimport" av deras asiatiska lågprismodeller. Deras batterier är inte kompatibla med det vanliga 18V-systemet.

Personligen så har jag använt Makita 18V i dryga 10år och fortfarande funkar även originalbatterierna, Då har jag byggt ett helt hus från grunden och en hel del andra hus och konstruktioner med dom.

Ett litet tips. Lägg batterierna direkt på laddning när du kört slut dem. Detta knep förlänger livslängden avsevärt på batterierna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Står i begrepp att välja batterisystem för sladdlösa verktyg.
Vad ska man välja?

Kommer bara användas hemma för hobbybruk. Alltså inget tungt/industriellt.

Hört gott om Parkside när det gäller budgetverktyg. Hört illa om Meec. Inte hört något om Biltema.

Åsikter?

Finns nog lika många åsikter som människor, allt grundat på hur de själva använt sakerna.

Fråga proffsen hur saker funkar.

Med det sagt, Ryobi är många nöjda med. Undvik Meec.

Dewalt Makita Hikoki (tidigare Hitachi?) är bra men finns olika serier.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Finns nog lika många åsikter som människor, allt grundat på hur de själva använt sakerna.

Fråga proffsen hur saker funkar.

Med det sagt, Ryobi är många nöjda med. Undvik Meec.

Dewalt Makita Hikoki (tidigare Hitachi?) är bra men finns olika serier.
Man får vad man betalar för alltså. Fast jag har en del Meec, vissa maskiner är bättre än andra, men alla är faktiskt helt ok för husbehov. Batterierna har jag inte haft problem med, trots att de äldsta är ca 5 år gamla nu. Men jag kan ju ha haft tur, eller använder dem lagom mycket.

Batterier generellt ska användas, det mår de bäst av.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man får vad man betalar för alltså. Fast jag har en del Meec, vissa maskiner är bättre än andra, men alla är faktiskt helt ok för husbehov. Batterierna har jag inte haft problem med, trots att de äldsta är ca 5 år gamla nu. Men jag kan ju ha haft tur, eller använder dem lagom mycket.

Batterier generellt ska användas, det mår de bäst av.
Meec görs i solitt kinesium, råkar jag ha egen erfarenhet av. Dvs man drar sönder gängor i "metallen" med fingrarna. I den mån det verkligen är metall och inte torkad mjukost.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är lite lurigt med Ryobi.
Många påstår sig vara nöjda med dem, tillika så är det väl vedertaget inom branschen att det är "bara skit".
Många handlare har tagit dem ur sortimentet då stormen av reklamationer varit helt ohanterbar.
Kanske bara vissa maskiner som är helt hopplöst dåliga?

I övrigt så brukar man få ungefär vad man betalar för. (Sällan mer iaf)
Ofta är det ergonomi & precision du betalar för, inte nödvändigtvis hållbarhet.
Det är enklare att göra ett bra och snyggt jobb med bra grejer.
(Och håller du skiten i handen 40 timmar per vecka så börjar vibrationsnivåer och buller spela roll)

Ofta så tror jag att det är kunden som är problemet, de som inte är det minsta intresserade köper ofta lågpris, och det är också ofta de som totalt saknar mekanisk sympati.
Åt dem skulle ett dyrt proffsverktyg åtminstone hålla lite längre, men med våld så har du sönder ett billighetsverktyg rätt fort.
Å andra sidan de som rengör och smörjer efter varje användning enligt instruktionsbok tenderar vara de som köper ett high-end verktyg, men de hade antagligen kunnat få en billigare maskin leva i decennier.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är lite lurigt med Ryobi.
Många påstår sig vara nöjda med dem, tillika så är det väl vedertaget inom branschen att det är "bara skit".
Många handlare har tagit dem ur sortimentet då stormen av reklamationer varit helt ohanterbar.
Kanske bara vissa maskiner som är helt hopplöst dåliga?

I övrigt så brukar man få ungefär vad man betalar för. (Sällan mer iaf)
Ofta är det ergonomi & precision du betalar för, inte nödvändigtvis hållbarhet.
Det är enklare att göra ett bra och snyggt jobb med bra grejer.
(Och håller du skiten i handen 40 timmar per vecka så börjar vibrationsnivåer och buller spela roll)

Ofta så tror jag att det är kunden som är problemet, de som inte är det minsta intresserade köper ofta lågpris, och det är också ofta de som totalt saknar mekanisk sympati.
Åt dem skulle ett dyrt proffsverktyg åtminstone hålla lite längre, men med våld så har du sönder ett billighetsverktyg rätt fort.
Å andra sidan de som rengör och smörjer efter varje användning enligt instruktionsbok tenderar vara de som köper ett high-end verktyg, men de hade antagligen kunnat få en billigare maskin leva i decennier.
Jämfört med proffsmodeller är det förstås bara skit. Man får det man betalar för.

Jag, som gärna köper grejor så sällan som möjligt, brukar ändå min gnidighet till trots försöka hitta proffsgrejor i det enklare segmentet. Det är en sur utgift, men sedan kan man glädjas varje gång man använder den istället för att köpa det billiga, åka hem glad och nöjd från butiken och sedan vara förbannad varje gång jag skall använda den.

Jag köpte Makita nu sist för några år sedan, en skruvdragare med två batterier och den kostade strax norr om 3.000 SEK efter sedvanligt prut på Berglunds Järn i Hemavan. Efter att i två dygn ha skruvat isär ett 75 kvm stort trädäck och byggt en ny altan av virket istället hade jag glömt priset och gladde mig varje minut åt att ha köpt riktiga grejor.

Begagnat väljer jag annars gärna när det gäller kläder och prylar, men kanske för inte denna typ av verktyg. Vill man komma undan billigare kan man ju gå ihop med en kompis och "poola" grejorna istället för att de ligger i garaget 355 dagar/år.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jämfört med proffsmodeller är det förstås bara skit. Man får det man betalar för.

Jag, som gärna köper grejor så sällan som möjligt, brukar ändå min gnidighet till trots försöka hitta proffsgrejor i det enklare segmentet. Det är en sur utgift, men sedan kan man glädjas varje gång man använder den istället för att köpa det billiga, åka hem glad och nöjd från butiken och sedan vara förbannad varje gång jag skall använda den.

Jag köpte Makita nu sist för några år sedan, en skruvdragare med två batterier och den kostade strax norr om 3.000 SEK efter sedvanligt prut på Berglunds Järn i Hemavan. Efter att i två dygn ha skruvat isär ett 75 kvm stort trädäck och byggt en ny altan av virket istället hade jag glömt priset och gladde mig varje minut åt att ha köpt riktiga grejor.

Begagnat väljer jag annars gärna när det gäller kläder och prylar, men kanske för inte denna typ av verktyg. Vill man komma undan billigare kan man ju gå ihop med en kompis och "poola" grejorna istället för att de ligger i garaget 355 dagar/år.

Känner igen det där med att man snabbt glömmer vad maskinerna kostat när man märker hur mycket enklare det är att arbeta med bra prylar. Jag jobbade som någon sorts hantverkare i drygt 10 år och fördelen med det var att man insåg att det ibland är värt att investera i bra verktyg. Nackdelen var att man blev allergisk mot dåliga verktyg och maskiner, vilket såklart känns mer i plånboken.

Mina nuvarande Makita borr- och slagskruvdragare hade jag turen att vinna på något jippo som Ahlsell hade för dryga 10 år sedan. De har varit med om mycket och har stundvis körts väldigt hårt, men de håller fortfarande bra så det kändes naturligt att köpa samma fabrikat när parken skulle utökas.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men va f-n. Vem bryr sig?
Idag finns mängder med nya roliga ölsorter - kör man hoj o utan att tveka betalar 20:- per liter bränsle för nöjeskörning så är väl inte den billigaste ölen det minsta viktig??????
Det är länge sedan man hellre drack 6 billiga öl, än en god.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top