Frågor man vågar ställa

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Japp, samma cylinder varje gång.


Ska kolla kablaget om jag ser något uppenbart. Gissar att det är svårt att felsöka spridare själv på garageuppfarten?
Det enklaste är naturligtvis att ha diagnosinstrument framför sig så man ser exakt vad den vill att man ska börja någonstans.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ställer en bil-relaterad fråga jag med...

Om jag har däck i dim 225/45-17 på bilen och byter däck på en av axlarna till 225/50-17; får hastighetsmätaren tuppjuck då?
Nästa fråga är hur kommer det se ut rent okulärt? Ser man skillnad på 5% av 225 (borde bli ~11 mm högre)...?
Man ser iallafall direkt att det skiljer på höjden
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det enklaste är naturligtvis att ha diagnosinstrument framför sig så man ser exakt vad den vill att man ska börja någonstans.
Mmm, jag har ju bara en enklare läsare och den visar bara på misständning. Tidigare gånger när jag åtgärdat det och kört en ny scan så har den inte visat något.
Jag antar att märkesverkstaden har bättre utrustningar, men jag är inte helt bekväm med deras timdebitering med tanke på att de inte hittade något ytterligare fel första gången jag var in med bilen.

1711014812139.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har en VW Golf från 2017 och jag har i omgångar haft problem med att den misständer på cylinder 2.

Första gången det hände lämnade jag in bilen på en auktoriserad verkstad här i stan och efter en felsökning och ett byte av tändstift fick jag en faktura på ca 7000:-. (Till saken hör att verkstaden påstår att de bytt tändstift i samband med en service bara några månader tidigare.)
Problemet var då löst för stunden, men efter något halvår -år kom samma problem tillbaka igen. Jag köpte då en felkodsläsare och kunde konstatera att det även denna gång handlade om att den misstände på samma cylinder. Jag köpte då både nya tändstift och tändspolar till samtliga cylindrar och bytte dessa själv.

Det här var ca 18 månader sedan och även om jag inte använt den jättemycket så har bilen fungerat bra sedan dess, men nu har samma jäkla problem dykt upp igen.
Förmodligen kommer jag kunna få ordning på det och släcka felkoden om jag byter tändstift igen, men det vore intressant att veta vad det är som ligger bakom problemet så att jag kan åtgärda grundorsaken istället.
Jag tror att jag har hittat problemet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det fortfarande tvåan som misständer?
Kan vara kontaktstycket eller ledningen fram som strular till coilen. Tjöp "ny" härva på skroten om det inte funkar med WD40/peta i kontaktstycket.
(på den gamla tiden bytte man tändkabel och fördelarlock)
Ofta är det dålig chili som är problemet, när det misständer o tvåan.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Mmm, jag har ju bara en enklare läsare och den visar bara på misständning. Tidigare gånger när jag åtgärdat det och kört en ny scan så har den inte visat något.
Jag antar att märkesverkstaden har bättre utrustningar, men jag är inte helt bekväm med deras timdebitering med tanke på att de inte hittade något ytterligare fel första gången jag var in med bilen.

View attachment 496493
Kan du köra live med motorn igång för att se vad de säger?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Man ser iallafall direkt att det skiljer på höjden
Hmmm, det var ju lite trist...
Går det bra att gå upp till 50-profil (från 45 alltså) om jag byter runt om eller är det någon annan faktor jag måste ta med i beaktning?

Om det spelar någon roll i sammanhanget så gäller den en V60-12
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nae, den infon verkar inte komma upp där.
Har du klickat så att alla fordonsuppgifter syns. Klicka på "Visa alla xxx fordonsuppgifter" om du inte gjort det.
På vissa/äldre bilar så saknas data om motorkod har jag märkt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top