Frågor man vågar ställa

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Var hittar jag en luftpåfyllare med vinklad anslutning mot Schraderventilen och bra mätning av trycket?
Jag vill använda den både på motorcyklarna och på hydropressen.
Du får modda en påfyllare med en sån här:

Till MC-hjul så har jag satt såna här:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror ju att jag inte är ensam om min önskan. Den jag använder nu visar trycket helt fel så jag måste köpa något.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var hittar jag en luftpåfyllare med vinklad anslutning mot Schraderventilen och bra mätning av trycket?
Jag vill använda den både på motorcyklarna och på hydropressen.
Kanske missuppfattar, bra och bra men jag kör med denna. Är jag fel på det kan du ju helt enkelt strunta i inlägget.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kanske missuppfattar, bra och bra men jag kör med denna. Är jag fel på det kan du ju helt enkelt strunta i inlägget.

Jag vet inte om den är bra eftersom jag inte har en. Den jag köpte på Biltema för många år sen var inte bra. Själva delen som låser i ventilen flög i bitar nästan direkt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet inte om den är bra eftersom jag inte har en. Den jag köpte på Biltema för många år sen var inte bra. Själva delen som låser i ventilen flög i bitar nästan direkt.
Ingen låsmekanism på den vinklade jag har och inte den på bilden heller. Håll an!! Däremot på den med slang ända fram som jag tror du åsyftar, gått åt några dylika. https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/luftpafyllare/luftpafyllare-2000019544

Garanterat inget precisionsverktyg men funkar till vardags, tycker jag.
Lätt ett av mina sällsynta bra köp!

Den har blivit oumbärlig när man har en sån ofullkomlig italiensk försöksmotorcykel. De har sannerligen, därtill framgångsrikt, beflitat sig om att det inte ska gå att pumpa/kolla bakdäcket med konventionella grejer utan att sarga feljen…varje gång. Tills jag hittade denna. Eureka!! Som en dans jag normalt inte är kapabel att utföra.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Någon som varit på Red Bull Ring och har en uppfattning om vad som är bra eller kanske riktigt dålig läktarplats?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kontrolleras själva lastytan när man besiktar ett släp?

Fick med ett släp när jag köpte en skoter, men det är inte besiktat på många år. Har aldrig besiktat något släp tidigare så jag vet inte vad de kollar.
Lampor och bromsar fixar jag själv såklart, men flaket är i någon slags fiberskiva som är ganska rutten på sina ställen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon som vet något om BMW's 31l "soptunnor", oem sido väskor i abs som fanns på ett gäng modeller från millennieskiftet?


Får man en liten hjälm i en sån?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Finns det någon rimlig anledning till att en person vill exportera en motorcykel från Sverige till Polen, eller ska jag gå på min magkänsla och utgå ifrån att det är någon form av scam?


Jag har en av mina hojar ute för försäljning och en intressent säger att han "hjälper en kompis i Polen att köpa en motorcykel". Redan här börjar mitt spidersense att plinga, men personen säger också att han ska sköta betalningen via swish, och att vi dessutom ska göra ägarbytet till honom och att han sedan i sin tur sköter exporten av hojen tillsammans med sin kompis.

Han hade alltså inte ens behövt nämna något om "export till Polen" till mig, och hade han inte gjort det så hade jag inte misstänkt något alls.
Frågan är nu om jag ändå kan bli lurad på något vis om jag får betalt via swish och bekräftar att pengarna är på mitt konto innan jag skriver över hojen på ny ägare?

Motorcykeln i fråga är väl knappast unik på något sätt, men jag vet ändå att den svenska valutan är ett skämt för tillfället så helt orimligt är det kanske inte att andra länder kommer hit och köper hojar?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns det någon rimlig anledning till att en person vill exportera en motorcykel från Sverige till Polen, eller ska jag gå på min magkänsla och utgå ifrån att det är någon form av scam?


Jag har en av mina hojar ute för försäljning och en intressent säger att han "hjälper en kompis i Polen att köpa en motorcykel". Redan här börjar mitt spidersense att plinga, men personen säger också att han ska sköta betalningen via swish, och att vi dessutom ska göra ägarbytet till honom och att han sedan i sin tur sköter exporten av hojen tillsammans med sin kompis.

Han hade alltså inte ens behövt nämna något om "export till Polen" till mig, och hade han inte gjort det så hade jag inte misstänkt något alls.
Frågan är nu om jag ändå kan bli lurad på något vis om jag får betalt via swish och bekräftar att pengarna är på mitt konto innan jag skriver över hojen på ny ägare?

Motorcykeln i fråga är väl knappast unik på något sätt, men jag vet ändå att den svenska valutan är ett skämt för tillfället så helt orimligt är det kanske inte att andra länder kommer hit och köper hojar?
Gå på magkänslan.
Luktar det illa smakar det ofta illa.

Kanske går du miste om en köpare, kanske undviker du att bli blåst...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns det någon rimlig anledning till att en person vill exportera en motorcykel från Sverige till Polen, eller ska jag gå på min magkänsla och utgå ifrån att det är någon form av scam?


Jag har en av mina hojar ute för försäljning och en intressent säger att han "hjälper en kompis i Polen att köpa en motorcykel". Redan här börjar mitt spidersense att plinga, men personen säger också att han ska sköta betalningen via swish, och att vi dessutom ska göra ägarbytet till honom och att han sedan i sin tur sköter exporten av hojen tillsammans med sin kompis.

Han hade alltså inte ens behövt nämna något om "export till Polen" till mig, och hade han inte gjort det så hade jag inte misstänkt något alls.
Frågan är nu om jag ändå kan bli lurad på något vis om jag får betalt via swish och bekräftar att pengarna är på mitt konto innan jag skriver över hojen på ny ägare?

Motorcykeln i fråga är väl knappast unik på något sätt, men jag vet ändå att den svenska valutan är ett skämt för tillfället så helt orimligt är det kanske inte att andra länder kommer hit och köper hojar?
Jag har sålt alla hojar jag gjort mig av med senaste decenniet på export. Och så blir det väl att köpa också, vad det lider (Skitliten marknad).
Alltid funkat bra, de flesta är ju ganska rimliga.

Men just det där "åt en "kompis"" stycket låter ju lite suspekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det någon rimlig anledning till att en person vill exportera en motorcykel från Sverige till Polen, eller ska jag gå på min magkänsla och utgå ifrån att det är någon form av scam?


Jag har en av mina hojar ute för försäljning och en intressent säger att han "hjälper en kompis i Polen att köpa en motorcykel". Redan här börjar mitt spidersense att plinga, men personen säger också att han ska sköta betalningen via swish, och att vi dessutom ska göra ägarbytet till honom och att han sedan i sin tur sköter exporten av hojen tillsammans med sin kompis.

Han hade alltså inte ens behövt nämna något om "export till Polen" till mig, och hade han inte gjort det så hade jag inte misstänkt något alls.
Frågan är nu om jag ändå kan bli lurad på något vis om jag får betalt via swish och bekräftar att pengarna är på mitt konto innan jag skriver över hojen på ny ägare?

Motorcykeln i fråga är väl knappast unik på något sätt, men jag vet ändå att den svenska valutan är ett skämt för tillfället så helt orimligt är det kanske inte att andra länder kommer hit och köper hojar?
Ja det kan ju vara så att den som betalar med swish har kapat ett Bank-ID av någon lurad svensk. Sedan lånat pengar i namn av den lurade svensken och nu betalar hojen med de lånade pengarna. Och då blir du misstänkt för identitetsstöld. Minst. För nåt år sedan var det ett antal taxichaffisar som blev av med pengar, tog lån osv i Borås. Avslöjades när en tjej togs för snatteri och några smarta poliser upptäckte hon hade 6 eller 7 taxichaffisars Bank-ID i mobilen. Har läst senare att polisen hittat kriminella med mobiler med 60 olika personers Bank-Id i mobilen. Bedrägerier kring Bank-ID är idag större än narkotika. Jag har varit utsatt för försök (SMS om min leverans från Bauhaus, ville jag göra några ändringar, ring .... och numret gick inte till Bauhaus) En vän likadant SMS om leverans, hon ringde numret och dom bad att hon skulle legitimera sig med Mobilt-Bank-ID. När hon svarade att hon inte hade Mobilt Bank-Id av säkerhetskäl la dom på. En man fick ett SMS om att hans labbresultat från sjukhuset var klara, bara logga in med mobilt bankid, kostade honom alla pengar han sparat lite över 400000 kr. :huvet.
Så välj du kontant betalning av säkerhetsskäl.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja det kan ju vara så att den som betalar med swish har kapat ett Bank-ID av någon lurad svensk. Sedan lånat pengar i namn av den lurade svensken och nu betalar hojen med de lånade pengarna. Och då blir du misstänkt för identitetsstöld. Minst. För nåt år sedan var det ett antal taxichaffisar som blev av med pengar, tog lån osv i Borås. Avslöjades när en tjej togs för snatteri och några smarta poliser upptäckte hon hade 6 eller 7 taxichaffisars Bank-ID i mobilen. Har läst senare att polisen hittat kriminella med mobiler med 60 olika personers Bank-Id i mobilen. Bedrägerier kring Bank-ID är idag större än narkotika. Jag har varit utsatt för försök (SMS om min leverans från Bauhaus, ville jag göra några ändringar, ring .... och numret gick inte till Bauhaus) En vän likadant SMS om leverans, hon ringde numret och dom bad att hon skulle legitimera sig med Mobilt-Bank-ID. När hon svarade att hon inte hade Mobilt Bank-Id av säkerhetskäl la dom på. En man fick ett SMS om att hans labbresultat från sjukhuset var klara, bara logga in med mobilt bankid, kostade honom alla pengar han sparat lite över 400000 kr. :huvet.
Så välj du kontant betalning av säkerhetsskäl.
Förstår inte riktigt hur jag ska kunna bli misstänkt för ID-kapning bara för att jag tar emot en swish, men det är helt klart att bedragarna alltid ligger ett steg före så man ska såklart vara försiktig.

Kontant betalning känns väl lite sådär med tanke på att det rör sig om summor norr om 100k.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har sålt alla hojar jag gjort mig av med senaste decenniet på export. Och så blir det väl att köpa också, vad det lider (Skitliten marknad).
Alltid funkat bra, de flesta är ju ganska rimliga.

Men just det där "åt en "kompis"" stycket låter ju lite suspekt.
Jo precis. Men hade han inte nämnt det över huvud taget så hade det inte ringt några varningsklockor alls så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.

Jaja, vi får se var det landar. Det är lite andra spekulanter på hojen, men i vanlig ordning är det folk som säger att de är intresserade men som sedan ändrar sig när man försöker komma överens om en dag och tid när de ska komma förbi.
Slutar kanske med att jag tröttnar och behåller hojen istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår inte riktigt hur jag ska kunna bli misstänkt för ID-kapning bara för att jag tar emot en swish, men det är helt klart att bedragarna alltid ligger ett steg före så man ska såklart vara försiktig.

Kontant betalning känns väl lite sådär med tanke på att det rör sig om summor norr om 100k.
Om du får andra människors pengar överförda till dig så kan man ju misstänka dig för identitetsstöld. För varför skulle någon vilja föra över pengar till dig ?
Om du inte ville ha pengar.

Jämför med att man hittar narkotika på din tomt. Eller en stulen bil.
Eller en Kalashnikov och handgranater under golvet på ditt uthus i en plastpåse.

Såg ett fall för några år sedan. En man hade sålt sin bil för 60000 kr, fått betalt med swish.
Fattade ingen ting när polisen dök upp. Till slut fattade polisen att han verkligen hade sålt sin bil, han lämnade ifrån sig pengarna som inte var hans, och fick skriva en anmälan om bedrägeri. Han hade blivit lurad att lämna ifrån sig sin bil. I Praktiken Gratis eftersom dom pengar som fanns på hans bankkonto överfördes till den rätmätige ägaren som fått identiteten kapad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå id kapning undrar jag om det hänt mig.

Får en massa konstiga orderbekräftelser och liknande elände. Inkassokrav mm.

Men två viktigare frågor som dök upp när grabben kollade reels:

1. Hur vet blinda när de torkat sig färdigt, och;
2. Tror döva att man skriker när man gäspar

Svar emottages tacksamt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top