Frågor man vågar ställa

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag köpte mig en bromsluftare. Det sprack direkt, fick inte dit locket på behållaren. Hur ska jag mäta på den där för att kunna köpa en likvärdig fast rak? Kitet består av fler delar, den behållare man har bredvid och trycksätter och den i sin tur trycker bromsvätska ner i bilens behållare. Men om man råkar skruva lös kopplingen (utan att märka det) när man fastnar i den där stången jag inte kommer på vad den heter nu så blir det kletigt när man trycksätter...

1709222545784.jpeg

1709222561579.jpeg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nä, det visste jag inte. Men det fanns ju 8 olika varianter, osäker ändå på vilken jag ska ha i så fall.
Jag menade dock själva nippeln som sitter i locket. Hur mäter man en sån så man kan köpa en motsvarande rak? Ha kvar själva locket (det passar) men skaffa en rak nippel. Var på nippeln mäter man så man får fram storleken?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, det visste jag inte. Men det fanns ju 8 olika varianter, osäker ändå på vilken jag ska ha i så fall.
Jag menade dock själva nippeln som sitter i locket. Hur mäter man en sån så man kan köpa en motsvarande rak? Ha kvar själva locket (det passar) men skaffa en rak nippel. Var på nippeln mäter man så man får fram storleken?
Om du citerar inlägget så ser jag att du svarat.
Du kan få en nippel av mig om jag har en över på jobbet, eller också hjälper jag dig att byta bromsvätska om det är det du ska göra.
Jobbar i Nacka.
Ska kolla hemma också, har för mig att jag sett en i nån låda.

edit: nope, no luck at home, det enda jag hittade var en massa Ducati-grejer vilket fick mig att må dåligt eftersom jag inte har nån och det är säsong snart.
Swisha gärna lite stålar så jag kan supa mig full :fyllisar
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var nog rätt tröttt när jag skrev ursprunget. Höll på att googla en massa för några veckor sedan, tänkte att jag skulle fråga här. Sedan gick tiden och det blev en goddag yxskaft fråga. Nippeln är i storlek för vanlig luftslang. Men nu skruvade jag loss den, och den har o-ringar vilket gör det besvärligt. Blir nog att köpa (om du nu inte har) hela locket. Vill ha anslutningen rakt upp.

1709302597342.png

Det är typ en sån här jag köpt.

1709302927410.png
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Om du skruvar bort anslutningen till tryckluftslangen från locket så kanske det går att montera den direkt på plastlocket med en mutter på undersidan?

( och om du klickar på "svara " så får jag en notis om att du svarat)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Eftersom svärfar kom med sin bil för ett par dagar sedan med läckande bromsrör och han har en Hyundai (inte skruvlock...) så bestämde jag mig för att skaffa en sån här låda. Kom idag, så vi kommer att fortsätta ikväll eller imorgon.

Ett jävla skit med stålrör, särskilt de längsgående på hans bil som sitter utan plastöverdraget inuti en plastkåpa under bilen. Funkar kanske i Kalifornien där de inte har snöslask...

1709811723616.png

1709811765399.png

1709811794744.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eftersom svärfar kom med sin bil för ett par dagar sedan med läckande bromsrör och han har en Hyundai (inte skruvlock...) så bestämde jag mig för att skaffa en sån här låda. Kom idag, så vi kommer att fortsätta ikväll eller imorgon.

Ett jävla skit med stålrör, särskilt de längsgående på hans bil som sitter utan plastöverdraget inuti en plastkåpa under bilen. Funkar kanske i Kalifornien där de inte har snöslask...

View attachment 495971

View attachment 495972

View attachment 495973
Funkar bra där det finns snöslask också.
Salt däremot - no bueno.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Fast just nu var det ju ett allmänt svar, inte direkt till Sportbike. Men jag kanske tänkte fel där :3freak
Ingen fara på taket, ja stålrör kan vara ett helvete att skarva, inte nog med att dom spricker, dom är ett par hundradelar smalare också och vill gärna glida ur verktyget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eftersom svärfar kom med sin bil för ett par dagar sedan med läckande bromsrör och han har en Hyundai (inte skruvlock...) så bestämde jag mig för att skaffa en sån här låda. Kom idag, så vi kommer att fortsätta ikväll eller imorgon.

Ett jävla skit med stålrör, särskilt de längsgående på hans bil som sitter utan plastöverdraget inuti en plastkåpa under bilen. Funkar kanske i Kalifornien där de inte har snöslask...

View attachment 495971

View attachment 495972

View attachment 495973
Jag använde den där tryckkokaren på hästbussen i helgen (bytte oken på höger sida) och pedalen känns lite svampig. SBP-snubben släppte igenom bilen iom att bromsvärdena uppfylldes, fick tipset om att gå runt bilen två ggr och sen göra det klassiska pedalpumpandet som sista åtgärd.
Får göra i det i samband med bytet till sommarpuckar.
(Btw, SBP Rosersberg verkar vettiga)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad har man på högglanspolerad aluminium för att det inte ska korrodera?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad har man på högglanspolerad aluminium för att det inte ska korrodera?
Alltid lite lurigt att få fäste - generellt vill man spruta etsande primer på aluminum men det är inget alternativ i ditt fall.
Sök på "clear coating aluminium" på YT o nätet.
Har för mig att jag såg något om att RRC Restoration klarlackade aluminium när han renoverade sin RVF 400 (youtube)
Skulle jag experimentera med det själv så kanske polera - tvätta med aceton (brukar jag göra när jag TIGar aluminium - klarlacka med en 2k polyuretan (PU har hyfsad UV-resistens o gulnar inte samtidigt som det är slagtåligt).
Prova på en lös bit och testa hur det sitter efter några dagars härdning
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Står i begrepp att välja batterisystem för sladdlösa verktyg.
Vad ska man välja?

Kommer bara användas hemma för hobbybruk. Alltså inget tungt/industriellt.

Hört gott om Parkside när det gäller budgetverktyg. Hört illa om Meec. Inte hört något om Biltema.

Åsikter?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top