Förklaring till det här med förhöjd körkortsålder

Nej, för att uppgradera ett A2 till ett A krävs ett nytt körprov. Den som går långa vägen måste alltså göra totalt 3 körprov i sin karriär. Detta faktum har fler remissinstanser invänt emot, dock resultatlöst.

Tackar för rättelsen. Trodde i min enfald inte att det kunde vara riktigt sååå jävla galet!

Fast en del i miljötänket är inte så galet faktiskt, jag har haft körkort i 18år och var nyligen på handledarkurs och har sen också läst på vad de kräver av eleverna för att de skall klara sig även på miljöfronten.
Det jag protesterar emot är just att hoppa över växlar då det blir extra påfrestning på växellådan och blir i längde bara dyrt och även mer miljöförstörande då tillverkandet av en växellåda inte räknas in i ekvationen.

Men sånt som att lära folk att motorbromsa, planera sin körning, inte starta bilen innan man fått på sig bältet osv kan jag inte riktigt argumentera emot utan att skjuta mig själv i foten. ;)

Är det så fel att vispa runt åtminstone någon skvätt olja innan man belastar fullt? Dvs medan man t ex tar på sig bälte etc och mm.

Skulle tro att det gör mer nytta än vad det kan göra skada att hoppa över växlar, aldrig erfarit några problem med det utom möjligen för gamla caravelle 112. Nya tätstegade, ofta 6-växlade lådor i kombinatione med rätt varvvilliga små 1 1/2-liters motorer. Vad skulle problemet vara med det?

Finns det statistik på att det skulle döda lådor i någon större utsträckning generellt? Att det skulle kunna vara modellspecifikt ifrågasätter jag inte. Elen börjar väl spöka innan lådraset inträffar...

Fast detta är taget ur sitt sammanhang som vanligt när media skall leta efter sina efterlängtade scoop.
Det handlar om en forskargrupp som fått i uppgift att ta fram vad som skulle göra att vi kan drastiskt minska olycksstatistiken, och vem kan verkligen säga att en höjd körkortsålder inte skulle påverka detta? Det räcker att läsa tidningen under en vecka så ser man ju svart på vitt att det skulle lösa en del problem.
Finns andra sätt som testats på olika platser och ett av dem är att unga inte får köra efter ett visst klockslag på kvällen och de får inte heller köra med andra unga personer i bilen... även det gör en hel del för säkerheten.

Att detta sen är saker som skulle sättas i verket finner jag inte så troligt i Sverige, något som även påpekats i lite seriösare media som tagit upp frågan, för det pekas t.ex. i samma rapport att det skulle påverka arbetslösheten negativt då många arbeten för unga kräver körkort men det är inte sånt som sensationsmedia tar upp.

Det var likadant med rapporten för ett halvår sedan när man letade efter åtgärder som skulle skapa en säkrare miljö för cyklister, ett förslag var att förbjuda trafik i stan... visst, det blir ju säkrare men det är inte möjligt att genomföra i t.ex. Sthlm.

Men argumentet att rädda liv/minska skadade för att en åtgärd skall införas är ju ur ett generellt perspektiv alltid helt fel.

Som ytterlighet skulle man ju då kunna hävda att ett förbud för människor skulle vara perfekt eftersom det helt skulle eliminera olyckor inom alla samanhang.

Efter 2 klarade uppkörningar borde väl den tredje gå som på räls?

Det gjorde min andra iaf, förarprövaren sa bara "jaha en uppgradering, ut och kör med dig!" 45min senare var kortet bärgat. :tummenupp

Bara lugn snart blir det bara en gång (eller möjligen ingen). På nyheterna igår hade någon trafiksäkerhetsexpert tagit fram ett förslag på att man måste vara 25 år för att ta körkort eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän då. Undrar om experten är över eller under 25 ?

Det är tur att Biltema har billig silvertejp så man kan tejpa upp smartphonen i taket ovanför gipsvaggan vi kommer att ligga i från födseln.

Ur mamma, iväg till Biltema, tejpa upp smartphonen, lagd i gipsvagga, 80år på facebook och sen biogas för att driva molnet.

Inga ekonomiska problem, ingen miljöförstöring, inga olyckor, problem solved.

Dessutom kommer självmord bli förbjudet eftersom all tristess kommer göra detta ännu vanligare!

Får min 21 åriga son övningsköra med min 1000cc och snabba hoj?

Det stora felet är att man straffar helt fel personer och i slutändan inte uppnår det man använder som argument för reglerna. Jag tycker de som tagit A1 ska premieras mer eftersom de i handling visat att de är seriösa hojåkare och inte tänker sätta sig på en lånad/stulen hoj alkoholpåverkade och brassa åt helsike trots avsaknad av körkort.

Och varför ska man göra ett körprov, när man redan bevisligen överlevt flera år i trafiken, men slippa teoriprovet? Olyckorna som orsakas av ungdomlig dårskap brukar väl inte bero på att man inte kan hantera dödsmaskinens våldsamma prestanda i 90 knyck, utan mer på att det fattas nåt innanför den plats där hjälmen borde suttit?

Tycker alltihop är ett stort svammel.

Och varför ska man göra ett körprov, när man redan bevisligen överlevt flera år i trafiken, men slippa teoriprovet?
Tycker alltihop är ett stort svammel.

Men.... det är väl självklart! Fattar inte varför man inte måste köra upp varje år egentligen, man kan ju ha blivit lite ringrostig på konbanorna, speciellt krypkörning. Fy f-an för den som ger sig ut i trafiken utan att ha kompetens att köra proffsigt under gångfart. Nästan värre än att köra på fyllan :arsele

Det är surt, men samtidigt ligger det något i det hela. En 18åring tar kort för mellanklass, krashar samma sommar, har inte råd att fixa hojen, tappar gnistan fullkomligt. 3 år senare vinner samma numera 21åring på triss, inser att han har behörighet för tung mc och skaffar en skithäftig r1:a...

måste jag alltså krasha min kära kawasaki för att vinna på triss om cirka ett år? Vore inte en dum idé trots allt, extra stålar står högt i kurs

A2 borde bli obegränsat efter en viss tid utan extra uppkörning, allt annat är ju bara konstigt, sen ska jag ärligt säga att ha en a begränsad behörighet är positivt!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!