Enkelt mattetal

Det jobbiga är att de har ju så förbaskat mycket olika sorters smågodis
att välja på. :gnissla

Och om man nu vill ha 6x och 4y, hur förändras den fördelningen om priset på x går upp med 12% och reallönen ökar med 3%?

Haha.. Jo, matte e lite kul. Just nu är jag jävligt less på formler dock, matats till spyfärdighet 10 veckor i sträck med formler vi ändå inte riktigt förstår, och på frågan så förstår inte riktigt föreläsarna heller :(

Och om man nu vill ha 6x och 4y, hur förändras den fördelningen om priset på x går upp med 12% och reallönen ökar med 3%?

Haha.. Jo, matte e lite kul. Just nu är jag jävligt less på formler dock, matats till spyfärdighet 10 veckor i sträck med formler vi ändå inte riktigt förstår, och på frågan så förstår inte riktigt föreläsarna heller :(

Ibland underlättar det att tolka det som smågodis eller annat och strunta i fikonspråket som brukar stå. Man ska inte krångla till det i onödan.

Det finns två alternativ här. Antingen av skolar blivit extremt mycket slappare eftersom jag läste tom. matematik E på gymnasiet och detta inte kom förens jag började på Chalmers.

Eller så är du en sådan person som överdriver lite mer för varje år som går. Så om ytterligare 20 år löste du säkert dessa uppgifter innan du fyllt 5.

Vem vet.

Eller alternativ tre: Jag ljuger inte om vad jag läste i grundskolan och om du tittar på några nationella prov så ser du att ekvationssystem ingår i matte b (numera kallas dock kurserna matematik 1 etc), så någonstans har dina lärare misslyckats eller så har du glömt bort det momentet.

Men som jag redas erkänt så kanske min lärobok i nian tog upp moment som andra inte gjorde, så byt om du så vill till gymnasie- i stället för grundskole- i mitt första inlägg så blir det mer korrekt :tummenupp

Last edited:
Ibland underlättar det att tolka det som smågodis eller annat och strunta i fikonspråket som brukar stå. Man ska inte krångla till det i onödan.

Gör du så?

Jag inleder nästan alltid alla lösning med att

Låt:
Värdet av lantbruksproduktion = X
Brödförsäljning = Y
Yd/cap = Z

osv.. Jag har mycket lättare för att bara ställa upp saker som en enkel ekvation, få variabler som liknar de man finner i formelsamlingarna och lättare tillämpa teorin när man står där med äpplen, päron, inkomster, skatter, anläggningkostnader och effektivitetsindex. Det blir bara en jävla röra. Sen kan man lösa det "enkla" mattetalet och tolka in svaret för att veta vad fan som hände egentligen :D

Men "glass eller karusell" är ju klassiska tentatal. Vet inte om det kommer som en yrkesskada eller om de lär sig skriva fåniga tentafrågor nånstans. Hade en examinator som helt makalös, alltid frågor som..

"Flitige Fredriks flygfabrik fakturerade fyra frakter från frösunda..." osv.

Om man får fråga, när används denna matematik i verkligheten? :rolleyes:

Min halvbror gör det varje dag.
Jobbar på Züricher Kantonalbank.
Jag gör det aldrig, och vet inte ens hur man gör.

Skillnaden mellan oss är att jag vet hur man fyller på spolarvätska i bilen och han räknar matte.

Och 40.000 i lön :död

Last edited:

Linjär algebra har jag haft användning för några gånger. Speciellt matrisoperationer...
Har haft lite användning för calculus med en gång... Men det beror mest på mitt jobb.

Vad betyder dom "hängande" siffrorna, ordningstal på F:en?

Vad betyder dom "hängande" siffrorna, ordningstal på F:en?

Ja, det är bara för att hålla ordning på dem. Istället för att skriva till exempel x och y.
F brukar användas för att beskriva funktioner, och då numrerar man dem som funktion 1 och funktion 2. Som i exemplet c) .

Nationalekonomi, statistik, finans...

Sedan när har dessa något med verkligheten att göra? Sagor, fabler och fantasier! Att folk* sedan tror på dem är en annan femma... :tungan :arsele

*) Jag inkluderar här politiker, finansmän m fl i begreppet folk, trots att detta med rätta kan diskuteras.

Sedan när har dessa något med verkligheten att göra? Sagor, fabler och fantasier! Att folk* sedan tror på dem är en annan femma... :tungan :arsele

*) Jag inkluderar här politiker, finansmän m fl i begreppet folk, trots att detta med rätta kan diskuteras.

Tillhör du en av dem som tycker att vi ska "avskaffa inflation" också?

:tomten

Tillhör du en av dem som tycker att vi ska "avskaffa inflation" också?

En sak vet jag, och det är att i en bytesekonomi behövs den inte. En båt är värd x stycken kycklingar, och detta kommer inte att stadigt öka utan hänger helt ihop med tillgång och efterfrågan. Vi har sagt att en kyckling är värd fyra blanka stenar, och att en båt är värd 4*x blanka stenar. Dock kommer kycklingen nästa år att vara värd fem blanka stenar, medan båten är värd 5*x blanka stenar. Detta är helt ologiskt, om man väljer att se pengar som en direkt ersättning för varor och tjänster. Alltså finns det andra drivkrafter, och din fråga är egentligen om dessa andra drivkrafter är nödvändiga eller om det finns alternativ.

Här måste jag göra dig besviken och säga att jag inte är tillräckligt insatt för att ha en åsikt i frågan. En grundläggande amatöranalys är att inflationen väl i princip är motvikten till löneökningar, så utan inflation skulle vi behöva avtalsrörelser där lönesänkningar kan vara ett reellt möjligt utfall. Kanske inte så sannolikt...

Har du lust att skriva ner varför inflation är nödvändigt sett ur ditt perspektiv skall jag med stort intresse läsa!

En sak vet jag, och det är att i en bytesekonomi behövs den inte. En båt är värd x stycken kycklingar, och detta kommer inte att stadigt öka utan hänger helt ihop med tillgång och efterfrågan. Vi har sagt att en kyckling är värd fyra blanka stenar, och att en båt är värd 4*x blanka stenar. Dock kommer kycklingen nästa år att vara värd fem blanka stenar, medan båten är värd 5*x blanka stenar. Detta är helt ologiskt, om man väljer att se pengar som en direkt ersättning för varor och tjänster. Alltså finns det andra drivkrafter, och din fråga är egentligen om dessa andra drivkrafter är nödvändiga eller om det finns alternativ.

Här måste jag göra dig besviken och säga att jag inte är tillräckligt insatt för att ha en åsikt i frågan. En grundläggande amatöranalys är att inflationen väl i princip är motvikten till löneökningar, så utan inflation skulle vi behöva avtalsrörelser där lönesänkningar kan vara ett reellt möjligt utfall. Kanske inte så sannolikt...

Har du lust att skriva ner varför inflation är nödvändigt sett ur ditt perspektiv skall jag med stort intresse läsa!

1.
Byteshandel:

9 kycklingar (K)= 1 får (F)

Är detsamma som:

Det monetära värdet av 9 (K) eller 1 (F).

Right?

Problemet kommer när man ska värdera saker, för fördelen med pengar är att fåret inte är värt 8 eller 9 (K), utan kan vara värt 8,637 (K).

Värderingen baseras på 2 sätt. Kortsiktigt på tillgång/efterfrågan, långsiktigt på marginalintäkten (MR) aka produktionskostnaden.

Alltså: Pengar är jävligt bra att ha jmf byteshandel.

2. Inflation är i grund och botten en psykologisk mekanism som slår in så fort förhållandet mellan olika "värden" förändras. Blir vi mer effektiva på det vi gör vill vi ha mer betalt, men tids nog blir alla andra också mer effektiva och det är mer rimligt att de "också" höjer priserna än att vi som var först ska sänka våra för att finna ny jämvikt.

2.2 Inflation är också (men detta är mer konstruerat) ett sätt att vikta en globaliserad ekonomi genom att de med högst inflation tappar konkurrenskraft (Googla "Terms of Trade").
Vidare är inflation ett incitament för att få företag (och privatpersoner även om det visat sig vara mindre viktigt där) att investera IDAG. Företagsekonomi grundar sig i alla lägen på räntabilitet, alltså att alltid få bästa möjliga avkastning på varje investerad eller lånad krona. I osäkra tider drar sig inköpschefer och ekonomichefer av förklarliga skäl för att göra större investeringar, då är inflationen ett argument för att hålla farten uppe i ekonomin (hela landets alltså) då en "dålig" investering idag, fortfarande är bättre än en hyfsad investering om 3 år pga av kronans förändrade värde på de tre åren.

Precis som med bostadsköp, så följer marknaden och realkapitalet (bostaden, investeringens avkastning osv) en real utveckling, medan lånet/insatskapitalet är nominellt för den tidpunkt vi gör affären (köper vi för 10.000 så är det fortfarande just det vi har satt in. Men även om värdet på "saken" realt är oförändrad (alltså samma andel av en "normal" årslön t.ex) så har den efter 10 år med 2% infl. ökat 21,9% i värde i kronor räknat (nominellt).

Motsatsen då, deflation. Skulle innebära att vi förlorade lite pengar för varje t vi äger någon produktionsfaktor eller realkapital. En rätt pissig investering för de flesta alltså. Det fungerar alldeles utmärkt i en bondeekonomi där vi köper ett ägg, äter det. Jobbar 8 timmar, får pengar - köper en kyckling och äter den samma dag.

Så kanske det fungerar för en del SH-medlemmar. Men för "Sverige" som ekonomi så fungerar det inte så.

(Jävligt svårt att få saker rätt på ett enkelt sätt faktiskt.. Hoppas nån förstod)

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...