BMW r850r -96 avslutad tråd

Lyser kontrollamporna vid tändning på?

Kolla:

Dödarswitchen! Fel här stoppar allt - men inget syns utåt
Startrelä samt anslutningar
Anslutningar till startmotorn
Batteriets anslutningar inkl jordfläta och tjocka kabeln till startmotorn
Då jag vrider på nyckeln lyser batteriet och olja samt neutralen. Har bytt startmotor och relät varit i alla kablar men är för dålig på el känner jag. Behöver få tag i ngn eller lämna in den. Det värsta är att jag har en känsla av att det är ngt enkelt i slutändan men det gäller bara att hitta det. Ska följa kablarna från handtaget och dödarswitchen för att se om jag hittar ngt där. Tack.
 
Har du kollat alla säkringar?

Är dom hela är det bara att mäta allt annat är gissningar och chansningar. Här verkar du ha elschema hoppas det är rätt https://car-diagrams.jimdofree.com/bmw/motorcycle/

Kan nån BMW kunnig kan förklara vad som menas med "Frame" är det nån modul för många grejer verkar gå dit, får inte heller ihop att det skulle vara jordpunkter.

Jag skulle börja med att kolla att jag hade 12V spänning (VDC på multimetern) på 30 röd kabel på startreläet bara för att veta säkert att du har spänning till reläet, sen skulle jag kolla om jag fick spänning 12V på 85 på startreläet svart/gul kabel då du trycker på startknappen, sen skulle jag kolla om jag fick reststans (multimetern inställd på ohm, omega tecken) i princip 0 ohm mellan 86 brun/gul kabel och jord och i princip 0 ohm 86a brun/svart kabel och jord.

Mät med svart kabel på multimetern mot batteriets minuspol eller jord i ramen men var säker på att du får bra kontakt, detta både vid spänningsmätningen (12VDC) och resisransmätningen (ohm) Börjar du med detta så bör du få koll på om det är spännings eller jord sidan av startkretsen som tjorvar.

Saknas spänning 12V på 30 har du ingen spänning till reläet, har du ingen spänning på 85 då du trycker på startknappen får du kolla tändlås, killswitch, stödbrytaren, och startknapp.

Saknas jord på 86 och 86a får du kolla kopplingsbrytaren, och netutalswitchen.

Det är vad jag får fram av schema, hoppas jag inte läst det helt galet eller det där "Frame" kan hitta på nåt knas.

Börja mäta det är inte så svårt och du kommer att ha nytta av erfarenheterna i resten av livet i allehanda elfelsökning.
 
Jag tror att det på dessa modeller sitter en huvudsäkring i reläboxen under sadeln, kan kanske vara värt att kolla också.
 
Börjar luta åt dödarknappen som så många andra - kontrollamporna lyser men inte ett klick.....
Hade ett liknande fenomen på S:en häromveckan. Hade stängt av med dödarknappen (vilket jag inte brukar göra) ställt den i "körläge" men inte ett liv, kollade stället=inne och ruckade sedan på dödarknappen - då gick den att starta. Kan vara ärg på kontaktytan kanske eftersom knappen används så sällan (på S:en är det en vippa under startknappen - vippan kan tryckas med eller motsols för att stoppa motorn) 1660028639631.png
 
Last edited:
Tack så mycket alla för era kloka inlägg! Det var en kabel som glappade men nu spinner den igen. Sjukt irriterande och hatar numera elfel ännu mer.
nu hinner man njuta ngn tur till iaf.
Vad var det jag sa??? Jo, att sporthojs forum är väldigt hjälpsamt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top