Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Det var väl en Yamaha? Dom brukar ha en plattfräst sida på ändstycket av axeln, det ska glida in i motsvarande gap på hjuldistansen. Axeln måste alltså vara roterad i rätt läge när man drar åt. Jag är inte säker vad följden blir om axeln är i fel läge men jag skulle tro att friktionen gör att man ändå kan dra åt men jag skulle tro att man då mosar sönder stoppen på distansen.

View attachment 523248
Ja och det kom ju inte som en jätteöverraskning att det var ihopvåldat i fel läge.
Gissningsvis av nuvarande ägare då det inte lär vara första gången hjulet demonteras...
 
Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.
 
Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.

Är gängan skadad? Om den är det så kanske du kan fila till den.
 
Är gängan skadad? Om den är det så kanske du kan fila till den.
Jag satt med extra-lampa och förstoringsglas igår och letade gängpaj men det är väldigt svårt att se. När muttern är så pass inskruvad (nästan hela vägen in) så syns endast ett varv på gängan. Man luras lite av den här muttern (se nedan) då den är lite av någon specialare längst ut. Jag gissar att det finns en skada på gängan som är på axeln och en av de här "vingarna" på muttern går in i den (hacket) på vägen ut och därför tar det helt stopp. Annars sitter varken axeln eller mutter speciellt hårt.

Jag har inte så bråttom att få av den men vore ju skönt att, iaf klara axeln så man inte behöver köpa en ny. Samma gäller även muttern. Vill ha så mycket original som möjligt. Undantaget kommer att bli de här "blocken" som är lite för enkla i sin konstruktion (enl. mig).
1764226184544.png
 
Jag fick hålla på ett j-a tag för att ens få muttern att börja rotera. Jag satt med förstornings-glas för att försöka se om det hade blivit märken på någon av de yttre gängorna som muttern fastnade i men hittade inget anmärkningsvärt. Jag filade lite på de ställen jag tyckte det såg illa ut men tror faktiskt inte att det hjälpte.

Eftersom min största skifta inte var helt fast i sitt läge så åkte köpte en 28 mm ringnyckel. Jag satte up ett fast mothåll på den ena sidanoch på den andra så hade jag en (1m) förlängare till spärrskaftet. Sedan var det bara att börja jucka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka...mååånga gånger. I det nedre läget så tog jag i lite mer med fart och hoppades på att något skulle släppa där inne. Efter en lång tids ihärdigt arbete så började det faktiskt hända något. Muttern började gå runt. Men inte så att gängorna hade gått av, utan mer som att skruva av den som vanligt, fast mycket, mycket trögare och jag behövde fortfarande förlängaren.

Min gissning är att original axeln inte klarar av rätt moment hur många gånger som helst och efter ett tag så ger gängorna med sig. I det här fallet så misstänker jag att gängorna höll på vippen och när jag drog åt sist så hände det något. Inget jag kände av men som visade sig när jag skulle lossa. Gissningsvis så lossade muttern en aning och sedan fastnade den i gängan och det var då L-klacken fick stryk. Som ni kan se på bilden så har axeln varit inne hela vägen. Andra hoj-märken har andra lösningar på det här och jag vet inte om jag är beredd att säga att de är bättre. Den nya muttern som jag köpte är i alu och jag funderar på om den kan ta samma moment som det står i boken (för en mutter i stål)?

Så... nu kan jag iaf komma åt bromsarna, som var det egentliga problemet jag ville lösa. :banana

Här nedan är en bild på axeln, L-klacken och gängorna.
1764947085827.png
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top