En till bötertråd..

Ursäktar med 3 inlägg på rad nu..
Sen så vill jag endå inte godta bötern förens jag har fått se platsprotokoll osv eftersom jag inte fick se detta på plats, det som händer om jag fortfarande nekar är väl att det blir rättegång om detta? Men jag behöver väl inte dyka upp? Det kostar väl mig inget? Straffet kan väl inte heller bli värre?

Ring polisen så får du kopior på alla protokoll hemskickat. Det kan aldrig blir värre straff, kostar inget men du måste gå dit om du inte erkänner en viss tid innan rättegången. Länstyrelsen kommer inte fatta ett beslut innan dom fallit i tingsrätten.

Om du inte hittar ett allvarligt fel i protokollen så har du ingen som helst chans i tingsrätten under din 5-10 minuters rättegång. Hittar du fel lägger åklagaren ner målet innan.

Länsstyrelen fattar beslut även om domen inte har fallit än, anser dom att du ska ha indraget KK så kräver dom att du ska skicka in den oavsett eftersom att sannolikheten att du ska bli dömd är hög. Vad jag ville säga är har dom ej har hört av sig tills nu så lär dom nog inte göra det alls.

Körkortsindragning är ingen straff, böterna är!!! Körkortet kan dras in även om man ej är dömd!!!

Lånar tråden lite.

Vad är det för straff på om man åker på bakhjulet fast man håller hastigheten och en polis skulle dyka upp och se det?

Jag vet ju att det heter vårdslöshet i trafik men som sagt vad kan man åka dit på?
Kan man neka till nått sånt och klara sig undan eller finns det något annat kryphål alls för sånt om polisen inte skulle ha fångat det på film bara sett det med sina egna ögon?

Vet att ett alternativ är att öppna spjällen och dra ifrån snuten men grejen är den att min hoj som väldigt gärna går på bakhjulet efter jag byggde stunthoj av den inte går snabbare än 180 knyck så lite svårt att dra snuten då känns det som om det inte är i tättrafik, men även jag tycker det är rätt korkat då jag gärna inte vill braka in i nån oskyldig för att slippa snuten.

så nån som har bra koll på vad som gäller?

119393-i195.photobucket.com-albums-z242-timawang_uod-prison.gif

Nä, så allvarligt ska det knappast behöva bli. Men räkna med böter och kanske, om ditt ärende hamnar hos en otroligt mensig person på länsstryelsen, körkortsindragning. Den kan ju anse att du, om du leker i trafiken, inte är lämplig att inneha KK.

Hmmm jag fan vilket dilemma. Jag kan ju inte låta bli är ju som en dråg att köra på ett hjul och träna stunt och kommunen fixar ju ingen stans för oss att träna ju. Sjukt irriterande då man snackat med kommunpolitiker i både Borlänge och Falun och dom förstår problemet men dom kan inte göra nått och dom sa i stort sett att jag skulle hitta på nått annat än hojåkning att roa mig med då det faktiskt är olagligt att köra i trafiken.
En tyckte jag kunde köra till våran crossbana och träna stunt. Tror inte min Cbr stunthoj platsar så bra i corssbanan.

Så trött på all politiker som inte förstår att Mcåkning i alla former också är en sport så som fotboll innebandy mm.

Hmmm jag fan vilket dilemma. Jag kan ju inte låta bli är ju som en dråg att köra på ett hjul och träna stunt och kommunen fixar ju ingen stans för oss att träna ju. Sjukt irriterande då man snackat med kommunpolitiker i både Borlänge och Falun och dom förstår problemet men dom kan inte göra nått och dom sa i stort sett att jag skulle hitta på nått annat än hojåkning att roa mig med då det faktiskt är olagligt att köra i trafiken.
En tyckte jag kunde köra till våran crossbana och träna stunt. Tror inte min Cbr stunthoj platsar så bra i corssbanan.

Så trött på all politiker som inte förstår att Mcåkning i alla former också är en sport så som fotboll innebandy mm.

Äh,, du är helt ny på hojen,, den gick upp på slangen av sig själv och du visste inte hur du skulle få ner den :( :tummenupp

Skämt åsido.. du kan absolut bli av med lappen om du hjular och dom ser det. Skulle inte bli förvånad om du torskar hårdare på det än att "bara" köra för fort. Hjulning behöver dom ingen laser för att sätta dit dig för.

Äh,, du är helt ny på hojen,, den gick upp på slangen av sig själv och du visste inte hur du skulle få ner den :( :tummenupp

Skämt åsido.. du kan absolut bli av med lappen om du hjular och dom ser det. Skulle inte bli förvånad om du torskar hårdare på det än att "bara" köra för fort. Hjulning behöver dom ingen laser för att sätta dit dig för.

Jo tack jag vet jag försöker hålla mig på vägar som är i stort sett trafikfria men kan fan inte hålla mig jämt där det finns trafik, tyck vad ni vill om det men fanns det en plats att åka på skulle ajg inte ha problem att bara köra där.
Antar att jag förr eller senare kommer få bita i det sura äpplet då och ta mitt straff om jag inte kommer på att jag skiter i snuten efter som samhället skiter i oss mcåkare och så satsar jag på att köra i från dom istället.

Helt ärligt vad skulle ni själv gjort om ni bodde på ett ställe där det inte finns nått ställe att få köra av sig på på lagligt sätt, skulle ni lägga av då att köra hoj?

Länsstyrelen fattar beslut även om domen inte har fallit än, anser dom att du ska ha indraget KK så kräver dom att du ska skicka in den oavsett eftersom att sannolikheten att du ska bli dömd är hög. Vad jag ville säga är har dom ej har hört av sig tills nu så lär dom nog inte göra det alls.

Körkortsindragning är ingen straff, böterna är!!! Körkortet kan dras in även om man ej är dömd!!!

Okej, intressant. Kul i så fall för den som blir av med det innan den är dömd och sen så blir den frikänd i rätten, så har man vart av med koret i onödan:confused:

Jag kommer troligtvis neka bötern så länge tills jag har fått platsprotokoll och kaliberingsintyg från Polisen eftersom dem inte ville visa mig något sådant på plats när jag blev tagen. Om jag nekar mitt straffföreläggande och tar det till rätten, men får hem alla papper från polisen och allt står helt rätt.

Kan jag acceptera bötern och betala innan det är rättegång så man slipper den då? Hur lång tid tror ni det ungefär tar innan dem tar upp det i rätten om jag nekar nu?

Last edited:
Det är riktigt tråkigt med folk som blir av med kortet "så länge" och sen blir frikända men det händer, dock väldigt sällan.

Rellevanta papper måste du beställa, dom kommer ej automatiskt till dig! När du har allt så häng inte upp dig på saker som typ att dom skrev "Pro Laser" och inte "Laser Pro" eller liknande, det hjälper inte! Tänk också på att det är deras jobb och att misstag i protokollet är sälsynt.

Polisen på plats är inte skyldiga att visa dig något, varken protokoll eller lasern med din hastighet. Rätten tror automatiskt på polisen, dom har sanningsplikt och det har inte du. Vilket innebär att du måste bevisa att polisen ljuger medvetet, jag bevisade på min rättegång att polisen höftade hastigheten på anmällan men det hjälpte inte!!!

Du kan när som helst godkänna strafföreläggandet och slippa rättegången!

För att stilla ditt oro mer så har jag inte blivit av med kortet efter en fortkörning 85 på 70 väg som hände 11 månader efter min fina indragning på 6 mån (ja fortkörning det med)!

Appropå det här med 30 skyltar tänkte det finns ju en blå 30 skylt också vad jag förstår så får man köra 50 på denna väg men det är rekomenderat att köra 30?? eller har jag förstått skillnaden mellan den klassiska röd/gula och påbudsskylten 30 :va

Appropå det här med 30 skyltar tänkte det finns ju en blå 30 skylt också vad jag förstår så får man köra 50 på denna väg men det är rekomenderat att köra 30?? eller har jag förstått skillnaden mellan den klassiska röd/gula och påbudsskylten 30 :va

Helt rätt, den blåa är endast en rekommendation. :)

Hur har du pratat med kommunen, som privatperson eller som en förening?

Kommunen släpper knappast upp nån mark till privatpersoner för att ni ska få leka. Är det en förening så kan ni ha möjlighet o få hyra nåt ev. men räkna inte med att ni får nåt gratis. Det är inte ungdomsgården och du är inte 14 längre.

De behöver väl inget intyg för dagen utan bara att lasern är kalibrerad de senaste 6 månadera eller dylikt?

Jo. Innan man påbörjar mätningar för dagen skall en avståndskontroll göras med lasern. Detta skall antecknas i platsprotokollet. Denna kontroll ska även göras när dagens mätningar är avklarade såvitt jag vet.

Så det ska göras en daglig kontroll utöver den kalibrering som ska göras med vissa intervaller.

Så polisen ska kunna visa upp dels kalibreringsintyget, dels ett intyg på att den polis som utfört mätningen är behörig att utföra denna samt anteckningar i platsprotokollet på den dagliga kontrollen av laserpistolen.

Tack för svaren jag har fått hittils, är jättetacksam för allt.

Men det viktigaste jag vill ha svar på är om någon vet/tror hur det blir med mitt körkort? Även hur lång tid det tar innan jag blir kontaktad om brottet eller rättegång?

Det du oroar dig för är ju körkortindragning.
När polisen konstaterat att du gjort dig skyldig till en fortkörning så skickar dom in papper till transportstyrelsen (tidigare var det länsstyrelsen). Transportstyrelsen behöver sedan några byråkratidagar innan dom skickar ett delgivande till dig om att dom kommer att utvärdera dig som lämplig körkortinnehavare. Gissningsvis tar det 1-2 veckor. Sedan har du två veckor på dig att svara på det brevet. Efter det har dom ca 2 veckors handläggningstid.
så du kommer inte att bli av med körkortet inom 1 månad.

Sen är det ganska ovanligt att dom rycker lappen för 2 överträdelser om dom inte är grova.
Praxis är att det är 3 fortkörningar som resulterar i varning inom en 2 års period. då drar dom kortet.
Men sen beror det ju givetvis lite på omständigheterna i det aktuella fallet och humöret på den som gör bedömningen den dagen bedömningen görs.

Det säkraste sättet att få ett klart svar är att ringa och fråga. Du behöver inte upge ditt namn om du inte vill men jag har svårt att tro att det upfattas som negativt att du ringer och hör dig för.

Brorsan ringde och frågade när han fastnade i en fartkontroll eftersom han behöver kortet i jobbet och fick ett svar som sedan överensstämde med papperen han fick hem. Och till honom sade dom att två varningar under en två årsperiod normalt sett inte leder till körkortingripande men att man ska akta sig för att få en tredje.

Hörde en intervju med en advokat som försvarade en bilist som blivit anklagat att kört för fort. Vid rättegången visade polisen inspelningen från polisbilen där det tydligt syns att polisen använder utrustningen fel. Filmen visar hur dom startar längd-mätningen långt tidigare än tid-mätningen. Trots detta är polisen så jävla korkad att han visar filmen i rätten samt vägrar erkänna att mätningen är felaktig. Polisen fick dock gå därifrån och skämmas som den feta gris han är.

Hur har du pratat med kommunen, som privatperson eller som en förening?

Kommunen släpper knappast upp nån mark till privatpersoner för att ni ska få leka. Är det en förening så kan ni ha möjlighet o få hyra nåt ev. men räkna inte med att ni får nåt gratis. Det är inte ungdomsgården och du är inte 14 längre.

Hej jag har snackat som privatperson nu men kommunen har samarbetat med dragracingklubben och körskolorna och dom ville ju köpa av marken som den nedlagda flygrakan ligger på då kommunen bara fått arrendera marken när dom hade militärflyg där för länge sen.
Kommunen har faktiskt försökt att köpa av marken där men gubben är ett fall för grannfejden då han vägrar sälja av marken. Så kommunen har gjort ett försök där men när det sket sig så har dom inget annat alternativ att erbjuda.

Vad som ligger i grunden för att gubben vägrar sälja är att enligt han själv tycker det låter för mycket men han bor en km bort i skogen. Vad jag tror det handlar om är att millitärerna på deras tid tog marken med nån millitär laglig rätt och gubben kunde inget göra åt det och nu när allt flyg är nedlagt där så har dala airport ingen rätt att hålla marken där längre och dom tvingas troligen återställa till skogs och åkermark där igen.
Han är ett perfekt för granfejden då en körskolelärare som varit där och kört med elever inte våga dit mer då han sa att gubben gått med bössa och skjutit när dom varit där och övat.

AJa man är på riktigt sugen på att flytta från den här hålan till nått ställe där hojåkare tas på större allvar

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back