En till bötertråd..

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Hej,

Jag vet att ni är trötta på alla dessa bötertrådar, men jag har sökt och inte hittat någon där jag kan skriva min fråga i.

Det är så att jag åkte fast för fortkörning förra sommaren för 116kmh på 90 väg och jag erkände på plats och detta resulterade en varning från länsstyrelsen.

Nu efter detta så har jag tagit det väldigt lugnt eftersom jag behöver mitt körkort mycket i tjänsten, men idag så hände det igen.

Jag kom körandes på 50 väg som tydligen övergick till 30, tydligen hade jag missat detta. Jag körde även under 50 kmh för att hålla marginal (om det vore 50).

Sen så kommer en polisbil uppkörande bakom mig och stannar mig, jag blev helt förvånad att det var 30 sträcka och tydligen så hade jag kört 45kmh här. Jag nekade då jag inte fick se platsprotokoll samt kalibreringsintyg, och ville även tänka igenom saken i efterhand.

Det jag är rädd för nu är vad som händer med mitt körkort, vad jag har läst på trafikjuristen så får man en till varning om man kör 46-49 på 30 sträcka samt blir av med kortet om man kör över 50 för fort. Nu körde jag 45 och enligt trafikjuristen slipper jag en varning? Om jag får en varning till så ryker ju kortet.

Vet någon här precis vad som händer, om jag får behålla mitt kort eller om jag blir av med det? Samt hur lång tid det tar innan beslut/tid för rättegång blir då jag kan fällas, behöver nämligen kortet som mest en månad till eftersom jag jobbar med ett stort projekt där jag reser mycket.

Jag vet att det är förjävligt att köra förfort på 30 sträcka och om jag hade vetat detta så hade jag aldrig gjort det, så det var helt klart dålig uppsikt av mig och jag står för det jag gör...

Letade lite snabbt men det här var allt jag hittade.

Hastighetsöverträdelse på väg eller i terräng
- på plats med högsta tillåtna hastighet 50 km/tim eller lägre
- med fordon/fordonskombination som får föras med högsta
hastighet av 10/20/30/40/50 km/tim
A Överträdelse från 1 km/tim till och med 10 km/tim ............... 2000:-
B Överträdelse från 11 km/tim till och med 15 km/tim ............. 2400:-
C* Överträdelse från 16 km/tim till och med 20 km/tim ............. 2800:-
D* Överträdelse från 21 km/tim till och med 25 km/tim ............. 3200:-
E* Överträdelse från 26 km/tim till och med 30 km/tim ............. 3600:-
F* Överträdelse från 31 km/tim till och med 35 km/tim ............. 4000:-
G* Överträdelse från 36 km/tim till och med 40 km/tim ............. 4000:-
Anm: vid högre hastighet, rapport till åklagare.

Helt rätt att neka du ska få se kalibreringsintyg+att polismannen är behörig samt att dom ska ha nåt mer intyg för just den dagen kommer inte på vad just nu iallafall

Tack för svaren jag har fått hittils, är jättetacksam för allt.

Men det viktigaste jag vill ha svar på är om någon vet/tror hur det blir med mitt körkort? Även hur lång tid det tar innan jag blir kontaktad om brottet eller rättegång?

De behöver väl inget intyg för dagen utan bara att lasern är kalibrerad de senaste 6 månadera eller dylikt?

Det jag läst i tidigare trådar är att lasern ska kalibreras dagligen och om det tex snöar/regnar ska den kalibreras om för det också.
Om det stämmer eller inte kan jag ej gå i god för, så jag förstod det i alla fall

Krav du kan ställa på Polisen om de använt Polislaser:

Godkänt kalibreringsintyg på instrumentet - max ett år gammalt.

Kontroll av avståndsmätning med instrumentet skall vara utförd före dagens mätningar påbörjats och vara antecknat i platsprotokollet.

Personen som utför mätningen skall vara utbildad på mätning med laser.

Uppfylls inte detta är mätningen ogiltig och uppfylls det så har du i praktiken ingen chans att komma undan.
:tungan

När jag blev oskyldigt dömd för fortkörning med bil så tog det från att jag blev stoppad tills rättegången ca 4 månader. Man har alltid rätt att neka vid fortkörning och även om man inte vill ta det till rättegång så kan man betala senare om du nekar på plats.

Kanonbra med all information. Men om det är så att allt nu skulle vara på sin plats och jag döms, kommer jag få ha kvar mitt körkort eller inte, vad tror ni?

Kan även tillägga att jag aldrig fick någon varning fast jag blev dömd.

Kanonbra med all information. Men om det är så att allt nu skulle vara på sin plats och jag döms, kommer jag få ha kvar mitt körkort eller inte, vad tror ni?

Vad jag vet så är det upp till länsstyrelsen att avgöra om de tycker du är lämplig i trafik eller inte, tror de kollar på omständigheterna

Last edited:
Tror inte det.

Av egen erfarenhet så tror jag inte att du blir av med kortet, o absolut inte inom en månad.

Kan även tillägga att jag aldrig fick någon varning fast jag blev dömd.

Vad jag vet så är det upp till länsstyrelsen att avgöra om de tycker du är lämplig i trafik eller inte, tror de kollar på omständigheterna

Härligt med lite lugnande svar:Bugar

Hur lång tid brukar dem ta på sig, någon som har erfarenheter?

Skulle säga till 99,9% att det tar mer än en månad samt att jag tror du får behålla det...men man vet ju aldrig, det som är de jobbiga!

Om du blir av med kortet har ju att göra med hur tätt det är mellan fortkörningarna samt hur länge du haft körkortet.
Sen om du verkligen behöver det i tjänsten så kan du ju överklaga till Länsstyrelsen med ett privat brev. (Har funkat för 2st av mina vänner som är beroende av sitt KK)

Skulle säga till 99,9% att det tar mer än en månad samt att jag tror du får behålla det...men man vet ju aldrig, det som är de jobbiga!

Om du blir av med kortet har ju att göra med hur tätt det är mellan fortkörningarna samt hur länge du haft körkortet.
Sen om du verkligen behöver det i tjänsten så kan du ju överklaga till Länsstyrelsen med ett privat brev. (Har funkat för 2st av mina vänner som är beroende av sitt KK)

Precis man vet ju aldrig! Återstår att se, sjukt nervös...

Jag åkte dit i Juni förra sommaren, så det är väl lite mer en ett halvår sedan. Jag har haft körkort sen sommaren 2006, så snart 4 år.

Det är väl inte jag som skall skriva till Länsstyrelsen isåfall? Det är väl min chef?

Krav du kan ställa på Polisen om de använt Polislaser:

Godkänt kalibreringsintyg på instrumentet - max ett år gammalt.

Kontroll av avståndsmätning med instrumentet skall vara utförd före dagens mätningar påbörjats och vara antecknat i platsprotokollet.

Personen som utför mätningen skall vara utbildad på mätning med laser.

Uppfylls inte detta är mätningen ogiltig och uppfylls det så har du i praktiken ingen chans att komma undan.
:tungan

Kan man använda detta som en check lista i fall man blir stoppad eller finns det nått mera att tillägga??

Precis man vet ju aldrig! Återstår att se, sjukt nervös...

Jag åkte dit i Juni förra sommaren, så det är väl lite mer en ett halvår sedan. Jag har haft körkort sen sommaren 2006, så snart 4 år.

Det är väl inte jag som skall skriva till Länsstyrelsen isåfall? Det är väl min chef?

Jo det är ju du som får skriva brevet men sen ska din chef såklart komplettera med ett eget brev och underskrift för att det ska ha nån chans att funka.
Fram med valpögonen så ska det nog gå bra!

Jo det är ju du som får skriva brevet men sen ska din chef såklart komplettera med ett eget brev och underskrift för att det ska ha nån chans att funka.
Fram med valpögonen så ska det nog gå bra!

Yess, får verkligen hoppas att det inte blir så illa så man behöver ta fram dem...

Lite jobbigt nu med när våren börjar komma och man vill ta ut hojen...:rolleyes:

En fråga, måste polisen visa lasermätaren för mig om jag har kört förfort? Jag fick nämligen inte se lasern..

Ursäktar med 3 inlägg på rad nu..

Idag kom mitt brev från länsstyrelsen, jag fick hem ett strafförlegäggande och måste besvara det inom kort.

Påföljd blev som sagt Penningböter 2400kr, inget annat står skrivet? Klarar jag mig från indraget kort då? Eller kommer det senare om jag godtar straffet, för jag är väl inte dömd än eftersom jag inte godtagit bötern.

Jag funderar lite på att betala nu när jag har fått brevet hem, men bara om detta verkligen är det enda straffet.

Sen så vill jag endå inte godta bötern förens jag har fått se platsprotokoll osv eftersom jag inte fick se detta på plats, det som händer om jag fortfarande nekar är väl att det blir rättegång om detta? Men jag behöver väl inte dyka upp? Det kostar väl mig inget? Straffet kan väl inte heller bli värre?

Ursäktar med 3 inlägg på rad nu..

Absolut inte för att vara dryg på något sätt, men du vet att du kan redigera dina egna tidigare inlägg och "fylla på" dem om du inte vill skapa flera inlägg på rad?

Tryck bara på knappen "ändra" under det tidigare inlägget.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back