Elbil eller inte?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag närmar mig 50 med stormsteg så jag börjar ju kanske bli gammal och inte förstå mig på nymodigheter men den där designen ser ju ut fördjävlig, som nåt en epabyggare hafsat ihop i brist på grejer att forma plåten. En kantvik och en svets verkar ju vara allt som behövs för att göra karossen?

Sen kan den säkert teknisk sett vara intressant men jävlar vad ful den är. Men en sak är ju säker man kan faktiskt se att det är en Tesla till skillnad från de flesta andra nyare bilar som är stöpta i samma form.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag närmar mig 50 med stormsteg så jag börjar ju kanske bli gammal och inte förstå mig på nymodigheter men den där designen ser ju ut fördjävlig, som nåt en epabyggare hafsat ihop i brist på grejer att forma plåten. En kantvik och en svets verkar ju vara allt som behövs för att göra karossen?

Sen kan den säkert teknisk sett vara intressant men jävlar vad ful den är. Men en sak är ju säker man kan faktiskt se att det är en Tesla till skillnad från de flesta andra nyare bilar som är stöpta i samma form.
Den är i sanning skitful, eller snarare säregen. Ser inte ut som någonting annat. Det är ju egentligen vad alla andra försöker göra men misslyckas med.

Men det kanske inte är ett så stort problem, jänkarpickisar ser generellt alltid ut som skit i jämförelse med Ferrari 250 GT -64, och de säljer väl mest på att se "brutala" och bränsleslukande ut.

Nu har en ny standard etablerats, det skall bli intressant hur nästa generation pickisar kommer att se ut från de övriga tillverkarna. Och framförallt vilken funktion de kommer att erbjuda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag närmar mig 50 med stormsteg så jag börjar ju kanske bli gammal och inte förstå mig på nymodigheter men den där designen ser ju ut fördjävlig, som nåt en epabyggare hafsat ihop i brist på grejer att forma plåten. En kantvik och en svets verkar ju vara allt som behövs för att göra karossen?

Sen kan den säkert teknisk sett vara intressant men jävlar vad ful den är. Men en sak är ju säker man kan faktiskt se att det är en Tesla till skillnad från de flesta andra nyare bilar som är stöpta i samma form.
Själv kan jag nog leva med en så strykful bil om jag samtidigt inte behöver vara särskilt rädd om den. En bruksbil i sin renaste form?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja precis detta är ju det mest intressanta. Bruksbil på riktigt.
Jag vet hur en bruks-pickup ser ut i usa, där den används som arbetsredskap. Det är buckligt, det är saker som hänger löst, det är flaksidor som är helt uppskavda. De hänger bak för fjädringen är slut, eller bara nedlastade. Dessa kan definitivt ha en marknad där då en stor del används inte för långa dagliga transporter så att ladda hemma, på natten, passar utmärkt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet hur en bruks-pickup ser ut i usa, där den används som arbetsredskap. Det är buckligt, det är saker som hänger löst, det är flaksidor som är helt uppskavda. De hänger bak för fjädringen är slut, eller bara nedlastade. Dessa kan definitivt ha en marknad där då en stor del används inte för långa dagliga transporter så att ladda hemma, på natten, passar utmärkt.
Det där extrabatteriet är intressant för mig men det kostar ju 150' ytterligare så då vetefan...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
100+/10kWh är lite väl mycket ocker.
Hm, jag tror nog att det är större än så. Ger 20 mil extra från 54 mil och ordinarie batteri är på 123 kWh så det borde ju vara dryga 45 kWh extra batteri. 227 Wh/km i genomsnitt är riktigt bra för den typen av bil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en hel del i Cybertruck som kommer att förändra hela marknaden, helt klart. Inte minst energieffektiviteten. 48V-system. Självbärande kaross. Osv

Det finns en anledning till att terrängfordon fortsatt med ramchassin istället för självbärande karosser.
Chassit ska flexa och vrida sig i terrängen.

Nu är förvisso de flesta av dagens SUV bara citybilar för kärringar som sätter lågprofildäck på dom. Folk som snarare borde ha fordon i stil med El Camino, eller kanske inte ens behöver en pickup för dom sätter ju dessutom gärna ett lock över flaket och har då helt plötsligt byggt om sin pickup till en sedan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns en anledning till att terrängfordon fortsatt med ramchassin istället för självbärande karosser.
Chassit ska flexa och vrida sig i terrängen.

Nu är förvisso de flesta av dagens SUV bara citybilar för kärringar som sätter lågprofildäck på dom. Folk som snarare borde ha fordon i stil med El Camino, eller kanske inte ens behöver en pickup för dom sätter ju dessutom gärna ett lock över flaket och har då helt plötsligt byggt om sin pickup till en sedan.
Ja, och nej.
Det grundar sig på när terrängfordon hade stela axlar och bladfjädrar.

Precis som att Trophy Truckar idag är helt styva i chassit, så har de en individuell hjulupphängning.

Lika lite som det är relevant att racerbilar ska ha förgasare för det har nascar så är det relevant att terrängfordon behöver flexande chassin med denna hjulbasen, helt oväsentligt.

Idag kan man (nästan) få till en sedan-satt känsla för att i nästa steg ta bilen ut i terränglådan med hög komfort tack vare bättre komponenter i upphängning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, och nej.
Det grundar sig på när terrängfordon hade stela axlar och bladfjädrar.

Precis som att Trophy Truckar idag är helt styva i chassit, så har de en individuell hjulupphängning.

Lika lite som det är relevant att racerbilar ska ha förgasare för det har nascar så är det relevant att terrängfordon behöver flexande chassin med denna hjulbasen, helt oväsentligt.

Idag kan man (nästan) få till en sedan-satt känsla för att i nästa steg ta bilen ut i terränglådan med hög komfort tack vare bättre komponenter i upphängning.

Trophy truckar är ju byggda för hög hastighet det är ju ett ganska extremt fall av terrängkörning där det förstås blir ganska förödande med ett chassi som flexar mycket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trophy truckar är ju byggda för hög hastighet det är ju ett ganska extremt fall av terrängkörning där det förstås blir ganska förödande med ett chassi som flexar mycket.
Meh.
En crawler bygger även den på motsvarande rigida självbärande box-konstruktion idag. Flex är för långa fordon där hjulbasen blir ett problem för frigång annars.

Edit-tillägg: då är det ändå extremer vi pratar om. För en lagom terränggående sak som även ska kunna rulla på motorväg är flex helt passé. Min högst personliga erfarenhet så självklart bias/anekdotisk.
 

Bifogat

  • IMG_4679.jpeg
    IMG_4679.jpeg
    341.4 KB · Visningar: 15

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Själv kan jag nog leva med en så strykful bil om jag samtidigt inte behöver vara särskilt rädd om den. En bruksbil i sin renaste form?
Håller till hundra procent med om att utseendet inte spelar den minsta roll på ett bruksfordon.

Enligt mig som kör pickup dagligen så kan jag inte förstå hur de har misslyckats så totalt med att få den ens lite användbar.
Hur når man liksom flaket på den?
Av erfarenhet kan jag säga att man vill lasta och surra fast lasten i framme på flaket, inte bak. Ska man varje gång klättra upp på flaket bakifrån och sedan ligga i snö och skit och surra grejerna?
Vad den däremot kan vara jäkligt bra till är exempelvis på ett båtvarv var man drar upp och sjösätter tunga båtar dagligen, men jag ser den nog inte bilen som en pickup utan snarare en skåpbil med jäkligt dåligt lastutrymme på grund av det idiotiska flaket.

Det här är däremot en "riktig" pickup som är på kommande och som jag går och drömmer om (ja, jag vet att den kommer aldrig att säljas i västvärlden, men man kan ju alltid drömma)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller till hundra procent med om att utseendet inte spelar den minsta roll på ett bruksfordon.

Enligt mig som kör pickup dagligen så kan jag inte förstå hur de har misslyckats så totalt med att få den ens lite användbar.
Hur når man liksom flaket på den?
Av erfarenhet kan jag säga att man vill lasta och surra fast lasten i framme på flaket, inte bak. Ska man varje gång klättra upp på flaket bakifrån och sedan ligga i snö och skit och surra grejerna?
Vad den däremot kan vara jäkligt bra till är exempelvis på ett båtvarv var man drar upp och sjösätter tunga båtar dagligen, men jag ser den nog inte bilen som en pickup utan snarare en skåpbil med jäkligt dåligt lastutrymme på grund av det idiotiska flaket.

Det här är däremot en "riktig" pickup som är på kommande och som jag går och drömmer om (ja, jag vet att den kommer aldrig att säljas i västvärlden, men man kan ju alltid drömma)
Ja den sluttande flaksidan är nog inte praktisk. Antar att man kliver upp bak, då den även sänker fjädringen för att underlätta lastning
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag minns inte vilket, men ett "bruksfordon"(skåpbil) jag såg hade ett lastutrymme som var optimerat för att INTE rymma europallar.

Framför hjulhusen skulle det ha rymts en pall på tvären, men då gick det inte in någon pall genom sidodörren så det var skitsamma.
Mellan hjulhusen var det för smalt för en pall på längden och bakom hjulhusen var det för lite plats för en pall på tvären.

Men det hade dom löst genom att snickra till egna pallar med egna mått till reklambilderna, förvisso stod det inte någonstans att det var EUR-pall med standardmått men lite ohederligt kändes det ändå...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var in och satte på lite extraljus hos KIA och passade på att klämma lite på EV9'an.
Riktigt najs. :)
Kändes mer premium än min Niro men det är väl som det ska med den prisdiffen...
Har inte provkört ännu men skall gå riktigt fint (enligt säljaren...?)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var in och satte på lite extraljus hos KIA och passade på att klämma lite på EV9'an.
Riktigt najs. :)
Kändes mer premium än min Niro men det är väl som det ska med den prisdiffen...
Har inte provkört ännu men skall gå riktigt fint (enligt säljaren...?)
Återkom gärna! EV9 ser intressant ut på bild iaf för mina behov. Lite tveksam till förbrukning sett till formen
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Återkom gärna! EV9 ser intressant ut på bild iaf för mina behov. Lite tveksam till förbrukning sett till formen
Klart värd att åka och titta/prova.
Jäkligt trevlig både utanpå och inuti. ?
Ska försöka provköra och återkommer isf.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top