Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser ut som att Tesla börjar bli lite irriterade på fackets makt i Sverige. Regplåtar får enligt lag bara förmedlas av PostNord och där har facket sympatiåtgärder mot Tesla. Nu stämmer Tesla både staten för diskriminerande regler och post nord för utebliven post.

View attachment 492586
Men för faaan... Facket kan inte hålla på och göra så att jag står på Teslas sida såhär. :gnissla
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Nja! Jag tycker nog att det som med allt annat folk som kommer hit.
Väljer man att komma till Sverige så följer man de seder och bruk som vi nu råkar ha i det här landet. Även om man tycker de kan vara konstiga.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nja! Jag tycker nog att det som med allt annat folk som kommer hit.
Väljer man att komma till Sverige så följer man de seder och bruk som vi nu råkar ha i det här landet. Även om man tycker de kan vara konstiga.
Det konstiga är nog inte regler utan att de på pappret är frivilliga. Tills facket tycker att de vill slåss. Oavsett om de anställda på aktuella vill eller inte. Sätt en lag på att företag med fler än X anställda måste ha vissa villkor/försäkringar/whatever om man nu tycker att det ska vara ett krav. Som det är nu blir det ett rent godtycke på om facket tycker det är, ofta politiskt, motiverat att starta en konflikt.

Men mer specifikt för just posten så är det ytterligare en dimension på galenskapen. Konflikter mellan fack och arbetsgivare såklart alltid ske, men när myndigheter tar beslut som ger ett företag monopol att förmedla något, att man inte ens får lov att hämta på plats, och facket har laglig makt att blockera just den hanteringen, då blir det snett. Och utländska företag funderar på om de har hamnat i en bananrepublik. Speciellt som samma "bråkande" fackbossar inte så sällan hamnar i en regering nästa gång de rödgröna har makten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja! Jag tycker nog att det som med allt annat folk som kommer hit.
Väljer man att komma till Sverige så följer man de seder och bruk som vi nu råkar ha i det här landet. Även om man tycker de kan vara konstiga.

Varför står det inte i lagboken då? Förslagsvis följer man det lagboken säger och där står inget om att företag måste skriva på nåt kollektivavtal med facket.

Om det nu är så att facket har majoriteten av svenska folket med sig så kan väl facket istället lobba för att politikerna ska införa krav på minimilöner och eventuella andra krav de anser ska vara obligatoriska.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nja! Jag tycker nog att det som med allt annat folk som kommer hit.
Väljer man att komma till Sverige så följer man de seder och bruk som vi nu råkar ha i det här landet. Även om man tycker de kan vara konstiga.
Så jävla less på den sossiga ursäkten "den svenska modellen".
Att teckna kollektivavtal är FRIVILLIGT i Sverige.
Fattar du hur många företag som inte har avtal i Sverige?

Facken är så fyrkantiga (Oftast LO-anslutna) i sin lilla egna bubbla där man strör förmåner över sina översittande chefer att man glömmer bort hur företagande faktiskt fungerar.

De som strängt sitter och försvarar dessa sympatistrejkande fack känns som att det är män i övre medelålder som har suttit i samma utslitna stol i ett industriområde i 40 år.

Facken tror att de står över lagen och agerar därefter. Pinsamt.

Varför står det inte i lagboken då? Förslagsvis följer man det lagboken säger och där står inget om att företag måste skriva på nåt kollektivavtal med facket.

Om det nu är så att facket har majoriteten av svenska folket med sig så kan väl facket istället lobba för att politikerna ska införa krav på minimilöner och eventuella andra krav de anser ska vara obligatoriska.
Och därmed förlora all sin utpressnings-makt och fina lägenheter?
Glöm :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nästan så man hoppas att Musk ska ta sitt pick och pack och lämna Sverige. Det vore intressant att se vad facket säger då.
Det trista är väl bara att facket naturligtvis väljer att göra det här nu när vi har en s.k. borgerlig regering.
Dom kunde väl ha gjort det tidigare istället.

Sen skulle väl Maggan lyckas vända till det så att det blir sittande regering som orsakar skiten.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.


Tingsrätten ger Tesla rätt – får hämta ut registreringsskyltar​

PUBLICERAD: 27 NOV 2023, KL 19:58UPPDATERAD: 27 NOV 2023, KL 20:04
ÄMNEN I ARTIKELN: TESLA TRANSPORTSTYRELSEN POSTNORD VISA FLER...
Transportstyrelsen har inte skickat några registreringsskyltar via Postnord till leveransklara Tesla-bilar. Elbilstillverkaren opponerade sig med stämningar. Nu har tingsrätten i Norrköping gett Tesla rätt. De får hämta ut registreringsskyltar direkt från skylttillverkaren.



Notera alltså att Post Nord inte måste leverera skyltarna eller att ens Tesla har rätt att anlita annat bolag nu när Post Nord vägrar utföra det man åttagit sig, men att Tesla åtminstone har rätt att hämta upp dem själva om Post Nord vägrar göra det åt dem. Vi har hoppat ner från 11 till 9 på den 10-gradiga galenskapsskalan. Eller sosse-skalan.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som mycket annat när Tesla stöter på hinder. De löser det själva. I värsta fall köper de skyltfabriken bara för att. De har redan köpt åkeri utanför Sverige för att transportera till Sverige. Facket kommer med blankvapen och tesla drar fram lasern.
Mycket dumt håller Elon på med, men han har inget problem att dra fram stora spenderplånkan när han blir sur.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA


Tingsrätten ger Tesla rätt – får hämta ut registreringsskyltar​

PUBLICERAD: 27 NOV 2023, KL 19:58UPPDATERAD: 27 NOV 2023, KL 20:04
ÄMNEN I ARTIKELN: TESLA TRANSPORTSTYRELSEN POSTNORD VISA FLER...
Transportstyrelsen har inte skickat några registreringsskyltar via Postnord till leveransklara Tesla-bilar. Elbilstillverkaren opponerade sig med stämningar. Nu har tingsrätten i Norrköping gett Tesla rätt. De får hämta ut registreringsskyltar direkt från skylttillverkaren.



Notera alltså att Post Nord inte måste leverera skyltarna eller att ens Tesla har rätt att anlita annat bolag nu när Post Nord vägrar utföra det man åttagit sig, men att Tesla åtminstone har rätt att hämta upp dem själva om Post Nord vägrar göra det åt dem. Vi har hoppat ner från 11 till 9 på den 10-gradiga galenskapsskalan. Eller sosse-skalan.
Nej. Skillnaden är att det är två olika stämningar.
En stämning rör det faktum att skylttillverkaren är skyldig att skicka skyltarna via Post-nord. Den är lagd i norrköpings tingsrätt om jag inte minns fel. Dom har bestämt att Tesla får hämta skyltarna själva.
Den andra stämningen som dom lämnat in är huruvida Post Nord är skyldiga att leverera skyltar dom redan har hos sig. Den är inlämnad till solna Tingsrätt och dom har inte tagit ställning ännu.
så det kan hända att det slutar med att PostNord blir skyldiga att leverera ut skyltarna till Tesla.
Post räknas ju som sammhällskritisk service och det finns en del regler kring vad man får och inte får göra. Exempelvis så får har man ju inte samma frihet att strejka när det är frågan om samhällskritiska funktioner.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Varför reggar inte Tesla bilarna på de tilltänkta ägarna för de fordon som Postnord har beslagtagit skyltarna till? Sedan kan det ju inte finnas någon grund för att Postnord inte måste skicka ut skyltarna till respektive bilägare.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varför reggar inte Tesla bilarna på de tilltänkta ägarna för de fordon som Postnord har beslagtagit skyltarna till? Sedan kan det ju inte finnas någon grund för att Postnord inte måste skicka ut skyltarna till respektive bilägare.
Inte för att jag VET, men jag kan tänka mig att den måste vara reggad på importören först för att registreringar, miljöintyg och sånt ska gå igenom.

Men det borde gå att få nya skyltar om man förlustanmäler de gamla som Post Nord har stulit, och det finns ju redan beslut om att nya skyltar kan de hämta upp själva.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att jag VET, men jag kan tänka mig att den måste vara reggad på importören först för att registreringar, miljöintyg och sånt ska gå igenom.

Men det borde gå att få nya skyltar om man förlustanmäler de gamla som Post Nord har stulit, och det finns ju redan beslut om att nya skyltar kan de hämta upp själva.
Stöldanmäl dem istället.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu har t.o.m. den här tråden blivit bara politik.

Kan vi prata om elbilar?

En fråga: Har Nissan Leaf verkligen så mycket värre batteridegradering än andra märken eller är andra tillverkare bara bättre på att dölja det?
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top