Elbil eller inte?

Ja, och nej.
Det grundar sig på när terrängfordon hade stela axlar och bladfjädrar.

Precis som att Trophy Truckar idag är helt styva i chassit, så har de en individuell hjulupphängning.

Lika lite som det är relevant att racerbilar ska ha förgasare för det har nascar så är det relevant att terrängfordon behöver flexande chassin med denna hjulbasen, helt oväsentligt.

Idag kan man (nästan) få till en sedan-satt känsla för att i nästa steg ta bilen ut i terränglådan med hög komfort tack vare bättre komponenter i upphängning.
Både ja och nej.

Idag är det fortfarande vanligt med ramar i C-utforming där de är gjorda för att flexa lite.
-2023 tacoma är ett exempel.
Min hilux (2022) är däremot boxad och flexar väldigt lite.
Nya tacoma och hilux är boxad.

Det är mig veterligen väldigt få kompentena bilar som är unibody och/eller modern fjädring och samtidigt är bra i spenaten.
Nya defender är blandad uni och ram och har samtidigt modern fjädring men faller pladask på elektroniken och dess tillförlitlighet. Fjädringen anses dessutom mindre stryktålig för spenatkörning och blir extremt stötig när man höjer den.

Nissan Y62 har individuell fjädring fram och bak men är också byggd på en ram.
Kompetent i terrängen men drivknutarna har en tendens att gå.

Ska skiten fungera i spenaten så är det stela axlar fram och bak som gäller och då blir det per automatik en ram.
Komforten på landsväg med en stel framaxel så sådär......
Kompromissen är det de flesta pickisar idag har individuell fjädring fram och stel axel bak.
Fortfarande ram.

Tror inte att rambyggen försvinner inom den närmsta framtiden för on/offroadprodukter.
Fördelarna är många.
Samma sak med stela axlar och kraftiga IFSer.
Problemet är att old school är bäst i spenaten men sämst på vägen.


Nya cybertruck som en "riktig" arbetspickis ger jag inget för och det märks med tanke på vilka som fick recensera den "exclusive".
Det är en livsstilspickis.
"A truck for car people and a car for truck people".
 
Tesla Y är den nya Volvo 740 för fan. Svennepärontjänstebil och ”förnuftiga” privatköpare som kan/måste prioritera utgiften.

Blåhåriga sojaveganer cyklar.
740!? Det var ju en stekarbil i Finland förr i tiden, Corollan ersätter den här! ?
Skulle jag ha behov av att pendla 200km dagligen så skulle även jag köpa en model y åt mig, den är oslagbar i kostnader för tillfället, men inte skulle jag vända mig om på parkeringen för att titta på den när jag går in ...
 
740!? Det var ju en stekarbil i Finland förr i tiden, Corollan ersätter den här! ?
Skulle jag ha behov av att pendla 200km dagligen så skulle även jag köpa en model y åt mig, den är oslagbar i kostnader för tillfället, men inte skulle jag vända mig om på parkeringen för att titta på den när jag går in ...
Vad gör den mer kostnadseffektiv än en model 3 som väl är billigare?
 
Vad gör den mer kostnadseffektiv än en model 3 som väl är billigare?
Visst har den lite högre pris än model 3 men den är mera praktisk som familjekärra, vilket gör den lättare och mera eftertraktad den dag den ska säljas. Och pendlar du långt och har möjlighet att ladda hemma är den väldigt ekonomisk jämfört med motsvarande bilar i storleksklassen
 
Finns där någon elbilstillverkare som har hoppat över det här med OTA?
 
Ja... Man har ju olika uppfattningar om vad som är en bra bil. Att sitta och frysa på motorvägen i 80 för att alls ta sig hem är väl inte vad jag tycker känns rimligt.

Min X5 för mindre än en tiondel av den kostnaden, ger jämna 25 plus och rullar lätt på i lagom fart där den kryssar fram mellan stoppklossarna. (Men det är samma körsätt jag har med frugans Leaf - den får gå hårt. Körs aldrig längre än att det finns halva kapaciteten kvar)img_1_1701722404166.jpg
 
-19 imorse och bilen drog 3,3kw/10km istället för 1,5 på sommaren. ?
Skulle få 8mil till om jag stängde av AC'n...?
 
Känns bra att Emily fått ny ägare och ny VD.
"Efter köpet av Nevs elbilsprojekt ska ett svenskt dotterbolag bildas, enligt vd Jihad Mohammad."
Jag dubbelkollade och det var inte första april.
 
Ja... Man har ju olika uppfattningar om vad som är en bra bil. Att sitta och frysa på motorvägen i 80 för att alls ta sig hem är väl inte vad jag tycker känns rimligt.

Min X5 för mindre än en tiondel av den kostnaden, ger jämna 25 plus och rullar lätt på i lagom fart där den kryssar fram mellan stoppklossarna. (Men det är samma körsätt jag har med frugans Leaf - den får gå hårt. Körs aldrig längre än att det finns halva kapaciteten kvar)View attachment 492928

Kul om det råkar vara en trafikolycka på vägen så han tvingas stå stilla en timme eller två.
Att ta rygg på en lastbil och såsa i 80 km/h förlänger räckvidden ännu mer på en bränslebil, skillnaden är väl bara att ingen gör det.

Det enda som är otroligt här handlar om förarens intelligens.
 
Kul om det råkar vara en trafikolycka på vägen så han tvingas stå stilla en timme eller två.
Att ta rygg på en lastbil och såsa i 80 km/h förlänger räckvidden ännu mer på en bränslebil, skillnaden är väl bara att ingen gör det.

Det enda som är otroligt här handlar om förarens intelligens.
Jo jag gjorde det faktiskt förra veckan. Var ute i väldigt god tid när jag skulle ner till ortopeden.

-10 grader ute 23 grader varmt i bilen ratt och Sätesvärmaren på och stereon på hög volym.

0.5 liter diesel per mil drog min volvo v60 då?
 
Jo jag gjorde det faktiskt förra veckan. Var ute i väldigt god tid när jag skulle ner till ortopeden.

-10 grader ute 23 grader varmt i bilen ratt och Sätesvärmaren på och stereon på hög volym.

0.5 liter diesel per mil drog min volvo v60 då?

Jag har gjort det någon gång när jag varit för optimistisk med avståndet till nästa bensinmack, när man börjar ha lite bränsle kvar i förhållandet till avståndet till nästa mack. Då har jag också dragit ner på hastigheten för att bättra på marginalerna. Då har det ju handlat om damage control, inte att jag planerat resan på det viset som den här tjommen.
 
Känns bra att Emily fått ny ägare och ny VD.
"Efter köpet av Nevs elbilsprojekt ska ett svenskt dotterbolag bildas, enligt vd Jihad Mohammad."
Jag dubbelkollade och det var inte första april.

Var det inte någon kryptobedragare med i soppan också?

Jag tror att det är dödsdomen för det där projektet, tyvärr....
 
Jag vet inte om jag är blind, men framgår det hur långt den där Teslamänniskan i inklippet skulle köra? När jag åkte en sväng med min elektriska MINI i lördags visade den 134 km räckvidd vid 100% (temp -9,5°C, enligt bilen) och jag körde 13 mil med fyra stopp där två av dem kylde ur bilen. När jag kom hem hade jag 38 km räckvidd kvar.
Nä, jag körde inte utan värme och jag orkade inte ladda längs vägen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top