Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Folk köper även Tesla model Y... Kan en bil bli mera blåhårig-soya-vegan än det?

Tesla Y är den nya Volvo 740 för fan. Svennepärontjänstebil och ”förnuftiga” privatköpare som kan/måste prioritera utgiften.

Blåhåriga sojaveganer cyklar.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja, och nej.
Det grundar sig på när terrängfordon hade stela axlar och bladfjädrar.

Precis som att Trophy Truckar idag är helt styva i chassit, så har de en individuell hjulupphängning.

Lika lite som det är relevant att racerbilar ska ha förgasare för det har nascar så är det relevant att terrängfordon behöver flexande chassin med denna hjulbasen, helt oväsentligt.

Idag kan man (nästan) få till en sedan-satt känsla för att i nästa steg ta bilen ut i terränglådan med hög komfort tack vare bättre komponenter i upphängning.
Både ja och nej.

Idag är det fortfarande vanligt med ramar i C-utforming där de är gjorda för att flexa lite.
-2023 tacoma är ett exempel.
Min hilux (2022) är däremot boxad och flexar väldigt lite.
Nya tacoma och hilux är boxad.

Det är mig veterligen väldigt få kompentena bilar som är unibody och/eller modern fjädring och samtidigt är bra i spenaten.
Nya defender är blandad uni och ram och har samtidigt modern fjädring men faller pladask på elektroniken och dess tillförlitlighet. Fjädringen anses dessutom mindre stryktålig för spenatkörning och blir extremt stötig när man höjer den.

Nissan Y62 har individuell fjädring fram och bak men är också byggd på en ram.
Kompetent i terrängen men drivknutarna har en tendens att gå.

Ska skiten fungera i spenaten så är det stela axlar fram och bak som gäller och då blir det per automatik en ram.
Komforten på landsväg med en stel framaxel så sådär......
Kompromissen är det de flesta pickisar idag har individuell fjädring fram och stel axel bak.
Fortfarande ram.

Tror inte att rambyggen försvinner inom den närmsta framtiden för on/offroadprodukter.
Fördelarna är många.
Samma sak med stela axlar och kraftiga IFSer.
Problemet är att old school är bäst i spenaten men sämst på vägen.


Nya cybertruck som en "riktig" arbetspickis ger jag inget för och det märks med tanke på vilka som fick recensera den "exclusive".
Det är en livsstilspickis.
"A truck for car people and a car for truck people".
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tesla Y är den nya Volvo 740 för fan. Svennepärontjänstebil och ”förnuftiga” privatköpare som kan/måste prioritera utgiften.

Blåhåriga sojaveganer cyklar.
740!? Det var ju en stekarbil i Finland förr i tiden, Corollan ersätter den här! ?
Skulle jag ha behov av att pendla 200km dagligen så skulle även jag köpa en model y åt mig, den är oslagbar i kostnader för tillfället, men inte skulle jag vända mig om på parkeringen för att titta på den när jag går in ...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
740!? Det var ju en stekarbil i Finland förr i tiden, Corollan ersätter den här! ?
Skulle jag ha behov av att pendla 200km dagligen så skulle även jag köpa en model y åt mig, den är oslagbar i kostnader för tillfället, men inte skulle jag vända mig om på parkeringen för att titta på den när jag går in ...
Vad gör den mer kostnadseffektiv än en model 3 som väl är billigare?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vad gör den mer kostnadseffektiv än en model 3 som väl är billigare?
Visst har den lite högre pris än model 3 men den är mera praktisk som familjekärra, vilket gör den lättare och mera eftertraktad den dag den ska säljas. Och pendlar du långt och har möjlighet att ladda hemma är den väldigt ekonomisk jämfört med motsvarande bilar i storleksklassen
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns där någon elbilstillverkare som har hoppat över det här med OTA?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja... Man har ju olika uppfattningar om vad som är en bra bil. Att sitta och frysa på motorvägen i 80 för att alls ta sig hem är väl inte vad jag tycker känns rimligt.

Min X5 för mindre än en tiondel av den kostnaden, ger jämna 25 plus och rullar lätt på i lagom fart där den kryssar fram mellan stoppklossarna. (Men det är samma körsätt jag har med frugans Leaf - den får gå hårt. Körs aldrig längre än att det finns halva kapaciteten kvar)img_1_1701722404166.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
-19 imorse och bilen drog 3,3kw/10km istället för 1,5 på sommaren. ?
Skulle få 8mil till om jag stängde av AC'n...?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Känns bra att Emily fått ny ägare och ny VD.
"Efter köpet av Nevs elbilsprojekt ska ett svenskt dotterbolag bildas, enligt vd Jihad Mohammad."
Jag dubbelkollade och det var inte första april.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja... Man har ju olika uppfattningar om vad som är en bra bil. Att sitta och frysa på motorvägen i 80 för att alls ta sig hem är väl inte vad jag tycker känns rimligt.

Min X5 för mindre än en tiondel av den kostnaden, ger jämna 25 plus och rullar lätt på i lagom fart där den kryssar fram mellan stoppklossarna. (Men det är samma körsätt jag har med frugans Leaf - den får gå hårt. Körs aldrig längre än att det finns halva kapaciteten kvar)View attachment 492928

Kul om det råkar vara en trafikolycka på vägen så han tvingas stå stilla en timme eller två.
Att ta rygg på en lastbil och såsa i 80 km/h förlänger räckvidden ännu mer på en bränslebil, skillnaden är väl bara att ingen gör det.

Det enda som är otroligt här handlar om förarens intelligens.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kul om det råkar vara en trafikolycka på vägen så han tvingas stå stilla en timme eller två.
Att ta rygg på en lastbil och såsa i 80 km/h förlänger räckvidden ännu mer på en bränslebil, skillnaden är väl bara att ingen gör det.

Det enda som är otroligt här handlar om förarens intelligens.
Jo jag gjorde det faktiskt förra veckan. Var ute i väldigt god tid när jag skulle ner till ortopeden.

-10 grader ute 23 grader varmt i bilen ratt och Sätesvärmaren på och stereon på hög volym.

0.5 liter diesel per mil drog min volvo v60 då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag gjorde det faktiskt förra veckan. Var ute i väldigt god tid när jag skulle ner till ortopeden.

-10 grader ute 23 grader varmt i bilen ratt och Sätesvärmaren på och stereon på hög volym.

0.5 liter diesel per mil drog min volvo v60 då?

Jag har gjort det någon gång när jag varit för optimistisk med avståndet till nästa bensinmack, när man börjar ha lite bränsle kvar i förhållandet till avståndet till nästa mack. Då har jag också dragit ner på hastigheten för att bättra på marginalerna. Då har det ju handlat om damage control, inte att jag planerat resan på det viset som den här tjommen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känns bra att Emily fått ny ägare och ny VD.
"Efter köpet av Nevs elbilsprojekt ska ett svenskt dotterbolag bildas, enligt vd Jihad Mohammad."
Jag dubbelkollade och det var inte första april.

Var det inte någon kryptobedragare med i soppan också?

Jag tror att det är dödsdomen för det där projektet, tyvärr....
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Frågan är om den egentligen alls kommer att säljas här. Tillsammans med de andra bilarna med samma logga. @IFMetall
Enl TopGear´s provkörning finns inte en enda Teslalogga på bilarna.
Bara en liten ful trekant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte om jag är blind, men framgår det hur långt den där Teslamänniskan i inklippet skulle köra? När jag åkte en sväng med min elektriska MINI i lördags visade den 134 km räckvidd vid 100% (temp -9,5°C, enligt bilen) och jag körde 13 mil med fyra stopp där två av dem kylde ur bilen. När jag kom hem hade jag 38 km räckvidd kvar.
Nä, jag körde inte utan värme och jag orkade inte ladda längs vägen.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top