Elbil eller inte?

Jag har nog aldrig haft en mobiltelefon där elektroniken dött, telefoner dör när man spräcker skärmen eller när man tappar dom i vatten.
Batterierna på telefonerna nöts ut och tappar kapacitet för att man laddar dom varje dag (flera gånger varje dag om man har en Ajjphone)

Sedan blir ju hårdvaran för omodern för senaste uppdateringen och 511 skräpappar, så då köper folk nytt för det.
Kanske det som är en del av problemet.
Den fuktiga miljön bilar som inte köps av samlare utsätts för.
Annat som jag kan tänka mig är förödande på elektroniken är vibrationerna.
Lätt för dig att testa, bara prova med att tejpa fast mobilen på motorhuven innan du kör.
Man ska ju ändå inte tala i mobilen när man kör.
 
Last edited:
Kanske det som är en del av problemet.
Den fuktiga miljön bilar som inte köps av samlare utsätts för.
Annat som jag kan tänka mig är förödande på elektroniken är vibrationerna.
Lätt för dig att testa, bara prova med att tejpa fast mobilen på motorhuven innan du kör.
Man sku ju ändå inte tala i mobilen när man kör.

Det är rätt vanligt att folk som har hållare för mobilen på styret till motorcykeln skakar sönder kamerorna.
 
Det är rätt vanligt att folk som har hållare för mobilen på styret till motorcykeln skakar sönder kamerorna.
Då var min misstanke rätt om att mobiler har svårt med vibrationer och att de trivs bäst i en hand.
 
Last edited:
Med elbilar får man PC'ns mjukvaruproblem.
Med andra ord behov av uppdateringar som med en PC !
 
Bla annat kamerorna.
Och får jag skulle gissa processorerna. Hörde för några år sedan en intervju på dagens eko där en ingenjör på Volvo beklagade sig över just detta att man i bilarna använde komponenter från mobilindustrin och fick motsvarande livslängd (2 - 3 år) på elektroniken.
Varför skulle kameror och processorer användas mer i elbilar än i bensin/dieselbilar?

Och jag är inte lika säker på att kameror går sönder så mycket. Jobbar företag som tillverkar produkter som bland annat innehåller kamerasensorer av ungefär samma typ som är i mobiltelefoner. Vår produkter varar utan problem 10 år då de snarare är omoderna än trasiga. Och av de väldigt som faktiskt går sönder har jag nog bara en gång hört talalas om att det var en kamerasensor.
 
Med elbilar får man PC'ns mjukvaruproblem.
Med andra ord behov av uppdateringar som med en PC !
Har man mer mjukvara i elbilar än bensin/dieselbilar?
 
Varför skulle kameror och processorer användas mer i elbilar än i bensin/dieselbilar?

Och jag är inte lika säker på att kameror går sönder så mycket. Jobbar företag som tillverkar produkter som bland annat innehåller kamerasensorer av ungefär samma typ som är i mobiltelefoner. Vår produkter varar utan problem 10 år då de snarare är omoderna än trasiga. Och av de väldigt som faktiskt går sönder har jag nog bara en gång hört talalas om att det var en kamerasensor.

Att mobilkameror går sönder när man monterar mobilen på styret på en MC är väl ganska välkänt vid det här laget?

Jag vet inte om det bara är kamerorna med flexibel upphängning för bildstabilisering, men jag tror inte det, det är nog 10 år sedan det var det stora diskutionsämnet på en MC träff jag var på, då dom flesta hade övergått till separat GPS för att slippa montera telefonen på styret
 
Att mobilkameror går sönder när man monterar mobilen på styret på en MC är väl ganska välkänt vid det här laget?

Jag vet inte om det bara är kamerorna med flexibel upphängning för bildstabilisering, men jag tror inte det, det är nog 10 år sedan det var det stora diskutionsämnet på en MC träff jag var på, då dom flesta hade övergått till separat GPS för att slippa montera telefonen på styret
Jag har monterat mobiler på styret i 10 år och har inte råkat ut för någon trasig kamera vad jag minns iaf.
 
Att mobilkameror går sönder när man monterar mobilen på styret på en MC är väl ganska välkänt vid det här laget?

Jag vet inte om det bara är kamerorna med flexibel upphängning för bildstabilisering, men jag tror inte det, det är nog 10 år sedan det var det stora diskutionsämnet på en MC träff jag var på, då dom flesta hade övergått till separat GPS för att slippa montera telefonen på styret
Är det på grund av vibrationer så har nog bilindustrin haft den utmaningen, och lösning, för elektronik i 40 år eller så.

Jag jobbar bland annat med kameror. Vi har fordonsklassade kameror och de brukar sitta på exempelvis bussar och bytas för att det blir för gamla och omoderna, snarare än att de går sönder på grund av vibrationer och annat. Och de blir inte känsligare om bussen de monteras i är eldriven istället för dieseldriven, vilket var grundförutsättningen för diskussionen, tesen att elbilar går sönder mer för att de skulle vara byggda "som mobitelefoner". Vad nu det innebär.

Man kan nog förutsätta att de kameror som används i bilar är byggda för, och klassade för, just den miljön. Annars skulle de inte ens hålla garantitiden ut.
 
Att mobilkameror går sönder när man monterar mobilen på styret på en MC är väl ganska välkänt vid det här laget?

Jag vet inte om det bara är kamerorna med flexibel upphängning för bildstabilisering, men jag tror inte det, det är nog 10 år sedan det var det stora diskutionsämnet på en MC träff jag var på, då dom flesta hade övergått till separat GPS för att slippa montera telefonen på styret
Jag har hört det många gånger, men inte råkat ut för problem ännu. Då har jag dock inte någon värstingtelefon utan för närvarande en Samsung A53, men den har gått ungefär 1000 mil på styret.
 
Jag har 2 st telefoner som suttit monterade på styret som upphängningen gått sönder på.
Vilket gör att den inte kan fokusera.
 
Vilken sorts telefoner är det? Kan vara bra att veta vad man ska undvika.
Alla som har anti-skak autofokus. Det är den mekanismen som vibrerar sönder, inte kameran i sig. Det verkar vara en sjuka som uppträder främst på encylindriga hojar.

Bäringen på elbilar är även i detta fall helt obefintlig.
 
iPhone 6s Plus och Iphone Xs Max men har polare med Samsung som fått samma symptom.
Även av folk som kör mycket MTB eller downhill.
Jag har kört 1000-1500 mil med en Iphone 11 på styret, med ett SP connect fäste med antivibrationsdämpare. Utan problem. Vet inte om det kan bero på tur, hur eller var eller vad man kör, men kan nog inte bara generellt säga att telefonerna är dåliga idag.

Angående fler fel på elbilar, det kanske även kan ligga lite i att de är dyra. Dvs om man har betalat mellan en halv till en mille för en bil är man lite petigare/känsligare för att allt ska fungera, jämfört med om man kör en vanlig (äldre) och mycket billigare bil. Plus att det i många fall är fler finesser, dvs fler saker som ska prata med varandra och med större risk att något går sönder, mjuk eller hårdvara.
 
Jag har kört 1000-1500 mil med en Iphone 11 på styret, med ett SP connect fäste med antivibrationsdämpare. Utan problem. Vet inte om det kan bero på tur, hur eller var eller vad man kör, men kan nog inte bara generellt säga att telefonerna är dåliga idag.

Angående fler fel på elbilar, det kanske även kan ligga lite i att de är dyra. Dvs om man har betalat mellan en halv till en mille för en bil är man lite petigare/känsligare för att allt ska fungera, jämfört med om man kör en vanlig (äldre) och mycket billigare bil. Plus att det i många fall är fler finesser, dvs fler saker som ska prata med varandra och med större risk att något går sönder, mjuk eller hårdvara.
Mitt fäste var original GPS fäste för MT-10 i plåt som skruvades fast med samma skruvar som styret sen ett telefonfäste direkt. Fanns ingen typ av gummiupphängningar eller liknande som kanske hade kunnat förhindra det.
 
Jag säljer en del komponenter till fordonsindustrin och som påpekats på olika sätt har de oftast helt andra krav på robusthet än hemelektroniktillverkare och därför ofta väljer förra generationens produkter. Undantaget har varit Tesla som inte är en traditionell biltillverkare utan kommer från annan teknologi. För dem är det naturligt att använda de senaste komponenterna som finns för de är vana att halvledare inte finns så länge. Ritar man in något gammalt så kommer man inte få tag i det för vanliga applikationer. Vanliga biltillverkare vänder sig till automotivespecifika leverantörer som har längre produktcykler, men inte har hunnit kvalificera de senaste produkterna enligt AEC -Q100/Q200.

Teslas bakgrund gör också att de behöver OTA-uppdateringar eftersom de inte räknar med att programvaran är färdig när kunden får produkten.
 
Haha och den nästan enda tillverkaren som faktiskt HAR fungerande mjukvara är ju Tesla… nä, det där har du nog förstått fel från början.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top