Elbil eller inte?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag vet inte om jag är blind, men framgår det hur långt den där Teslamänniskan i inklippet skulle köra? När jag åkte en sväng med min elektriska MINI i lördags visade den 134 km räckvidd vid 100% (temp -9,5°C, enligt bilen) och jag körde 13 mil med fyra stopp där två av dem kylde ur bilen. När jag kom hem hade jag 38 km räckvidd kvar.
Nä, jag körde inte utan värme och jag orkade inte ladda längs vägen.
MINI är lite bättre på att räkna :yoparty:hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte om jag är blind, men framgår det hur långt den där Teslamänniskan i inklippet skulle köra? När jag åkte en sväng med min elektriska MINI i lördags visade den 134 km räckvidd vid 100% (temp -9,5°C, enligt bilen) och jag körde 13 mil med fyra stopp där två av dem kylde ur bilen. När jag kom hem hade jag 38 km räckvidd kvar.
Nä, jag körde inte utan värme och jag orkade inte ladda längs vägen.

Sist jag körde Luleå-Sundsvall för några helger sedan kände jag mig lite wild&crazy och hoppade över Umeå trots -15 och halvtaskigt före. Rullade in i Övik med 2% och laddade bara precis så mycket att jag kom till Sundsvall med 3% (morgonen efter en natt i obygden utan ström). Bilen räknar tillförlitligt.

Just det, sedan fick jag hjälpa en kompis med en nästan ny Audi A6 Allroad morgonen efter, den vägrade starta pga dåligt batteri. Tur man har jumpstarter med sig.

Dieselbilar…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Idag slukade min lilla MINI 37% av batteriet på 50 km. Termometern hemma visade -19,4° och bilen var nere i -26°C som lägst efter vägen. Den verkar dock fara med några graders osanning.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Första milen verkar dra rejält i -10 så för mig som har 2.5 mil till jobbet blir det närmre 50% högre förbrukning, men första milen tar en stor del av det. Å andra sidan är det knappast räckviddsproblem om man ska kort men man får ladda oftare. När jag kört långt handlar det om 15-20% högre förbrukning mot sommaren. Vilket är störigt men lösbart.

Min VW-diesel drog också närmre 50% mer på vintern på motsvarande resor men det gav såklart mindre problem med räckvidden. Och där fick jag "avnjuta" halva resan utan värme, det har jag från första metern i elbilen. Visst körde jag en kupévärmare på den men det var ofta svårt att få den värmen att stanna hela tiden tills motorn behagade börja värma, speciellt om det kom imma. Men stolsvärme fungerade såklart även där från första metern. Hade såklart kunnat låta bilen stå 10 minuter på tomgång innan avfärd men det hade nog inte varit så populärt i kvarteret.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Första milen verkar dra rejält i -10 så för mig som har 2.5 mil till jobbet blir det närmre 50% högre förbrukning, men första milen tar en stor del av det. Å andra sidan är det knappast räckviddsproblem om man ska kort men man får ladda oftare. När jag kört långt handlar det om 15-20% högre förbrukning mot sommaren. Vilket är störigt men lösbart.

Min VW-diesel drog också närmre 50% mer på vintern på motsvarande resor men det gav såklart mindre problem med räckvidden. Och där fick jag "avnjuta" halva resan utan värme, det har jag från första metern i elbilen. Visst körde jag en kupévärmare på den men det var ofta svårt att få den värmen att stanna hela tiden tills motorn behagade börja värma, speciellt om det kom imma. Men stolsvärme fungerade såklart även där från första metern. Hade såklart kunnat låta bilen stå 10 minuter på tomgång innan avfärd men det hade nog inte varit så populärt i kvarteret.
Kan du inte förvärma? Har min inkopplad över natten, så när jag ska dra på morgonen är allt förvärmt och förbrukningen hamnar runt 10% högre än övrigt snitt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan du inte förvärma? Har min inkopplad över natten, så när jag ska dra på morgonen är allt förvärmt och förbrukningen hamnar runt 10% högre än övrigt snitt.
Kan jag göra om jag planerar resan och vet när jag ska iväg och orkar ställa in det. Men det drar väl ungefär lika mycket som min drar extra under första milen så det borde gå på ett ut. Har LFP batteri, så det är några kilo som ska värmas upp. Å andra sidan kan det vara trevligt med regenerering, startar jag i -10 har jag ingen alls första halvmilen och väldigt begränsad ytterligare någon halvmil. Funderar mer på att ta tag i att rensa garaget så att bilen faktiskt får plats de de få dagar vi går under -5 grader här i söder. -10 i November var lite oväntat i Skåne, men det är väl alltid första köldknäppen.

Ser inte extra förbrukningen som något jätteproblem, min diesel drog också närmre 50% mer i -10 mot sommaren trots användande av både kupevärme och motorvärmare. Stora problemet med elbilars ökade förbrukning är om man ska åka långt, men då går den procentuella ökningen ner rejält då den mesta av färden sker i uppvärmd bil och batteri. På korta resor blir det ökade priset väldigt stort i procent men lågt i faktiska kronor
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan jag göra om jag planerar resan och vet när jag ska iväg och orkar ställa in det. Men det drar väl ungefär lika mycket som min drar extra under första milen så det borde gå på ett ut. Har LFP batteri, så det är några kilo som ska värmas upp. Å andra sidan kan det vara trevligt med regenerering, startar jag i -10 har jag ingen alls första halvmilen och väldigt begränsad ytterligare någon halvmil. Funderar mer på att ta tag i att rensa garaget så att bilen faktiskt får plats de de få dagar vi går under -5 grader här i söder. -10 i November var lite oväntat i Skåne, men det är väl alltid första köldknäppen.

Ser inte extra förbrukningen som något jätteproblem, min diesel drog också närmre 50% mer i -10 mot sommaren trots användande av både kupevärme och motorvärmare. Stora problemet med elbilars ökade förbrukning är om man ska åka långt, men då går den procentuella ökningen ner rejält då den mesta av färden sker i uppvärmd bil och batteri. På korta resor blir det ökade priset väldigt stort i procent men lågt i faktiska kronor
Ja det var inte kostnad utan räckvidd jag såg som vinsten i förvärmningen. Lite tvärtom mot en dieselbil där ser var mer kostnaden som var vinsten med elektrisk förvärmning :hihi (komfort ej inräknat). Garage är bra, förutom att bilen är mest blöt på vintern då den står i tö varje natt..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är vanemänniska så jag har programmerat värmen i bilen till att jag ska åka vid 06:44 varje vardag. Då är bilen varm och bekväm och jag slipper skrapa rutor. När jag ska lämna arbetsplatsen är oftast mer styrt av andra så där brukar jag slå på via appen en kvart-20 minuter innan jag åker.
Med risk för att jinxa det så har Mini-appen funkat extremt bra jämfört med motsvarande app till Opel och Peugeot. Till dem kan man inte lita på att det funkar att bara slå igång värmen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varm kupé, snällare mot batteriet och fungerande regen är värt någon kilowatt (som man delvis får igen på fungerande regen), och jag står ju ändå parkerad vid ett vägguttag så det minskar inte räckvidden alls.

Jag skulle förvärma även om det bara var för komforten, fy fan för att sätta sig i en kall bil, och ännu värre att köra omkring och frysa för att spara räckvidd och komma hem med 4%
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tänk om någon med ordentliga resurser kunde ta till sig det här sättet att paketera en elbil.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varm kupé, snällare mot batteriet och fungerande regen är värt någon kilowatt (som man delvis får igen på fungerande regen), och jag står ju ändå parkerad vid ett vägguttag så det minskar inte räckvidden alls.

Jag skulle förvärma även om det bara var för komforten, fy fan för att sätta sig i en kall bil, och ännu värre att köra omkring och frysa för att spara räckvidd och komma hem med 4%
Dragkrok och släp med elaggregat som driver Kupevärmarna och "kall bil utmaningen" löst.
Eller en Fossilbil !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Egentligen inget konstigt. Med komponenter från mobiltelefoner som i bästa fall ska hålla i tre år så blir det ju problem med bilar som innehåller samma komponenter ifall kunderna tror de ska hålla som fossilbilar.
1702473947996.png
79 procent fler fel på elbilar än på traditionella bilar, visar att elbilen är ett omoget problembarn där konsumenten tar smällen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Stökigt, viKtigt att provköra.. innan:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Egentligen inget konstigt. Med komponenter från mobiltelefoner som i bästa fall ska hålla i tre år så blir det ju problem med bilar som innehåller samma komponenter ifall kunderna tror de ska hålla som fossilbilar.
View attachment 493181
79 procent fler fel på elbilar än på traditionella bilar, visar att elbilen är ett omoget problembarn där konsumenten tar smällen.
Snarare så att legacy-tillverkarna är oerfarna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Egentligen inget konstigt. Med komponenter från mobiltelefoner som i bästa fall ska hålla i tre år så blir det ju problem med bilar som innehåller samma komponenter ifall kunderna tror de ska hålla som fossilbilar.
Vad är det för delar som den delar med en mobiltelefon? Det enda jag kommer på är 4G/Wifi modemet, och skärmen, men det har ju även motsvarande bensinbilar idag.

Tar man det som skiljer en elbil från en bensinbil, batteri, laddning och elmotorer, så är batteritekniken och laddtekniken helt annorlunda mot en mobiltelefon med och de enda elmotorer som finns i en mobiltelefon är till vibratorn vilket också är av en annan typ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte Tesla har lika mycket och hårda tester som övriga tillverkare innan de sätter prylarna i produktion.
Tester under olika klimatförhållanden, och olika hårt brukande av prylarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för delar som den delar med en mobiltelefon? Det enda jag kommer på är 4G/Wifi modemet, och skärmen, men det har ju även motsvarande bensinbilar idag.

Tar man det som skiljer en elbil från en bensinbil, batteri, laddning och elmotorer, så är batteritekniken och laddtekniken helt annorlunda mot en mobiltelefon med och de enda elmotorer som finns i en mobiltelefon är till vibratorn vilket också är av en annan typ.
Bla annat kamerorna.
Och får jag skulle gissa processorerna. Hörde för några år sedan en intervju på dagens eko där en ingenjör på Volvo beklagade sig över just detta att man i bilarna använde komponenter från mobilindustrin och fick motsvarande livslängd (2 - 3 år) på elektroniken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bla annat kamerorna.
Och får jag skulle gissa processorerna. Hörde för några år sedan en intervju på dagens eko där en ingenjör på Volvo beklagade sig över just detta att man i bilarna använde komponenter från mobilindustrin och fick motsvarande livslängd (2 - 3 år) på elektroniken.

Jag har nog aldrig haft en mobiltelefon där elektroniken dött, telefoner dör när man spräcker skärmen eller när man tappar dom i vatten.
Batterierna på telefonerna nöts ut och tappar kapacitet för att man laddar dom varje dag (flera gånger varje dag om man har en Ajjphone)

Sedan blir ju hårdvaran för omodern för senaste uppdateringen och 511 skräpappar, så då köper folk nytt för det.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top