Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du idiot-förklarar bara dig själv förstår du. Lågfartsdelen har inget med övningarna att göra, det handlar om att du ska kunna utnyttja balansen och förstå hur det fungerar, lura inte dig själv att tro att du är duktig för det stämmer förmodligen inte. Utan balans kan du inte köra, och så är det. :fakta:hej

Och varför kan man inte se detta på garagesvängen menar du?
varför ska det vara mycket lättare att köra lågfarten med en cross 125a mot att köra den med en hayabusa?

Utan balans kan man inte köra sakta men fort kan man fortfarande köra utan att ha balans.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Okej samtidigt som vi har hackat på ungdomarna här i tråden så har jag googlat/wikipediat fram några hojar som kvalar in på nya mellanklassen (om dom stryps till 35 kw)

Min personliga favorit Suzuki SV650. 2004 eller nyare är mycket snygga tycker jag. 55 kw original och klarar max 0.2 kw/kg

View attachment 370144

Suzuki GSX650F. Enligt wiki 63 kw original och tyngre än SV:n så den klarar också gränsen.

View attachment 370145

Kawasaki ER6. Nästan 50 kw original.

View attachment 370146

Ducati Monster. Har många olika motorer men exempelvis 796:an har enligt Ducati 64 kw original.

View attachment 370147

Om jag förstått reglerna rätt så borde alla dessa gå att strypa och således köras lagligt på nya mellankortet då dom alla har mindre än 70 kw original och om dom stryps till 35 kw så har samtliga mindre än 0,2 kw/kg

Om jag har fel får någon mer än gärna rätta mej.

Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Nåt sånt här då?
kawasaki-0912-300-970x623.jpg
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Precis! det jag menar! Blir ju bara tråk kvar.
Ducatin hade vart fint,men nu är det så att jag som 18 åring inte har råd med en hoj i den prisklassen som 796an haha =)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Nej marknaden för sådana har väl inte funnits. Kanhända det görs fler framöver.

Vet inte hur reglerna ser ut i andra länder för sverige är knappast ett land som kommer göra någon som helst skillnad i vilka hojar som produceras.

Men en gammal hoj kan gå fort den också.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Precis! det jag menar! Blir ju bara tråk kvar.
Ducatin hade vart fint,men nu är det så att jag som 18 åring inte har råd med en hoj i den prisklassen som 796an haha =)

Vilka av dom hojarna har du provkört då?
Och hur kan nuvarande regel med max 25 kw vara bättre?

Eller är det så att det är den där regeln om att originaleffekten inte får vara för hög är det som gör att skon klämmer?

Och sist men inte minst, om du fick välja precis vilken hoj du vill med nuvarande regler, vilken skulle det vara?
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tycker det är bra att dom begränsar för ungdomen, visserligen är jag bara 24 år och har en turbomaskin. Men när jag var 18 körde man "25kw" i pappren sen bombade man satan på gatan utan nån som helst riskbedömning eller erfarenhet.
Men vem har egentligen hovet för att köra maskiner på över 100 hästar på ett säkert sätt?
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Tänkte faktiskt ta och provköra 300ninjan i vår, hade en 250ninja och där saknades faktiskt effekt. Möjligt att 300ninjan täcker upp det, är nyfiken på det..
HOjen jag har nu valde därför att den hade tillräckligt med effekt, var skönt att köra och inte helt jobbig att köra långt på. Allroundig hoj, helt enkelt, vilket jag var ute efter.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Precis, med tanke på att väldigt få i verkligheten kört ostrypt är det väl inte mer än rätt att man ser över den så vi slipper missbruket.
 

Bälte

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
2010 Yamaha XJ6 | 2009 Yamaha Wr125x
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Jaoo, den hade ju varit perfekt för A2. Tyvärr vill Transportstyrelsen att hojjens slagvolym ska vara minst 395 cc vid uppkörningen :död
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jaoo, den hade ju varit perfekt för A2. Tyvärr vill Transportstyrelsen att hojjens slagvolym ska vara minst 395 cc vid uppkörningen :död

Låna/hyr uppkörningshoj, köp den du vill ha. På det viset behöver du ju inte ta nån hänsyn till vad som går att baxa runt en lågfartsbana eller kubik hit och dit.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Eller är det så att det är den där regeln om att originaleffekten inte får vara för hög är det som gör att skon klämmer?

Och sist men inte minst, om du fick välja precis vilken hoj du vill med nuvarande regler, vilken skulle det vara?

en anledning till att nuvarande regler e bättre är som sagt tidigare att dom flesta hojar inte går under 70 kw i dagens mellanklass, alltså kommer utbudet minska markant nästa år vilket därav kommer påverka mitt hojval. Det är där det klämmer.
Som också sagt innan så föredrar jag helt ärligt att åka på en stryp (25kw)´s cykel som jag verkligen vill ha och är glad att äga än att ha en cykel på 35kw som jag inte trivs med såvidare värst att åka runt på. Det vet ju ni också man vill ju att det ska kännas rätt i hjärtat med sitt cykelval! Kan göra mycket för det 1sta alternativet.

Skulle vilja ha en ducati 748,749, honda hornet eller yamaha fz6n och en streettriple hade vart smutt det med!
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Tänkte faktiskt ta och provköra 300ninjan i vår, hade en 250ninja och där saknades faktiskt effekt. Möjligt att 300ninjan täcker upp det, är nyfiken på det..
HOjen jag har nu valde därför att den hade tillräckligt med effekt, var skönt att köra och inte helt jobbig att köra långt på. Allroundig hoj, helt enkelt, vilket jag var ute efter.

Kommer en Husqvarna nu också som går att få anpassad efter dom nya reglerna när man köper/beställer en
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top