Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Du idiot-förklarar bara dig själv förstår du. Lågfartsdelen har inget med övningarna att göra, det handlar om att du ska kunna utnyttja balansen och förstå hur det fungerar, lura inte dig själv att tro att du är duktig för det stämmer förmodligen inte. Utan balans kan du inte köra, och så är det. :fakta:hej

Och varför kan man inte se detta på garagesvängen menar du?
varför ska det vara mycket lättare att köra lågfarten med en cross 125a mot att köra den med en hayabusa?

Utan balans kan man inte köra sakta men fort kan man fortfarande köra utan att ha balans.
 
Okej samtidigt som vi har hackat på ungdomarna här i tråden så har jag googlat/wikipediat fram några hojar som kvalar in på nya mellanklassen (om dom stryps till 35 kw)

Min personliga favorit Suzuki SV650. 2004 eller nyare är mycket snygga tycker jag. 55 kw original och klarar max 0.2 kw/kg

View attachment 370144

Suzuki GSX650F. Enligt wiki 63 kw original och tyngre än SV:n så den klarar också gränsen.

View attachment 370145

Kawasaki ER6. Nästan 50 kw original.

View attachment 370146

Ducati Monster. Har många olika motorer men exempelvis 796:an har enligt Ducati 64 kw original.

View attachment 370147

Om jag förstått reglerna rätt så borde alla dessa gå att strypa och således köras lagligt på nya mellankortet då dom alla har mindre än 70 kw original och om dom stryps till 35 kw så har samtliga mindre än 0,2 kw/kg

Om jag har fel får någon mer än gärna rätta mej.

Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.
 
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Nåt sånt här då?
kawasaki-0912-300-970x623.jpg
 
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Precis! det jag menar! Blir ju bara tråk kvar.
Ducatin hade vart fint,men nu är det så att jag som 18 åring inte har råd med en hoj i den prisklassen som 796an haha =)
 
Fan vilka tråkiga hojar(utom Duccen då).Det är ju fan skandal att det bara görs gubbiga pendlarhojar i den här storleksklassen. Hade jag varit femton år yngre så hade jag ju velat ha något som en NC30, CBR400RR, KR1S, GSXR400 eller liknande. Tyvärr verkar det inte tillverkas något sånt längre.

Nej marknaden för sådana har väl inte funnits. Kanhända det görs fler framöver.

Vet inte hur reglerna ser ut i andra länder för sverige är knappast ett land som kommer göra någon som helst skillnad i vilka hojar som produceras.

Men en gammal hoj kan gå fort den också.
 
Precis! det jag menar! Blir ju bara tråk kvar.
Ducatin hade vart fint,men nu är det så att jag som 18 åring inte har råd med en hoj i den prisklassen som 796an haha =)

Vilka av dom hojarna har du provkört då?
Och hur kan nuvarande regel med max 25 kw vara bättre?

Eller är det så att det är den där regeln om att originaleffekten inte får vara för hög är det som gör att skon klämmer?

Och sist men inte minst, om du fick välja precis vilken hoj du vill med nuvarande regler, vilken skulle det vara?
 
Tycker det är bra att dom begränsar för ungdomen, visserligen är jag bara 24 år och har en turbomaskin. Men när jag var 18 körde man "25kw" i pappren sen bombade man satan på gatan utan nån som helst riskbedömning eller erfarenhet.
Men vem har egentligen hovet för att köra maskiner på över 100 hästar på ett säkert sätt?
 
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?
 
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Tänkte faktiskt ta och provköra 300ninjan i vår, hade en 250ninja och där saknades faktiskt effekt. Möjligt att 300ninjan täcker upp det, är nyfiken på det..
HOjen jag har nu valde därför att den hade tillräckligt med effekt, var skönt att köra och inte helt jobbig att köra långt på. Allroundig hoj, helt enkelt, vilket jag var ute efter.
 
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Precis, med tanke på att väldigt få i verkligheten kört ostrypt är det väl inte mer än rätt att man ser över den så vi slipper missbruket.
 
Problemet tycker jag, som hade samma farhågor fram tills igår, är att det finns inte så många hojar som kvalar in under 70kw. Pöbeln har dock skjutit sig själv i foten då det nästan varit mer regel än undantag att köra ostrypt. Det är förmodligen därav den delen av reglementet tillkommit.

Ljuspunkten i det hela är att reglementet verkar vara unisont över hela Europa. Därav kommer A2 förarna utgöra en relativt stor marknadsdel och således bli intressant för tillverkarna. Kawasaki var väll först på bollen nu med sin Ninja 300? Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att vi kan få ett par trevliga hojar på marknaden med en bättre försäkringspremie. För om man ser på det, är det verkligen motorkraften som gör att du valt den hojen du valt, eller är det att den känns rätt?

Jaoo, den hade ju varit perfekt för A2. Tyvärr vill Transportstyrelsen att hojjens slagvolym ska vara minst 395 cc vid uppkörningen :död
 
Jaoo, den hade ju varit perfekt för A2. Tyvärr vill Transportstyrelsen att hojjens slagvolym ska vara minst 395 cc vid uppkörningen :död

Låna/hyr uppkörningshoj, köp den du vill ha. På det viset behöver du ju inte ta nån hänsyn till vad som går att baxa runt en lågfartsbana eller kubik hit och dit.
 
Eller är det så att det är den där regeln om att originaleffekten inte får vara för hög är det som gör att skon klämmer?

Och sist men inte minst, om du fick välja precis vilken hoj du vill med nuvarande regler, vilken skulle det vara?

en anledning till att nuvarande regler e bättre är som sagt tidigare att dom flesta hojar inte går under 70 kw i dagens mellanklass, alltså kommer utbudet minska markant nästa år vilket därav kommer påverka mitt hojval. Det är där det klämmer.
Som också sagt innan så föredrar jag helt ärligt att åka på en stryp (25kw)´s cykel som jag verkligen vill ha och är glad att äga än att ha en cykel på 35kw som jag inte trivs med såvidare värst att åka runt på. Det vet ju ni också man vill ju att det ska kännas rätt i hjärtat med sitt cykelval! Kan göra mycket för det 1sta alternativet.

Skulle vilja ha en ducati 748,749, honda hornet eller yamaha fz6n och en streettriple hade vart smutt det med!
 
Tänkte faktiskt ta och provköra 300ninjan i vår, hade en 250ninja och där saknades faktiskt effekt. Möjligt att 300ninjan täcker upp det, är nyfiken på det..
HOjen jag har nu valde därför att den hade tillräckligt med effekt, var skönt att köra och inte helt jobbig att köra långt på. Allroundig hoj, helt enkelt, vilket jag var ute efter.

Kommer en Husqvarna nu också som går att få anpassad efter dom nya reglerna när man köper/beställer en
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top