Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Snälla vad är problemet?
Det är många som kör utan A kort.
Ekonomin är nog den största faktorn att vissa väljer att köra utan A kortet.
Så har du A1 kort så ska du inte bli ledsen, för det fins lite kryphål i lagen.
Kör upp på lämplig hoj och sen köper du en 600cc som är strypt efter mellanklassen 2012.
Det är då helt lagligt att köra den mc'n på ditt nya A kort PROBLEMET ÄR LÖST!
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Det är inte bara surt med nya regler.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Snälla vad är problemet?
Det är många som kör utan A kort.
Ekonomin är nog den största faktorn att vissa väljer att köra utan A kortet.
Så har du A1 kort så ska du inte bli ledsen, för det fins lite kryphål i lagen.
Kör upp på lämplig hoj och sen köper du en 600cc som är strypt efter mellanklassen 2012.
Det är då helt lagligt att köra den mc'n på ditt nya A kort PROBLEMET ÄR LÖST!
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Det är inte bara surt med nya regler.

Hur tänkte du nu? Du får inte köra något som faller utanför behörigheten du har.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Sitter precis i samma sits som dig, är 21 och ska ta körkort nu till sommaren. Blev så jävla arg när jag fick reda om detta då jag alltid önskat mig en sporthoj. Så jag skiter i vilket, har nyligen köpt en ninja 636r -06 och tänker ha jävligt skoj. Kör jag lagligt enligt trafiken och dem stoppar mig för en kontroll så får jag max böter ifall dem ens orkar bänka hojen. Tänker inte ens tanken att köra med en sleden 300 elr liknande, och är ej sugen på att ge 80k för en ny mc som är anpassad för A2 kortet..

Men om du är 21 kan du ju ta A-obegränsad, så vad är problemet?
 

Ktm125

Guest
Upp till er andra hur ni gör, ifall ni äntligen ska ta körkort och alltid fått stånd av att se en sporthoj och slutar med att ni köper en 300 elr något i samma klass för att köra lagligt.
Jag tänker ha kul och köra det som man har drömt om sen man var ett barn. :)
Tack för mig!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Upp till er andra hur ni gör, ifall ni äntligen ska ta körkort och alltid fått stånd av att se en sporthoj och slutar med att ni köper en 300 elr något i samma klass för att köra lagligt.
Jag tänker ha kul och köra det som man har drömt om sen man var ett barn. :)
Tack för mig!

Det är spännande att du kallar dig Ktm125 men tydligen inte kan vänta två säsonger till för att kunna köra 1000-kubiks skrevraketer lagligt.

Lycka till, håll dig borta från mina vägar och kom ihåg att anmäla dig till organdonationsregistret.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är spännande att du kallar dig Ktm125 men tydligen inte kan vänta två säsonger till för att kunna köra 1000-kubiks skrevraketer lagligt.

Lycka till, håll dig borta från mina vägar och kom ihåg att anmäla dig till organdonationsregistret.

Du kan få min gamla lever när jag döööör!
 

Ktm125

Guest
Det är spännande att du kallar dig Ktm125 men tydligen inte kan vänta två säsonger till för att kunna köra 1000-kubiks skrevraketer lagligt.

Lycka till, håll dig borta från mina vägar och kom ihåg att anmäla dig till organdonationsregistret.

haha puttra du runder med en sleden 600f , så fort jag tröttnat på ninjan så blir det en literklubba. Du lär inte hinna se mig på vägen så jag kommer hålla mig borta ;D

Det är kul att se era reaktioner, som enligt mig är ologiska.
För att jag kör en olämplig hoj så kör jag inte sämre bara för det, det är precis samma sak som om jag hade tagit körkortet med dem gamla reglerna.
Många som inte fattar det, jag väljer att köra med en hoj som jag inte har behörighet till men är ändån en mellanklassare, visst är det olagligt men det är mitt val. Jag lär inte vara en större fara på vägen bara för det.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ta licens istället, kör på banor och man får hur fort som helst... 16 års gräns för 1000cc om jag minns rätt ,)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
haha puttra du runder med en sleden 600f , så fort jag tröttnat på ninjan så blir det en literklubba. Du lär inte hinna se mig på vägen så jag kommer hålla mig borta ;D

Det är kul att se era reaktioner, som enligt mig är ologiska.
För att jag kör en olämplig hoj så kör jag inte sämre bara för det, det är precis samma sak som om jag hade tagit körkortet med dem gamla reglerna.
Många som inte fattar det, jag väljer att köra med en hoj som jag inte har behörighet till men är ändån en mellanklassare, visst är det olagligt men det är mitt val. Jag lär inte vara en större fara på vägen bara för det.

Ja, det är ditt val att bryta mot lagen, men då tycker jag du skall ta steget fullt ut. Strunta i körkortet, strunta i försäkringen, strunta i hjälmen. Dra inte ner motorcykelkollektivets redan anfrätta rykte ännu mer och passa på att dela med dig så andra får njuta av dina organ.

Många av er unga har en "McDonald's-mentalitet" som är irriterande. Ni tycker att ni har rätt till allt ni är sugna på precis när ni blir sugna på det, oavsett vad det gäller. Ja, jag förstår att du tycker att det är frustrerande att de höjer åldersgränsen för att ta A direkt från 21 till 24 år. Men de sänker ju samtidigt gränsen för A till 20 om man tagit A2 när man är 18 år. Du kan ta A2 nästa år, bygga upp din erfarenhet med giltigt körkort och försäkring, och sedan ta A sommaren 2015. Då har du körvana och kan köra vad du vill. Lagligt.

Och när det gäller vad jag kör. Ja, jag har en "sleden 600F" som jag har vansinnigt roligt på. Det behövs inte mer än så på allmänna vägar. Men det står annat i garaget också...
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
ja har inga egna erfarenheter när de gäller hoj åkande vid 18 års ålder. men de jag vet är att jag skäms över hur jag körde bil när jag var 18. när jag var 18 så ville jag ha en sport hoj typ 25kw, så man kunde plocka bort strypningen och köra "fort" som ALLA gjorde btw ett mindre mirakel är att ingen av mina polare kört ihjäl sig.

nu är jag 23 och känner mig mogen nog att göra ett försök på A1 till sommaren. förstår inte vad jag ska med en massa mer kraft på gatan till. om behov av mer kraft och snabbare mc är de inte bättre att köpa en ren banhoj??
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ja, det är ditt val att bryta mot lagen, men då tycker jag du skall ta steget fullt ut. Strunta i körkortet, strunta i försäkringen, strunta i hjälmen. Dra inte ner motorcykelkollektivets redan anfrätta rykte ännu mer och passa på att dela med dig så andra får njuta av dina organ.

Det störsat rycket mc folket har är väl den den körning som på går på vägarna. Är det så mycket bättre att köra som ett svin bara för att man har kortet? Nu försvarar jag inte någon alls att det är ok att köra utan körkort.
 

Ktm125

Guest
Jag tror många misstolkar ens "mentalitet", jag kan bara svara för mig själv givetvis.
Såhär känner jag, ska jag köpa en hoj, så ska den se bra ut såklart enligt mig, den ska låta bra, alltså sportigt i mina öron och gå någorlunda bra, därför köpte jag mig en zx636r -06, den har det jag kräver. Jag är inte snabbast på gatan och det behöver jag absolut inte vara, inte än iallafall.
Eftersom jag har kört en del så nöjer jag mig inte med en tråkig 300 eller en er6n för att vara laglig, det resulterar garanterat till att jag tröttnar efter en vecka och har ingen respekt för hojen vilket är meningslöst.
För andra som knappt har kört innan, kan en er6n vara den perfekta hojen och kommer darra av adrenalinet varenda gång dem varvar upp den.

Ni som kör literklubba har ett självförtroende som är på topp, och tror att ni vet hur allt fungerar och kan svara på allt och genast blivit mycket "mognare". Jag kan slå vad om att många som kör en sådan inte ens kan hantera den.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror många misstolkar ens "mentalitet", jag kan bara svara för mig själv givetvis.
Såhär känner jag, ska jag köpa en hoj, så ska den se bra ut såklart enligt mig, den ska låta bra, alltså sportigt i mina öron och gå någorlunda bra, därför köpte jag mig en zx636r -06, den har det jag kräver. Jag är inte snabbast på gatan och det behöver jag absolut inte vara, inte än iallafall.
Eftersom jag har kört en del så nöjer jag mig inte med en tråkig 300 eller en er6n för att vara laglig, det resulterar garanterat till att jag tröttnar efter en vecka och har ingen respekt för hojen vilket är meningslöst.
För andra som knappt har kört innan, kan en er6n vara den perfekta hojen och kommer darra av adrenalinet varenda gång dem varvar upp den.

Ni som kör literklubba har ett självförtroende som är på topp, och tror att ni vet hur allt fungerar och kan svara på allt och genast blivit mycket "mognare". Jag kan slå vad om att många som kör en sådan inte ens kan hantera den.

Det är ingångshastigheten i böjarna som är det roliga, på vägnätet krävs ingen märkvärdig effekt för att uppleva det.

Är man ute efter att köra som ferspeedboy behövs det nog mycket effekt för att det ska bli spännande däremot.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
haha puttra du runder med en sleden 600f , så fort jag tröttnat på ninjan så blir det en literklubba. Du lär inte hinna se mig på vägen så jag kommer hålla mig borta ;D

Det är kul att se era reaktioner, som enligt mig är ologiska.
För att jag kör en olämplig hoj så kör jag inte sämre bara för det, det är precis samma sak som om jag hade tagit körkortet med dem gamla reglerna.
Många som inte fattar det, jag väljer att köra med en hoj som jag inte har behörighet till men är ändån en mellanklassare, visst är det olagligt men det är mitt val. Jag lär inte vara en större fara på vägen bara för det.

21 bast, störst, bäst, smartast och vackrast. Totalt odödlig.

Kanske är det så att du kan backa upp ditt tuffa snack, jag känner ju inte dig. Men jag vet däremot att minneslunden är full av folk som kunde snacka som du.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
21 bast, störst, bäst, smartast och vackrast. Totalt odödlig.

Kanske är det så att du kan backa upp ditt tuffa snack, jag känner ju inte dig. Men jag vet däremot att minneslunden är full av folk som kunde snacka som du.

Jag varken säger emot eller håller med. Men det bör påpekas att det på sista tiden har gått åt även många erfarna.... Värt en tanke, ta det lugnt där ute, oavsett vem du är och vad du kör.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
TS här ;)
Tufft skit! Kan förstå din frustration och en del av problemet då jag satt i samma smörja själv för ett par månader sedan. Dock så hade jag turen och rötan att sätta uppkörningen på deras sista tid för säsongen.
Men snälla håll dig på banan om du nu tänkt köra olovligt utan körkort osv osv på gatan. Blir bara helvete på ett eller annat sätt i slutändan och drar ner oss Motorcyklister ytterligare längre ner i skiten, som man snart inte vill ta del av bara därför.

Rock in peace!
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Nu är jag kanske omogen och korkad med tanke på att jag är 18år. Men har alltid undrat hur dom kom på allt i körkorts böckerna, vissa saker tycker jag verkar vara helt knäppt :dummer

Sen håller jag med han som skrev om att mognad inte sitter i ålder. Jag bryr mig inte alls och har aldrig kört något lagligt. Men kan ju säga att man inte är så jäkla tuff när man ser en bil med massa reflexer. Och vissa gånger när man ser en taxi på långt håll så tänker man bara på att det sitter något skyltaktigt på taket och man tänker "shit, polisen" och skickar hjärtat upp i halls gropen.

Och jag anser inte mig själv som cool eller något. För jag kan erkänna att jag är omogen och alltid kommer vara 15 i huvudet. Och om dom håller på och ändrar i lagarna till kort hela tiden så ser jag det som en anledning för ännu fler folk att köra olagligt. Så dom "vuxna" tänker inte som vi gör och tror att mer lagar rättar till saker, men dom gör bara fler lagar att bryta..

Sen vill jag bara tillägga att jag "känner" (vet av) många runt 30-50 år som fortfarande kör fylla med mopeder och åker trimmat och har sig. Så Ålder har inte något med mognat att göra i mina ögon :tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top