Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Finns säkert en tråd om detta, men frustrerad och förbannad som jag är hittar jag ingen. Måste bara få skriva av mig frustrationen.

Dom som genomfört idéerna om dom nya mc berhörigheterna 2013 måste vara helt jävla dumma i huvet. Fyller 18 bast iår såklart sent som den 16e oktober. Har lättakortet så det enda som behövs för mellankortet är en uppkörning. Men självklart finns inga tider så sent på året, " P.ga säkerhetsskäll är sista tiden den 13e oktober" fick jag förklarat av transsportstyrelsen. JO tjena vad är det för skillnad på 3 jävla dar om väderförhållandet är detsamma!??

Så måste nu ta mellankortet nästa år med dom nya bögreglerna vilket innebär att man får köra max 35 kilowatt och fordonet får i originalutförande inte överskrida 70 kilowatt. Och vilka cyklar går inte över 70 kw ostrypt (originalutförande) i gamla mellanklassen?
Allt roligt går ju bort, hornet 600, fz6n, r6, cbr600,z750, gsr 600,gixxern, street triple´n osv osv.
Kvar blir motarder och dyl vilket jag har svårt att finna mig i. Hela mcvärlden rasade just för mig =/
125an på 32 häst lär ju gå bättre! och det är ju manligt att puttra omkring på tills man är 20..

Dom tar ju förfan helt död på mellanklassen eller är det bara jag?

Vet inte om nån läser mitt gnäll men behöver bara skriva av mig oavsett!
Rock in peace
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Men hojar som idag är reggade på 25 kw fast över 70 kw original, kommer du inte få köra dom heller?

Lider med dej!
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
De flesta super motarder borde väl funka.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag mailade Trafikverket och fick till svars
Körproven för A behörighet är beroende på vädret men exakt vilken dag vi slutar på uppkörningar är svårt att säga. Jag tycker att du ska kontakta Trafikverkets kundtjänst,0771-17 18 19 för mer information om väntetider.

Det vill säga inget förbestämt, har även hört 20 oktober på andra håll.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Bättre du lär dig köra ordentligt innan du skaffar en dödsmaskin. En tanke bakom det hela min son.:hej
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Finns väl många hojar under 100 hk som fortfarande är roliga i original, sen kan jag ju säga att min lilla skit på 400cc har åkt ifrån liter hojar på bana trots halva effekten :)
 

mojja83

Guest
Bättre att ta död på mellanklassen än på människor 18 bast mellanhoj och sedan plocka bort throttel stoppet har talat sitt tydliga språk i skadestatestiken.

Jag är snart 30 och ändå inte nog mogen att framföra en sporthoj på gata. Skillnaden idag mot när jag var 18 är att jag vet om det.
 
Last edited:

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Kawasaki Ninja 300 verkar bli en rolig mellanklass hoj och som någon tidigare påpekat att redan hojar reggade på 25kw är lovliga för dig nästa år.
 
Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Jag som trodde att man inte fick strypa ner fordon mer än 50% efter att den nya lagen trätt i kraft. Om det är som du säger och att det är olagligt att köra fordon som är strypta mer än 50% är det ju ganska galet.. Vad händer med alla mellanklass hojar som är strypta till 25kW?

Är du säker på att det är så?
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4

Ja där stod det ju svart på vitt,

A2:
Motorcykel på två hjul med en nettoeffekt av högst 35 kW och ett effekt/ viktförhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets original-utförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.

Jäkligt surt för folk som övningskör strypta 70+ kW och inte fått tummen ur och tagit sitt kort..
 

jetson

Guest
Brukar sällan hålla med gamlingarna om att ni inte ska gnälla... men vafan du är 18.. skaffa en volvo 740 istället och kör sönder lite vägskyltar i vinter :D
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Du kan ha kungligt skoj på en motard också. Pröva innan du dömer ut dom...

iofs sant får ge det en chans till. har bara kört dygt 1 timme på motard men känns inte helt rätt i hjärtat liksom.


Bättre att ta död på mellanklassen än på människor 18 bast mellanhoj och sedan plocka bort throttel stoppet har talat sitt tydliga språk i skadestatestiken.

Jag är snart 30 och ändå inte nog mogen att framföra en sporthoj på gata. Skillnaden idag mot när jag var 18 är att jag vet om det.

Jo visst fattar vad du menar, sanna ord.så in i helvete surt bara när allt bara förstördes. jag har ändå kört hoj i 2år Låter väl inte så mycket för er men jag är inte helt pantad i skallen. Det är väl bättre det än att en helt oerfaren 24 åring som aldrig åkt hoj förut går och köper en litercykel direkt, när han inte har ett skit att relatera till. Och vem tar mellankortet nu när det blir så litet hojutbud? Därför kommer väl fler gå direkt på det tunga och vi får bara fler oerfarna förare som köper stora maskiner och vips inga problem lösta.


Jag mailade Trafikverket och fick till svars

Det vill säga inget förbestämt, har även hört 20 oktober på andra håll.

Åfan, tack för hoppet! =) Kärringen sa att dom stängde 13e över hela landet, får ringa imorgon! =)




tack du!!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Inte för att vara sån men tror tills idag inte stött på någon som faktiskt kör 25kw. De flesta hojarna är bara reggade 25kw och inte för att vara lite pessimistisk, men om du nu hade tänkt köpa en rolig hoj har du kollat vad de kostar att försäkra som 18 åring med nytaget kk? Det är inte trevligt!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
När man gör en tråd och skriver "bögreglerna" tycker jag att det visar på en otroligt god mognad, håll dig du på en aerox ett tag till! :Bugar

:va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror det är precis det du klagar på som är meningen.

Att ungdomar inte SKA köpa sej sporthojar och blåsa runt på.

När frihet under ansvar (läs: möjlighet att strypa effektstarka hojar) inte fungerar så får man helt enkelt ta bort den möjligheten.

Du ska nog se att du kan hitta en hoj som går att ha roligt på ändå. Coolast vid korvmojen blir man ändå aldrig med mellankort :D
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad klagar du för? Med A2-kortet får du ju köra 35 kW i stället för 25 kW. Om anledningen till att du blir upprörd är för att du egentligen hade tänkt köra ostrypt på begränsat kort så visar det ju bara att regeländringen funkar som det är tänkt.

Detta är väl ett tecken på att mellankortet inte är så mycket att ta död på. 8 ggr fler A-kort än A begränsade under första halvåret.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top