Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Skit i motarder! Finns ju många klassiska sportmaskiner med under 70kw orginal. Varför inte en tyskimporterad CBR400RR eller en gammal luftkyld SS Ducati. Trodde faktiskt att dom nya reglerna med 35kw istället för 25kw skulle vara bättre för 18 åringar men det är klart, alla kanske kör ostrypt iallafall.

När man gör en tråd och skriver "bögreglerna" tycker jag att det visar på en otroligt god mognad, håll dig du på en aerox ett tag till! :Bugar

Inget att gnälla på. Att använda bög som förstärkningsord är gammalt hederligt svenskt språkbruk.

Dom nya reglerna är förmodligen baserade på att ungdomarnas hjärnor inte klarar av att göra korrekta riskbedömningar innan de fyllt 23 eller nått. Och att inte kunna göra korrekta riskbedömningar kan visa sig på många sätt. T.ex att plocka strypningarna efter kontrollbesiktningen och bomba gata så man blir en i dödsstatistiken.
Bättre att ta det lilla lugna och skynda långsamt så man klarar av att behärska kraftiga maskiner. Dom som väntar på något gott... :)

Med den gamla klassens 125cc så kunde man fara fram med ca 25 hk innan någon myndighetsperson fick fnatt och förbjöd detta.Samma visa med den nya körkortsåldern på 24 år när samtidigt gamlingar med A-kort som de en gång fick på köpet till B-kortet varje sommar susar rakt in i diverse räcken på en hyr mc.Ironi är bara förnamnet och allt ordnat av folk som inte begriper halv sju i ärendet.Som t ex trafikverket med en förmodad draghjälp av pajasar på SMC.Det var ju inte alltför många år sedan vi hade en chefsperson på trafiksäkerhetsverket som visade sig sakna körkort men trots detta visste precis hur allt skulle fungera i trafiken.Vad blir nästa fantastiska förslag från folk utan kunskap i ämnet, stödhjul istället för centralstöd !?. :finger

Köp en BMW s1000rr den får du köra med lika mycket som en 125a med 32hk. V:yopartyad är du rädd för

Skit i motarder! Finns ju många klassiska sportmaskiner med under 70kw orginal. Varför inte en tyskimporterad CBR400RR eller en gammal luftkyld SS Ducati. Trodde faktiskt att dom nya reglerna med 35kw istället för 25kw skulle vara bättre för 18 åringar men det är klart, alla kanske kör ostrypt iallafall.

Inget att gnälla på. Att använda bög som förstärkningsord är gammalt hederligt svenskt språkbruk.

:7peta :dummer

Jag är glad att jag hann ta kortet så jag hinner köra ihjäl mig i lagom tid:crash:hihi

Skaffa en ER6:a och stek alla på bandagar, då får du cred så det räcker till och blir över - så har du kompetens att framföra en plastraket sen när det blir dags.

:dagensgodatips

Det är inte många 18 åringar som är intresserade av något annat än senaste årsmodell.
Jag är i och för sig 24, men jag köpte en 2012:a. Visserligen hade jag ganska specifika krav på min motorcykel, såsom "sport-touring" (lättare för mig med körställning då jag kör både i stan och landsväg - är faktiskt väldigt bekväm!) och ABS (intalar mig själv att det är bättre för en nybörjare) och så skulle jag ha just den här specifika modellen. (De äldre hade inte ABS och tilltalade inte hjärtat lika mycket som den jag köpte). Sen fick jag den för samma pris som en 2011:a, så det hjälpte ju lite med valet.

Som min första motorcykel så tycker jag att den är perfekt.

Vad fan snackar jag om egentligen? :glömdet

Just ja! Är det verkligen en så dålig sak att ungdomar vill ha nyare årsmodeller?

Last edited:
Jag skulle gissa att många hojar kommer justeras ner till 70kw från tillverkarens sida, finns ju massor som ligger precis på gränsen som FZ6 och GSR600. Hoppas på att 400cc kommer tillbaka med!

Med det inte sagt att det inte finns något att välja på nu; ER6, Gladius, CB600, diverse motarder och i princip allt som är offroad-inriktat.

Just ja! Är det verkligen en så dålig sak att ungdomar vill ha nyare årsmodeller?
Nopp, inte det minsta. Bara en notering. :) Nyare hojar är både säkrare och miljövänligare.

Hoppas åxå att smidiga 400cc hojar blir vanliga i och med den nya mellanklassen!

Last edited:
Har hört att dom strypta 25 hojarna får man köpa!

Hej hej CBR 600RR Eller R6a!
Hej vilka filmer de kommer bli!:yoparty

Korrekta riskbedömningar, kan så vara.. men det rimmar fan så illa med att samma myndigheter anser att man kan sänka åldern för D-behörighet när branschen gnäller för att det är ont om förare?

Dom nya reglerna är förmodligen baserade på att ungdomarnas hjärnor inte klarar av att göra korrekta riskbedömningar innan de fyllt 23 eller nått. Och att inte kunna göra korrekta riskbedömningar kan visa sig på många sätt. T.ex att plocka strypningarna efter kontrollbesiktningen och bomba gata så man blir en i dödsstatistiken.
Bättre att ta det lilla lugna och skynda långsamt så man klarar av att behärska kraftiga maskiner. Dom som väntar på något gott... :)

Att ha ny hoj kostar mer, dyrare att försäkra, mer stöldbegärlig och det viktigaste....det genererar inte fler kvinnor runt din drule.

Vill man bli duktig på att hantera ett fordon så börjar man längst ner och tar sig sakta men säkert upp tills man är tillräckligt erfaren och kan bemästra det goda. Ett annat problem är att ungdomarna har stora hävdelsebehov och då duger endast det värsta....:4skrika

Jo visst fattar vad du menar, sanna ord.så in i helvete surt bara när allt bara förstördes. jag har ändå kört hoj i 2år Låter väl inte så mycket för er men jag är inte helt pantad i skallen. Det är väl bättre det än att en helt oerfaren 24 åring som aldrig åkt hoj förut går och köper en litercykel direkt, när han inte har ett skit att relatera till.

Jag håller inte med dig. Som 28åring med nytaget mc körkort har man skaffat sig viss respekt för livet. Tittar jag på hur man framförde sin bil som 18-20år är man väll dels inte alltid så stolt alla gånger och framför allt glad man inte satt på en ostrypt motorcykel. För den strypningen hade ju garanterat åkt bort precis som golfen fick 25-30hk till med en kcr-box.

Därimot tycker jag övergången från A-begränsad till A-obegränsad skulle ske automatiskt som idag utan uppkörning. Det är inte svårare att på en bana att hantera ett 35kW fordon än 40kW+ om fordonet i övrigt är detsamma.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT