Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Samtidigt är det EXTREMT få 18 råingar som har råd med annat än en gammal surhäck och OM de skrapar ihop lite deg har de inte råd att försäkra...så då skapas det tråd där det talas ut om "FanDeTarDödPåMig försäkringsbolagen med bögpremier"...

Sen märkte jag att det tycks handla om "hur manligt det ena är och det andra är..." ...manligt är att kuna tjöra bra...

Inget emot höga premier, men det känns dumt när man måste betala ungefär lika mycket vad hojen är värd varje år medans en annan får sin försäkring för 2000 hel/hel alltså 20 gånger billigare.

Kraschar kids 20 gånger mer än gamlingar är frågan?

Inget emot höga premier, men det känns dumt när man måste betala ungefär lika mycket vad hojen är värd varje år medans en annan får sin försäkring för 2000 hel/hel alltså 20 gånger billigare.

Livet är hårt, men orätvisst ! :fakta

Vafan kom igen nu, du kan köra hardvard eller oxford systemet för referenser men de bör finnas där lika så.

Jomenvisst serru, jag lägger IDt på alla jävla avhandlingar jag läser av ren nyfikenhet på minnet bara för att kunna mästra folk på internet.

Har hört att statistiken är 50% crashar första året, ser det likadant ut bland "gamlingarna"?

Tycker det är skrämmande att åldern är en sån accepterad måttstock på mognad.

Hyggligt välfungerande sådan, det går inte att bygga någotsånära statistiskt fungerande modeller kring undantag...

Last edited:
Blev av med mitt A-begr med 2v prövotid kvar. Får tillbaka tillstånd 17 okt. Har redan köpt "mellanhoj", fast med mer än 70 kW original.

Maximal otur/osmidighet :död

Min Kawasaki ZX6-R har 72kw original. Allting går åt skogen pga 2kw... :huvet Man blir ju ganska kluven! Vad fasen händer med alla strypta 25kw hojar nu? Det var det körkortet det, ja jag hade tänkt att plocka bort strypningen när jag fått körkortet. Det får bli olovling körning i högsta grad, tror många fler än jag kommer begå detta brott numera. Vilket iofs inte är så himla bra. En olovlig körning kan jag ta, det är ett billigt pris för att göra det jag älskar mest av allt!

Moraltanter undanbedes.

Min Kawasaki ZX6-R har 72kw original. Allting går åt skogen pga 2kw... :huvet Man blir ju ganska kluven! Vad fasen händer med alla strypta 25kw hojar nu? Det var det körkortet det, ja jag hade tänkt att plocka bort strypningen när jag fått körkortet. Det får bli olovling körning i högsta grad, tror många fler än jag kommer begå detta brott numera. Vilket iofs inte är så himla bra. En olovlig körning kan jag ta, det är ett billigt pris för att göra det jag älskar mest av allt!

Moraltanter undanbedes.

Ärligt talat, hade du tänkt köra olovligt tidigare med så vad fan spelar det för roll alls att du måste göra det nu med om du tar körkorteT?
Ta körkortet för att lära dig köra hjälpligt, fortsätt sedan utbildningen på SMC-kurser o.dyl. för att lära dig köra bra.

Att du tänker köra olovligt skiter jag ganska mycket i, men körkortsutbildningen är inte bara där för att vara ett byråkratiskt hinder. Man kör som en jävla sopa när man börjar köra hoj, och får man ingen utbildning fortsätter man att köra som en sopa, även om man kör sopigt fortare.

Moraltanter undanbedes.

De blir du aldrig av med, även om du ber om det :rolleyes: ...

Själv fick man en pneumothorax (igen..) och ligger hemma och har ont på dagarna. Uppkörning nästa tisdag... :( Klarar jag det inte då eller få avboka pga smärta så är det bara att ställa sig in på de nya reglerna och köpa motard eller hitta en gammel CBR 400 eller liknande!

Tänker dock inte sälja min nuvarande hoj, har jag letat i över ett år för att få den så stannar den tills jag har obegränsat kk!

Man kör som en jävla sopa när man börjar köra hoj, och får man ingen utbildning fortsätter man att köra som en sopa, även om man kör sopigt fortare.

..och när man börjar köra på riktigt blir man medveten om att man kör som en sopa...nöter man mer blir man bara mer och mer medveten om hur jäkla illa det var i första början.

Det är ett under att jag inte ställde till det första året med gathoj, jag åkte ju enduro, klart jag kunde det där. :crash Jolåsåatte... :3freak

Japp..kombination av byhåla, nick med "killer" i och "En olovlig körning kan jag ta, det är ett billigt pris för att göra det jag älskar mest av allt!" i inlägget garanterar rätt mycket en wannabe som inte kan köra for shit...skulle vara jävligt trist att möta en sån i sitt eget körfält åt motsatt håll för att han inte lärt sig hur man svänger och vart man tittar. Tyvärr kommer vi inte undan diverse tattare oavsett vad vi har för regler. Lyckligtvis är det självsanerande...

Kan alla "Vuxna" med så stora hjärnor och god kapacitet att använda denna....Sluta säga att det är vi "yngre" är så jävla korkade och vi inte kan bedömma olycksrisker och läsa trafik osv osv....Det är så extremt induviduellt, det finns 18åringar som kör mycket mer med hjärnan än 40 åringar och tvärt om. Körvana mm har heller inte med åldern, på mina 4 år med körkort (till en början bil och nu även mc) har jag kört över 40.000 mil det vill säga vad någon normalt kör 15 år, så erfarenhet av alla slags trafikupplevelser har jag dock aldrig varit med i en olycka.

SLUTA SÄGA ATT DET HANDLAR OM ÅLDER! HANDLAR OM PERSONLIG MOGNAD!

Ang. Körkortsreglerna kan de väll vara bra om de får effekt, dock är de som de säger på körskolan 8/10 som krockar har inte behörighet för de fordon de kör.... Kanske är de inte de som faktiskt tar kort man ska komma åt?

Hur som helst är allt på två hjul roligt, handlar om vad man gör de till....vill man gasa med en liters hoj, köp en och ta licens för road racing och kör den på bana. Mer adrenalin då där e folk med samma intresse att tävla emot.

- Lev väll, Lev på 2 hjul-

Individuellt my ass. Statistisk modell handlar inte om individuella avvikelser utan om trender. Om 9 av 10 bland 18 åringar är rätt kassa på att göra korrekta riskbedömninar ..är ALLA 18 åringar kassa på att göra korrekta riskbedömningar. Pungt

Last edited:

Jämför du en 18åring med R6 eller R1 (vars strypsats ligger i byrålådan) med en 45åring med en touringhoj som BMW K1200LT så tror jag inte 20 gånger räcker.

Det rättvisa i att jag med nytaget körkort sitter med ett en premie på 1220kr/året kan man iofs diskutera men jag tänker inte klaga. :D

Last edited:
Härligt att du visar på att du är en av dom med förmågan att inte använda hjärnan! Jag prata inte om någon statestik! Och dessutom borde du av ditt uttalande förstå att om 9/10 är något är det inte 100% dvs inte alla....Vad är det som är så svårt med att förstå det! Det handlar om personlig mognad på hur bra förare du är och hur du framför ditt fordon i olika sitationer!

Om du nu vill prata statestik är här lite över dödsolycker med MC 2011.

18-22 (A-Beg) dog 11 st
23-30 (Tung) dog 6 st
31-50 (Mogna åldern) dog 15 st
50+ (Mest erfarenhet och mognast) Dog 15 st

Så ska vi kolla statestik ska ingen över 30 köra mc.....Om de äldsta gruppern står för högst dödsstatestik så är det alltså de som tar flest risker och kör sämst! Suck It!:huvet

Individuellt my ass. Statistisk modell handlar inte om individuella avvikelser utan om trender. Om 9 av 10 bland 18 åringar är rätt kassa på att göra korrekta riskbedömninar ..är ALLA 18 åringar kassa på att göra korrekta riskbedömningar. Pungt

Härligt att du visar på att du är en av dom med förmågan att inte använda hjärnan! Jag prata inte om någon statestik! Och dessutom borde du av ditt uttalande förstå att om 9/10 är något är det inte 100% dvs inte alla....Vad är det som är så svårt med att förstå det! Det handlar om personlig mognad på hur bra förare du är och hur du framför ditt fordon i olika sitationer!

18-22 (A-Beg) dog 11 st
23-30 (Tung) dog 6 st

Så ska vi kolla statestik ska ingen över 30 köra mc.....Om de äldsta gruppern står för högst dödsstatestik så är det alltså de som tar flest risker och kör sämst! Suck It!:huvet

Nu gör du misstag. I den första gruppen 18,19,20,21,22 åringar motsvarar 5år. 31-50 är 19år. Nästan 4gånger fler år. Vidare måste man titta på antalet MC utövare det finns inom varje kategori och viss hänsyn bör tas till antal mil varje av dessa kör.

Edit: Och på gruppen 50+ ingår massa pensionärer. Inte helt omöjligt att visa fått en hjärtinfarkt på motorcykeln. Enligt Illustrerad Vetenskap är boule den sporten med flest årliga dödsfall.

Last edited:
Ärligt talat, hade du tänkt köra olovligt tidigare med så vad fan spelar det för roll alls att du måste göra det nu med om du tar körkorteT?
Ta körkortet för att lära dig köra hjälpligt, fortsätt sedan utbildningen på SMC-kurser o.dyl. för att lära dig köra bra.

Att du tänker köra olovligt skiter jag ganska mycket i, men körkortsutbildningen är inte bara där för att vara ett byråkratiskt hinder. Man kör som en jävla sopa när man börjar köra hoj, och får man ingen utbildning fortsätter man att köra som en sopa, även om man kör sopigt fortare.

Svar på din fråga angående KK: Jag ville skaffa det för att köra just lagligt och för att få utbildningen, och sedan plockat bort strypningen när jag kände att jag var redo för det. Vem vet, jag kanske hade vart nöjd och accepterat strypningen. Skitsamma.

Hur orkar alla tracka ner på någon de inte vet någonting om, ni kunde väl se att jag var lite besviken i mitt inlägg och kanske skrev något onödigt, ni som är så duktiga och vuxna. Retade tydligen upp många, var ju inte riktigt meningen. Nu är det fel på mitt nick och allt möjligt, också kör jag i mötande körfält osv.. Jaja. Man blir inte en duktig förare för att man har körkort, den riktiga utmaningen kommer när man har kortet i handen och ska ge sig ut på vägarna själv. Jag vet inte om det finns nån statistik på detta, men enligt vad jag upplever är de dom som har körkort som kör ihjäl sig mest än de utan. Men men, jag kan förstå era åsikter. Kan själv tänka illa om bilförare utan körkort, dock påstår jag inte några saker om dom, det är mest patetiskt. En sak bara: Jag riskerar ingen annans liv än mitt eget när jag är ute och kör, har inte gjort hittills men tro fan att jag kommer göra det, med körkort eller utan. Förmodligen störst risk för det om jag har körkort... Oerhört många andra här inne gör det, på bulten t.ex. Kör ju som jävla dårar (har inget emot det) Men klagar ni lika mycket på dom? Är de lika mycket tattare? Det enda jag kan hålla med om är väl att en 18 åring inte ska köra ostrypt. Nåväl, tycker vi avslutar detta här och nu :tummenupp

K-B, önskar dig lycka till.

Last edited:

18-22 (A-Beg) dog 11 st
23-30 (Tung) dog 6 st

Ta med då hur många det är som kör och hur mycket i resp grupp så ...blir det en helt annan bild. Ta alla som kör literklubbor, dela upp de i ålderssegment och sedan ta olyckssiffror med olika utgångar och relatera dessa till hur många det är som kör dessa literklubbor. SÅ fungerar statistisk bild...det är inte ens någon ide att du skämmer ut dig ännu mer, eftersom det här är redan sönderanalyserat av rätt vassa statistiker på StyggHansa, IF och allt vad det nu heter.

Du kan inte bygga en modell på grundvall av individuella prestationer utan tar en aggregerad bild. Så gör de som har svart bälte i statistik och sannolikhetslära dvs försäkringsbolagen. Statistik samt sannolikhet är det som i mycket hög grad visar och styr vår överlevnad på vägen.

Olyckor handlar nämligen inte om personlig mognad på aggregerad nivå utan om just statistik (nej, det heter INTE statestik, stesolid, stetoskop eller något sånt). Jag skiter i om du på grundval an några diffusa kriterier anser dig vara "mogen" (för hur mäter man det ?). Vad jag inte skiter i är hur många finniga dorks som fortfarande frågar "hur fort går den" dräller omkring på vägarna utan att egentligen ha uppfattning om vilka risker de tar i givna ögonblick.

Nja misstag? Vi pratade om mognad, och tog 18-22 då detta är den idag är mellanklass. Jag blir irriterad av att man säger att yngre är idioter osv och inte kan köra mm. Det handlar som tidigare sagt personlig mognad och erfarenhet....inte åldern.

Killen som började tråden har kört lätt mc i 2 år kanske moped innan det. han hade set fram emot att ta mellan kortet år och får kanske inte det. Tror att den killen framför en mellanklass hoj mycket bättre än en 24 åring som kan gå och ta ett körkort för hojar på över 1hk/kg utan någon som helt erfarenhet av typen av motorcykel...för vad jag finns de inte många om ens några mc-skolor som övningskör på sporthoj?

Nu gör du ett misstag. I den första gruppen 18,19,20,21,22 åringar motsvarar 5år. 31-50 är 19år. Nästan 4gånger fler år. Vidare måste man titta på antalet MC utövare det finns inom varje kategori och viss hänsyn bör tas till antal mil varje av dessa kör.

Det är ju de jag menar, du säger om 9 av 10 kör som idioter kör alla som de. Vilket är fel!

Jag SKREV enbart att man inte ska dra alla 18-22 åringar över samma kant! Alla kör inte som idioter och frågar hur fort går den mm mm....

Mitt första inlägg:

Kan alla "Vuxna" med så stora hjärnor och god kapacitet att använda denna....Sluta säga att det är vi "yngre" är så jävla korkade och vi inte kan bedömma olycksrisker och läsa trafik osv osv....Det är så extremt induviduellt, det finns 18åringar som kör mycket mer med hjärnan än 40 åringar och tvärt om. Körvana mm har heller inte med åldern, på mina 4 år med körkort (till en början bil och nu även mc) har jag kört över 40.000 mil det vill säga vad någon normalt kör 15 år, så erfarenhet av alla slags trafikupplevelser har jag dock aldrig varit med i en olycka.

ingen statIstik utan ren fakta, enligt statIstiken skulle jag säkert redan krockat eftersom jag kört 40k mil och bara är 22 år!

Ta med då hur många det är som kör och hur mycket i resp grupp så ...blir det en helt annan bild. Ta alla som kör literklubbor, dela upp de i ålderssegment och sedan ta olyckssiffror med olika utgångar och relatera dessa till hur många det är som kör dessa literklubbor. SÅ fungerar statistisk bild...det är inte ens någon ide att du skämmer ut dig ännu mer, eftersom det här är redan sönderanalyserat av rätt vassa statistiker på StyggHansa, IF och allt vad det nu heter.

Du kan inte bygga en modell på grundvall av individuella prestationer utan tar en aggregerad bild. Så gör de som har svart bälte i statistik och sannolikhetslära dvs försäkringsbolagen. Statistik samt sannolikhet är det som i mycket hög grad visar och styr vår överlevnad på vägen.

Olyckor handlar nämligen inte om personlig mognad på aggregerad nivå utan om just statistik (nej, det heter INTE statestik, stesolid, stetoskop eller något sånt). Jag skiter i om du på grundval an några diffusa kriterier anser dig vara "mogen" (för hur mäter man det ?). Vad jag inte skiter i är hur många finniga dorks som fortfarande frågar "hur fort går den" dräller omkring på vägarna utan att egentligen ha uppfattning om vilka risker de tar i givna ögonblick.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT