Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej samtidigt som vi har hackat på ungdomarna här i tråden så har jag googlat/wikipediat fram några hojar som kvalar in på nya mellanklassen (om dom stryps till 35 kw)

Min personliga favorit Suzuki SV650. 2004 eller nyare är mycket snygga tycker jag. 55 kw original och klarar max 0.2 kw/kg

220px-Susuki_SV650_(2).jpg

Suzuki GSX650F. Enligt wiki 63 kw original och tyngre än SV:n så den klarar också gränsen.

250px-Suzuki_GSX_650_F.jpg

Kawasaki ER6. Nästan 50 kw original.

300px-Ninja650-2009model.jpg

Ducati Monster. Har många olika motorer men exempelvis 796:an har enligt Ducati 64 kw original.

220px-Monster_796.jpg

Om jag förstått reglerna rätt så borde alla dessa gå att strypa och således köras lagligt på nya mellankortet då dom alla har mindre än 70 kw original och om dom stryps till 35 kw så har samtliga mindre än 0,2 kw/kg

Om jag har fel får någon mer än gärna rätta mej.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Blev av med mitt A-begr med 2v prövotid kvar. Får tillbaka tillstånd 17 okt. Har redan köpt "mellanhoj", fast med mer än 70 kW original.

Maximal otur/osmidighet :död

Ajdå Svenne, vad hände?? börjar prövotiden om nu då eller?
... och har prövotid för b kort någon påverkan för den med a kortet?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Körkort garanterar mycket riktigt inget alls. Inget i livet kommer med något slags garanti. Körkort visar dock att du har fått licens till att börja lära dig på allvar och utvecklas. Förhoppningsvis får du med det vissa grundvärderingar och grundläggande färdigheter...och något sånär sund attityd mot risker och uppfattning om dina egna begränsningar. Det är ett grundläggande första steg och inställning i stil med "jag kommer att köra olovligt för ...ehheaa..för jag älskar att köra" är ett bevis på att något saknas. Det luktar något slags pinsam "rebell without a cause" attityd...

Lägg av nu. Allt killen vill säga att man inte ska dra alla unga över en kant. Jag har också kört en jävla massa mil och följer hastighetsbegränsingarna (i alla fall med bil). Kom inte och säg att du med ditt fina ekipage monstermaskiner aldrig brutit en trafiklag, fy skäms på dig då om du nu är så gammal och vis :)

Jag drar inte alla gamlingar över en kant och jag drar inte alla ynglingar över en kant.

Men OM vi ska snacka statistik så borde vi ha betydligt mycket lägre försäkringspremier i Sverige än i alla ANDRA länder i världen med tanke på att vi är det absolut säkraste landet att köra bil i, i världen.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Yes, det är SANT! per 100,000 invånare dör 2,9 personer per år i trafiken i Sverige. Så borde inte preminerna motsvara den siffran? Nej, försäkringbolag vill tjäna pengar, dom vill inte att premierna ska täcka utgifterna utan de vill tjäna pengar.

Hur gör dom det? Jo, det är väldigt enkelt att motivera att tonåringar är risk benägna och ska så ledes betala 30x mer än en äldre herre.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Har du jämfört försäkringspris i Sverige med andra länder och samtidigt granskat vad dessa ska ersätta? Och granskat försäkringarnas villkor?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och nej, det har inte någo att göra med dum i huvudet. Det intellektuella tänkandet är utvecklat runt 18 års ålder, men det hjälper ju inte om man är mer riskbenägen därför att hjärnan inte är färdigutvecklad än.

Har något tidningsurklipp någonstans om att kvinnor slutar tänka logiskt efter 16 :hihi
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tack som fan till er som man ändå får lite stöd och medlidande av!!
Jagar nu uppkörningstid neråt i landet men det ser inte vidare ljust ut.

Och ni som säger att jag inte ska grina över dom nya reglerna då jag får köra 10 kw till. Som i mitt första inlägg säger jag bara att det är inte många cyklar på marknaden som är under 70 kw i dagens mellanklass. De hojar jag har drömt och slitigt in deg för i snart 2 års tid är nu bara att glömma. Tänk er själva i den här situationen hur jävla surt det skulle vara för er.
HAR ALDRIG SAGT ATT JAG SKA KÖRA DAGENS MELLANHOJAR OSTRYPT ( if jag nu skulle kunna ta mellankortet iår). Jag åker hemskt gärna en strypt cykel på 25 kw om det då är en cykel jag verkligen vill ha och tycker om! Kontra en cykel jag inte är speciellt glad över att äga men kan köra på hela 35 kw istället. Skulle kunna göra mycket för det förstnämnda alternativet kan jag säga.

Fattar inte att jag orkar skriva men rätt gulligt hur alla drar en över en viss kant ang ansvarstagande, mognad osv.
Vi är ganska olika här i världen ändå..
Jag har suttit i en traktorjävel sen jag var 8 bast och kört tonvis med tunga last, maskiner och tröskor värda antal miljoner kronor och ni pratar om ansvarstagande. Skiljer en jävla massa från person till person..
Vissa blir ju fan aldrig "mogna" oavsett ålder
Aja skitsamma
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Dra alla över samma KAM heter det. :mattias

När vi ändå snackar statistik, så är det ju alltid en universell lösning att höja åldersgränser för saker. Om flest 18-åringar dör i trafiken, så kommer på sikt givetvis betydligt färre 18-åringar dö ifall gränsen höjs till 20.

Så när slutar man höja och hitta på andra lösningar?

P.S. Samma logik gäller hastigheter, fast då såklart sänkningar. D.S.
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Bättre att ta död på mellanklassen än på människor 18 bast mellanhoj och sedan plocka bort throttel stoppet har talat sitt tydliga språk i skadestatestiken.

Jag är snart 30 och ändå inte nog mogen att framföra en sporthoj på gata. Skillnaden idag mot när jag var 18 är att jag vet om det.

Finns en stor poäng i det du säger; det är fan svårt att hålla sig i schack på en sporthoj när man kör gata. Även om man oftast kör någorlunda säkert, om än kanske inte alltid lagligt så har det ju hänt i världshistorien att man är arg eller bara gasar på lite för mycket. Skillnaden på en 180 hk sportis och 35 kw:are gör i det fallet säkerligen skillnaden mellan liv och död.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Visst fasen kan man tycka att det är surt med dom nya reglerna om man hamnar i kläm precis när dom införs! Att det sen tjatas om mognad och riskbedömningar är ju inte riktat direkt emot TS, utan mer ett sätt att förstå hur beslutsfattarna tänker.

Är lite som att säga att det finns mogna 18 åringar, men har inte stött på någon på systembolaget än.. Ja just det, är ju 20 där. Finns många sjuka saker i ett samhälle som man får rätta sig efter, oavsett hur vridet man tycker det är.

Men hoppas du hittar en hoj som du trivs med, och kan ha många roliga dagar med..
 

mojja83

Guest
..och när man börjar köra på riktigt blir man medveten om att man kör som en sopa...nöter man mer blir man bara mer och mer medveten om hur jäkla illa det var i första början.

Det är ett under att jag inte ställde till det första året med gathoj, jag åkte ju enduro, klart jag kunde det där. :crash Jolåsåatte... :3freak


Hur kör man på låtsats? :tungan:glömdet
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det var som fan!! vart har du den någonstans? bokade du privat? =)
Det är helt beroende på vart i landet du vill köra upp, senaste budet är att uppkörningarna ska vara öppna hela oktober här i Göteborg. Hur det är i Uppsala vågar jag inte svara på.

Jag tycker de nya reglerna är bra, men jag förstår dom som hamlar i kläm om man övningskör privat med en +70kW hoj, tycker dessa kan få behålla hojen som 25kW.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Dom nya reglerna är förmodligen baserade på att ungdomarnas hjärnor inte klarar av att göra korrekta riskbedömningar innan de fyllt 23 eller nått. Och att inte kunna göra korrekta riskbedömningar kan visa sig på många sätt. T.ex att plocka strypningarna efter kontrollbesiktningen och bomba gata så man blir en i dödsstatistiken.
Bättre att ta det lilla lugna och skynda långsamt så man klarar av att behärska kraftiga maskiner. Dom som väntar på något gott... :)

Allt är individuellt, men rent generellt så är risk bedömningen på en människa inte (färdig)utvecklad före 20 år ålder. :)

Jag är 40+, och min risk bedömnings förmåga blir temporärt sämre när jag vrider om nyckeln på hojen... försöker fortfarande förstå den lilla detaljen... :hihi
Och den blir inte bättre om det kör upp en Porsche eller en M3:a brevid... :D
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Visst fasen kan man tycka att det är surt med dom nya reglerna om man hamnar i kläm precis när dom införs! Att det sen tjatas om mognad och riskbedömningar är ju inte riktat direkt emot TS, utan mer ett sätt att förstå hur beslutsfattarna tänker.

Är lite som att säga att det finns mogna 18 åringar, men har inte stött på någon på systembolaget än.. Ja just det, är ju 20 där. Finns många sjuka saker i ett samhälle som man får rätta sig efter, oavsett hur vridet man tycker det är.

Men hoppas du hittar en hoj som du trivs med, och kan ha många roliga dagar med..

Pttja, systembolaget kan man ju också skrota. Sups inte mer i andra länder bara för att man kan köpa en flaska vin i en matbutik. Men det är min och delvis också min farsas åsikt. :fyllisar
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tror problemet ligger i att motorcyklar är alldeles för billiga att köpa in. Om vi istället skulle liknande priser som exklusiva bilar med stor motor så skulle det aldrig vara ett problem. Idag har man valt att bestraffa unga med höga premier, men det går man ju lätt runt om man har en naiv mamma som tror att ens barn kommer älska henne mer bara för att hon står som ägare på motorcykeln så att hennes son kan vara ballast vid korvmojjen.

När jag tog körkort för bil fanns det inte på världskartan att köpa en Ferrari eller Porsche för 500k eller mer. Och det är väldigt få personer i Sverige som har den möjligheten att köpa en riktigt snabb bil när man är 18 år, eftersom det kostar för mycket. Jag fick en Volvo 740 GL med 117hk och automat som förstabil. Det gick fortfarande att ha väldigt kul med den bilen. Nästan så jag tycker att jag har haft mer roliga minnen från den bilen än de mera effekt som jag köpte senare när jag hade börjat jobba.

Jag väntade tills jag var 26 år gammal med att ta mc-kort, något som jag idag tycker är väldigt bra. Hade jag skaffat hojkortet som 18 åring och fått tunga kortet när jag blev 20 år så är jag osäker på om jag hade överlevt. Visst jag köpte en FZ1-N som första hoj med 150hk, men jag ville ha den hojen och ansåg mig vara mogen nog att ta det beslutet. Visst har man varit med om händelser där det kunde gått åt helvete, men jag tror om jag hade varit 20 år så hade de incidenterna varit betydligt fler eftersom riskmedvetenheten inte var lika stor då som nu. Jag tycker faktiskt att det är bra att de höjer åldern till 24 år för obegränsad motorcykel.

Och det går att ha lika kul på en 600cc som en 1000cc om inte roligare eftersom den oftast är lättare och mera lättsvängd. För vad är charmen med att köra 300 km/t på en rak tom motorväg?

Mvh /Try
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top