Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Okej samtidigt som vi har hackat på ungdomarna här i tråden så har jag googlat/wikipediat fram några hojar som kvalar in på nya mellanklassen (om dom stryps till 35 kw)

Min personliga favorit Suzuki SV650. 2004 eller nyare är mycket snygga tycker jag. 55 kw original och klarar max 0.2 kw/kg

220px-Susuki_SV650_(2).jpg

Suzuki GSX650F. Enligt wiki 63 kw original och tyngre än SV:n så den klarar också gränsen.

250px-Suzuki_GSX_650_F.jpg

Kawasaki ER6. Nästan 50 kw original.

300px-Ninja650-2009model.jpg

Ducati Monster. Har många olika motorer men exempelvis 796:an har enligt Ducati 64 kw original.

220px-Monster_796.jpg

Om jag förstått reglerna rätt så borde alla dessa gå att strypa och således köras lagligt på nya mellankortet då dom alla har mindre än 70 kw original och om dom stryps till 35 kw så har samtliga mindre än 0,2 kw/kg

Om jag har fel får någon mer än gärna rätta mej.
 
Blev av med mitt A-begr med 2v prövotid kvar. Får tillbaka tillstånd 17 okt. Har redan köpt "mellanhoj", fast med mer än 70 kW original.

Maximal otur/osmidighet :död

Ajdå Svenne, vad hände?? börjar prövotiden om nu då eller?
... och har prövotid för b kort någon påverkan för den med a kortet?
 
Körkort garanterar mycket riktigt inget alls. Inget i livet kommer med något slags garanti. Körkort visar dock att du har fått licens till att börja lära dig på allvar och utvecklas. Förhoppningsvis får du med det vissa grundvärderingar och grundläggande färdigheter...och något sånär sund attityd mot risker och uppfattning om dina egna begränsningar. Det är ett grundläggande första steg och inställning i stil med "jag kommer att köra olovligt för ...ehheaa..för jag älskar att köra" är ett bevis på att något saknas. Det luktar något slags pinsam "rebell without a cause" attityd...

Lägg av nu. Allt killen vill säga att man inte ska dra alla unga över en kant. Jag har också kört en jävla massa mil och följer hastighetsbegränsingarna (i alla fall med bil). Kom inte och säg att du med ditt fina ekipage monstermaskiner aldrig brutit en trafiklag, fy skäms på dig då om du nu är så gammal och vis :)

Jag drar inte alla gamlingar över en kant och jag drar inte alla ynglingar över en kant.

Men OM vi ska snacka statistik så borde vi ha betydligt mycket lägre försäkringspremier i Sverige än i alla ANDRA länder i världen med tanke på att vi är det absolut säkraste landet att köra bil i, i världen.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Yes, det är SANT! per 100,000 invånare dör 2,9 personer per år i trafiken i Sverige. Så borde inte preminerna motsvara den siffran? Nej, försäkringbolag vill tjäna pengar, dom vill inte att premierna ska täcka utgifterna utan de vill tjäna pengar.

Hur gör dom det? Jo, det är väldigt enkelt att motivera att tonåringar är risk benägna och ska så ledes betala 30x mer än en äldre herre.
 
Har du jämfört försäkringspris i Sverige med andra länder och samtidigt granskat vad dessa ska ersätta? Och granskat försäkringarnas villkor?
 
Och nej, det har inte någo att göra med dum i huvudet. Det intellektuella tänkandet är utvecklat runt 18 års ålder, men det hjälper ju inte om man är mer riskbenägen därför att hjärnan inte är färdigutvecklad än.

Har något tidningsurklipp någonstans om att kvinnor slutar tänka logiskt efter 16 :hihi
 
Tack som fan till er som man ändå får lite stöd och medlidande av!!
Jagar nu uppkörningstid neråt i landet men det ser inte vidare ljust ut.

Och ni som säger att jag inte ska grina över dom nya reglerna då jag får köra 10 kw till. Som i mitt första inlägg säger jag bara att det är inte många cyklar på marknaden som är under 70 kw i dagens mellanklass. De hojar jag har drömt och slitigt in deg för i snart 2 års tid är nu bara att glömma. Tänk er själva i den här situationen hur jävla surt det skulle vara för er.
HAR ALDRIG SAGT ATT JAG SKA KÖRA DAGENS MELLANHOJAR OSTRYPT ( if jag nu skulle kunna ta mellankortet iår). Jag åker hemskt gärna en strypt cykel på 25 kw om det då är en cykel jag verkligen vill ha och tycker om! Kontra en cykel jag inte är speciellt glad över att äga men kan köra på hela 35 kw istället. Skulle kunna göra mycket för det förstnämnda alternativet kan jag säga.

Fattar inte att jag orkar skriva men rätt gulligt hur alla drar en över en viss kant ang ansvarstagande, mognad osv.
Vi är ganska olika här i världen ändå..
Jag har suttit i en traktorjävel sen jag var 8 bast och kört tonvis med tunga last, maskiner och tröskor värda antal miljoner kronor och ni pratar om ansvarstagande. Skiljer en jävla massa från person till person..
Vissa blir ju fan aldrig "mogna" oavsett ålder
Aja skitsamma
 
Dra alla över samma KAM heter det. :mattias

När vi ändå snackar statistik, så är det ju alltid en universell lösning att höja åldersgränser för saker. Om flest 18-åringar dör i trafiken, så kommer på sikt givetvis betydligt färre 18-åringar dö ifall gränsen höjs till 20.

Så när slutar man höja och hitta på andra lösningar?

P.S. Samma logik gäller hastigheter, fast då såklart sänkningar. D.S.
 
Last edited:
Bättre att ta död på mellanklassen än på människor 18 bast mellanhoj och sedan plocka bort throttel stoppet har talat sitt tydliga språk i skadestatestiken.

Jag är snart 30 och ändå inte nog mogen att framföra en sporthoj på gata. Skillnaden idag mot när jag var 18 är att jag vet om det.

Finns en stor poäng i det du säger; det är fan svårt att hålla sig i schack på en sporthoj när man kör gata. Även om man oftast kör någorlunda säkert, om än kanske inte alltid lagligt så har det ju hänt i världshistorien att man är arg eller bara gasar på lite för mycket. Skillnaden på en 180 hk sportis och 35 kw:are gör i det fallet säkerligen skillnaden mellan liv och död.
 
Visst fasen kan man tycka att det är surt med dom nya reglerna om man hamnar i kläm precis när dom införs! Att det sen tjatas om mognad och riskbedömningar är ju inte riktat direkt emot TS, utan mer ett sätt att förstå hur beslutsfattarna tänker.

Är lite som att säga att det finns mogna 18 åringar, men har inte stött på någon på systembolaget än.. Ja just det, är ju 20 där. Finns många sjuka saker i ett samhälle som man får rätta sig efter, oavsett hur vridet man tycker det är.

Men hoppas du hittar en hoj som du trivs med, och kan ha många roliga dagar med..
 
..och när man börjar köra på riktigt blir man medveten om att man kör som en sopa...nöter man mer blir man bara mer och mer medveten om hur jäkla illa det var i första början.

Det är ett under att jag inte ställde till det första året med gathoj, jag åkte ju enduro, klart jag kunde det där. :crash Jolåsåatte... :3freak


Hur kör man på låtsats? :tungan:glömdet
 
Det var som fan!! vart har du den någonstans? bokade du privat? =)
Det är helt beroende på vart i landet du vill köra upp, senaste budet är att uppkörningarna ska vara öppna hela oktober här i Göteborg. Hur det är i Uppsala vågar jag inte svara på.

Jag tycker de nya reglerna är bra, men jag förstår dom som hamlar i kläm om man övningskör privat med en +70kW hoj, tycker dessa kan få behålla hojen som 25kW.
 
Last edited:
Dom nya reglerna är förmodligen baserade på att ungdomarnas hjärnor inte klarar av att göra korrekta riskbedömningar innan de fyllt 23 eller nått. Och att inte kunna göra korrekta riskbedömningar kan visa sig på många sätt. T.ex att plocka strypningarna efter kontrollbesiktningen och bomba gata så man blir en i dödsstatistiken.
Bättre att ta det lilla lugna och skynda långsamt så man klarar av att behärska kraftiga maskiner. Dom som väntar på något gott... :)

Allt är individuellt, men rent generellt så är risk bedömningen på en människa inte (färdig)utvecklad före 20 år ålder. :)

Jag är 40+, och min risk bedömnings förmåga blir temporärt sämre när jag vrider om nyckeln på hojen... försöker fortfarande förstå den lilla detaljen... :hihi
Och den blir inte bättre om det kör upp en Porsche eller en M3:a brevid... :D
 
Visst fasen kan man tycka att det är surt med dom nya reglerna om man hamnar i kläm precis när dom införs! Att det sen tjatas om mognad och riskbedömningar är ju inte riktat direkt emot TS, utan mer ett sätt att förstå hur beslutsfattarna tänker.

Är lite som att säga att det finns mogna 18 åringar, men har inte stött på någon på systembolaget än.. Ja just det, är ju 20 där. Finns många sjuka saker i ett samhälle som man får rätta sig efter, oavsett hur vridet man tycker det är.

Men hoppas du hittar en hoj som du trivs med, och kan ha många roliga dagar med..

Pttja, systembolaget kan man ju också skrota. Sups inte mer i andra länder bara för att man kan köpa en flaska vin i en matbutik. Men det är min och delvis också min farsas åsikt. :fyllisar
 
Jag tror problemet ligger i att motorcyklar är alldeles för billiga att köpa in. Om vi istället skulle liknande priser som exklusiva bilar med stor motor så skulle det aldrig vara ett problem. Idag har man valt att bestraffa unga med höga premier, men det går man ju lätt runt om man har en naiv mamma som tror att ens barn kommer älska henne mer bara för att hon står som ägare på motorcykeln så att hennes son kan vara ballast vid korvmojjen.

När jag tog körkort för bil fanns det inte på världskartan att köpa en Ferrari eller Porsche för 500k eller mer. Och det är väldigt få personer i Sverige som har den möjligheten att köpa en riktigt snabb bil när man är 18 år, eftersom det kostar för mycket. Jag fick en Volvo 740 GL med 117hk och automat som förstabil. Det gick fortfarande att ha väldigt kul med den bilen. Nästan så jag tycker att jag har haft mer roliga minnen från den bilen än de mera effekt som jag köpte senare när jag hade börjat jobba.

Jag väntade tills jag var 26 år gammal med att ta mc-kort, något som jag idag tycker är väldigt bra. Hade jag skaffat hojkortet som 18 åring och fått tunga kortet när jag blev 20 år så är jag osäker på om jag hade överlevt. Visst jag köpte en FZ1-N som första hoj med 150hk, men jag ville ha den hojen och ansåg mig vara mogen nog att ta det beslutet. Visst har man varit med om händelser där det kunde gått åt helvete, men jag tror om jag hade varit 20 år så hade de incidenterna varit betydligt fler eftersom riskmedvetenheten inte var lika stor då som nu. Jag tycker faktiskt att det är bra att de höjer åldern till 24 år för obegränsad motorcykel.

Och det går att ha lika kul på en 600cc som en 1000cc om inte roligare eftersom den oftast är lättare och mera lättsvängd. För vad är charmen med att köra 300 km/t på en rak tom motorväg?

Mvh /Try
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top